Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Indigo

Indigo 2017: In de gevangenis tonen indiestudio's hun vrijheid

De opvallendste games van dit jaar

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Het jaarlijkse Nederlandse indiegame-evenement Indigo vond dit jaar voor het eerst plaats in een gevangenis. Na de Dutch Game Garden en Tivoli Vredenburg was namelijk De Lik in Utrecht op 30 juni de bijzondere locatie waar een hoop games werden getoond. Vanwege de vele bezoekers was het in de gevangenis veel te warm, maar de games maakte een hoop goed. Want hoewel elke indie opgesloten zat in een eigen cel, lieten de onafhankelijke studio's stuk voor stuk hun vrijheid zien.

Dit doen ze door originele invalshoeken te pakken en te experimenteren. Zelfs al nemen ze een simpel concept als het onderhouden van een boerderij, zoals het aandoenlijke Original Hill Farming. In deze game moet je met je ronde poppetje groente verbouwen om te overleven, maar door de aparte besturing en het uiterlijk speelt de game als iets compleet unieks.

Indigo
Keyboard Sports

Een van onze favoriete games van de show was Keyboard Sports. Met deze game is je volledige toetsenbord de controller en moet je dus alle toetsen gebruiken om het hoofdpersonage door verschillende situaties te helpen. Het is lang geleden dat we een toetsenbord zo origineel gebruikt hebben in een game. Keyboard Sports werkt niet alleen heel fijn, maar is ook nog eens enorm grappig.

Games met een missie

Het is mooi om te zien hoe indiemakers die vrijheid gebruiken om met hun kleine games grote dingen te bereiken. Zoals Bury Me, My Love. In deze game sta jij via je smartphone in contact met je vrouw, die van Syrië naar Duitsland probeert te vluchten en daarbij tegen problemen aanloopt. Via keuzes bij het sturen van tekstberichtjes heb jij invloed op haar lot. De game geeft inzicht in situaties waar vluchtelingen tegenaan lopen, maar ook hoe belangrijk een smartphone voor hen is.

The Botanist & The Animals is daarnaast een schattig smartphonespelletje waarin je kleine opdrachten uitvoert met behulp van audiovisuele hints. De game is gemaakt voor mensen die een hersenaandoening hebben opgelopen en daardoor moeite hebben met prikkels. Door hen te laten focussen op een specifiek geluid of kleur, hopen de makers ze te leren om andere prikkels weg te filteren en dat in hun dagelijks leven toe te passen.

Bury Me, My Love
Bury Me, My Love

Virtual mindfulness

Dit jaar was er vergeleken met voorgaande jaren veel meer aandacht voor virtual reality. Daar was ook alle ruimte voor. Niet alleen in de cellen, maar ook in de gym van de gevangenis zwaaiden mensen druk in het luchtledige met een bril op. Hier gilden ze van schrikeffecten, kropen ze door claustrofobische gangen en zaten ze zelfs op een fiets om over realistische wegen te rijden. Wat ons echter heeft meest opviel waren de kleinere ervaringen.

Neem VRobe, een 'out of body experience', waarbij je virtueel uit je lichaam treedt. In de ervaring zit je op een stoel in een wat saaie virtuele kamer, maar zodra je opstaat en omdraait zie je jezelf zitten. Vervolgens moet je jouw lichaam beschermen van gevaren van buitenaf. Je moet jezelf daarna helen door ongemakkelijk over je virtuele lichaam te wrijven en positieve energie uit de omgeving halen en in je lichaam te duwen. Een lichtelijk bizarre, maar ook unieke ervaring.

Net als Deep, waarbij je niet alleen een vr-bril op je hoofd krijgt, maar ook een band om je buik. Door diep via je buik adem te halen, ga je in de game vooruit en komt de wereld tot leven. De ervaring was nog wel erg onhandig, niet in de laatste plaats omdat we na afloop volledig in de knoop zaten door alle draden, maar het geeft wel een idee van de potentie die vr heeft om aan angst en depressie te werken. Hier is de maker zelf mee bekend en op deze manier wil hij anderen helpen.

Ook Alpha Mind heeft een fascinerende invalshoek. Je wordt in deze vr-game in een wilde omgeving geplaatst, maar door je te focussen krijg jij controle over de natuur en de elementen.

Meer games om in de gaten te houden

Wat dit jaar extra opviel is het diverse aanbod. Dit komt omdat er ook meer internationale indiemakers aanwezig waren. Van dit enorme aanbod willen we Unforseen Incidents nog even uitlichten. De makers gaan tegen alle succesformules in en creëren een traditionele point & click-adventure. De game vertelt een verhaal over een wereld waar een virus is losgeslagen en jij moet onderzoeken wat er precies aan de hand is. De game valt voornamelijk op door de prachtige stijl en de makers stellen dat je er zeker acht uur zoet mee bent.

In losse artikelen kijken we binnenkort ook nog vooruit naar de games We Were Here Too en Lonely Mountains: Downhill. Indiegames die je ook zeker in de gaten moet houden zijn de tof getekende puzzelgame She Remembered Caterpillars en 'Zelda ontmoet Necrodancer' Boy Beats World. Het is jammer dat Indigo maar één dag duurde, want met deze verzameling games willen wij wel wat langer opgesloten zitten.

Dit artikel delen:

Lees meer

Big in Japan-uitverkoop op Playstation Store Assassin's Creed-anime aangekondigd
0

Reacties op: Indigo 2017: In de gevangenis tonen indiestudio's hun vrijheid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.