Even leek het er op dat de Xbox One totaal de verkeerde kant op ging. Zelfstandige ontwikkelaars zouden niet de mogelijkheid krijgen om zelf games te releasen op de console, en zouden dus voor elke game een uitgever moeten gaan zoeken. Samen met veel andere punten uit het beleidsplan van Microsoft werd dit echter tijdig omgedraaid en is nu het tegenovergestelde het geval. Uiteindelijk zal elke One als dev-kit gebruikt kunnen worden en kan elke indie zijn eigen games publiceren. Een duidelijk signaal dat Microsoft ook op het gebied van de wat kleinere games de strijd met Sony aan wil gaan.

Het bedrijf ging echter nog verder en kondigde het ID@Xbox-programma aan, waarbij developers die zich aanmelden (en goedgekeurd worden) gratis twee dev-kits krijgen opgestuurd. Volgens Microsoft is het programma een groot succes en zijn er duizenden aanmeldingen binnen gekomen. Zelfs zoveel dat er problemen zijn om de dev-kits op tijd bij iedereen te krijgen, zoals wij onlangs ook van Nederlandse ontwikkelaars vernamen.

Xbox one Don Mattrick

Voormalig Microsoft-baas Don Mattrick bij de onthulling van de Xbox One

De beleidswijziging van Microsoft kunnen wij alleen maar toejuichen, maar het brengt ook een probleem met zich mee. Het ID@Xbox-plan werd pas in augustus onthuld, en dat is kort dag om op de dag van de launch al een game klaar te hebben. Dat moest ook de vicepresident van de Interactive Entertainment Division, Phil Harrison, toegeven. Onlangs voorspelde hij dat we de eerste stroom indiegames waarschijnlijk pas in 2014 kunnen verwachten: "Ik denk niet dat het realistisch is om te denken dat een ontwikkelaar het programma begrijpt en een game maakt en lanceert op 22 november. Het is realistischer om de eerste games aan het begin van 2014 te verwachten." Het aantal aangekondigde indiegames is dan ook op één hand te tellen, terwijl Sony de ene na de andere publiekslieveling uit de mouw schudt.

Below

Is er dan helemaal niets aangekondigd? Natuurlijk wel. Een van de meest in het oog springende titels is Below, een game die zelfs podiumtijd kreeg tijdens de E3-presentatie van Microsoft. Het nieuwste spel van Capybara, de studio achter Sword and Sworcery en Super Time Force, kent een open wereld waarin je vecht tegen de Darkness en op zoek moet naar speciale objecten. Het ziet er naar uit dat het een moeilijke rogue-like gaat worden met de nadruk op exploratie.

Opvallend is vooral de manier waarop de Kinect gebruikt gaat worden. Hoe het precies werkt is nog niet duidelijk, maar de vijand past zich aan de huiskamer van de speler aan. Dat zou betekenen dat iedere speler een andere ervaring krijgt, en dat je spelervaring drastisch anders is als je je console ineens in de slaapkamer neerzet of bij een vriend op de bank ploft.

Below

Minecraft: Xbox One Edition

Was er ooit enige twijfel dat Minecraft naar de Xbox One zou komen? De indiehit van Mojang is zo'n enorm succes op de Xbox 360 dat Microsoft wel gek zou zijn als ze niet een versie voor hun nieuwe console zouden regelen. Op alle platformen bij elkaar zijn er een ongelooflijke 33 miljoen exemplaren verkocht, waarvan minstens zeven miljoen op Xbox Live. De nieuwe versie zal met zijn simpele maar charmante graphics waarschijnlijk niet de volle kracht van de One gaan gebruiken. Hopelijk komen er ook nog wat verbeteringen bij, zoals de mogelijkheid om alles in de cloud op te slaan. Max: The Curse of Brotherhood

Met een magische markeerstift in de hand sloeg Max zich door het eerste deel van zijn avonturen. Met deze stift los je allerlei puzzels op en bevrijd je je ontvoerde broertje. Interessant is dat deze game op zowel de 360 als de One uitkomt, waardoor we zullen gaan zien hoeveel verschil een kleine studio kan maken op een veel krachtigere machine. De screens van de One-versie zien er in ieder geval ietsje scherper uit, maar het blijft de vraag of de twee versies veel van elkaar zullen verschillen.

Minecraft op Xbox One

En met dat lijstje hebben we het wel zo'n beetje gehad. Op dit moment is het aanbod wellicht een beetje karig. De kans is echter groot dat we binnenkort meer titels voorbij zullen zien komen. Aangezien Microsoft het nu makkelijker maakt om games te publiceren op Xbox Live, vallen veel bezwaren van ontwikkelaars weg. Veel developers beslissen op dit moment waarschijnlijk voor welke consoles ze hun nieuwe spellen willen ontwikkelen, zoals de Nederlandse studio's ons onlangs ook vertelden. Het moet dan wel heel raar lopen wil helemaal niemand voor de One kiezen. De indieliefhebber moet weliswaar even geduld hebben, maar het vooruitzicht is lang niet zo slecht als dit korte lijstje doet vermoeden.