In contact met de geek in jezelf op het StarCraft II-evenement | Gamer.nl

In contact met de geek in jezelf op het StarCraft II-evenement | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het is inmiddels zo’n twaalf jaar geleden dat StarCraft uitkwam, maar nog steeds houdt die game enkele delen van de wereld compleet in zijn greep. In Korea gaat men ook nu nog helemaal los op de game en draait de halve E-Sports-wereld er om Blizzard’s sciencefiction-RTS. De medewerkers van Blizzard moeten de hete adem dan ook non-stop in hun nek voelen. Miljoenen gamers kijken uit naar StarCraft II en ze weten dat elke toevoeging en elke aanpa ing van een bestaand gamemechanisme verkeerd kan vallen bij de hardcore achterban. Dat weet ook Samwise Didier, Art Director van StarCraft II, te vertellen tijdens het speciale persevenement dat georganiseerd is rondom de game te Amsterdam. Bekijk ook ons interview met Samwise Didier in videovorm.

De geek in jezelf

Het was op de wateren van onze hoofdstad waar Didier een presentatie geeft over het bedrijf waar hij werkt en natuurlijk de game waar hij mee bezig is. Hij vertelt over de regels waar elke medewerker zich aan moet houden (zoals het altijd in contact blijven met de geek in jezelf) en de Guitar Hero-se ies die elke vrijdag op kantoor gespeeld worden met bands zoals Megadeathknight. Overigens is Samwise Didier niet onbekend in de muziekwereld. Hij is zanger van de metalband Level 80 Elite Tauren Chieftain, bekend door liederen zoals I am Murloc en Power of the Horde.

Om terug te komen op StarCraft II, laat hij zien dat de game allesbehalve lineair gespeeld gaat worden. Door zelf de controle te hebben over de mi ies die je gaat spelen, en in welke volgorde je ze aflegt, zorgt Blizzard voor extra strategie in de game. Speel je namelijk eerst mi ie A uit, dan speel je voor al je andere mi ies een bepaalde, sterke unit vrij. Sla je deze mi ie even over en speel je eerst mi ie B, dan zul je het zonder die unit moeten doen en zal het moeilijker zijn om de mi ie te voltooien. Zo heeft elke mi ie zijn voor- en nadelen. Denk nu trouwens niet dat je door je eigen keuze het verhaal kan schrijven zoals jij dat wilt. Nee, StarCraft II: Wings of Liberty kent één einde. Het is aan jou om daar te komen op jouw manier.

Drie games, één verhaal

Tijdens de mi ies, waarvan we er ook één hebben gespeeld, valt al snel op dat Blizzard met veel liefde aan de game werkt. Het is ook daarom dat de complete StarCraft II-ervaring als trilogie uit gaat komen volgens Samwise. Het is voor Blizzard onmogelijk om het hele verhaal dat ze wilden vertellen goed door de game naar voren te laten komen wanneer de game drie campagnes (Proto , Terran en Zerg) van elk tien mi ies zou bevatten. Daarom is gekozen om met Wings of Liberty eerst het gehele verhaal van de Terran te vertellen. Negenentwintig mi ies staan voor je klaar. Wat opvalt tijdens de speelse ie, is dat er ook naast de mi ies genoeg te doen is in StarCraft II: Wings of Liberty. Op het schip waar je de mi ies selecteert zijn namelijk veel extra ruimtes te vinden, ieder vol met nieuwe personages. Een praatje maken terwijl je in het schip rondloopt kan nuttige tips opleveren of zelfs een heel zijverhaal openen. In de bar kun je wat drinken, naar heerlijke muziek luisteren uit een ouderwetse jukebox, spelen met een hommage aan een oude Blizzard-game op een arcadekast of zelfs genieten van een vrouwelijke night elf paaldanseres. Tenminste, als dat je ding is.

Tijdens het spelen van de mi ie wordt al snel duidelijk dat Blizzard zich weer richt op het perfect in balans brengen van alle units in de game. Via het papier-schaar-steen-principe is een bepaalde unit altijd sterk ten opzichte van een ander, maar zwak tegenover een derde. Nooit zal één factie significant beter of krachtiger zijn, iets wat natuurlijk de doodsteek van een RTS kan zijn. Grafisch deden de beelden terugdenken aan het origineel. De game oogt identiek qua opzet en sfeer maar heeft natuurlijk wel een grafische update gehad. Volgens Samwise is het enorm belangrijk om de game identiek aan het origineel te laten ogen. Gamers willen wanneer ze StarCraft II spelen, StarCraft II spelen. Niet een game die totaal anders oogt dan het origineel waar ze al twaalf jaar mee bezig zijn geweest. Het is ook daarom dat Blizzard niet mee doet aan de grootste innovaties die de laatste jaren zijn gemaakt in het genre. Het feit dat basebuilding niet meer in Command & Conquer 4 zit betekent niet dat spelers geen basebuilding meer willen. Nee, StarCraft II voelt en speelt zoals StarCraft dat deed. Dat is wat de fans willen, weet Samwise er aan toe te voegen. Blizzard staat non-stop in contact met de community en luistert goed naar de geluiden van de mensen die straks aan de slag gaan met de game.

Battle.net

Naast StarCraft II toont Blizzard ook het vernieuwde Battle.net wat tegelijkertijd met StarCraft II uit zal komen. Nu bestaat Battle.net al vele jaren en zorgt het er al die tijd al voor dat de games van Blizzard op een veilige maar vooral goede manier (online) speelbaar zijn. Battle.net 2.0 gaat extra functies introduceren die niet alleen voor StarCraft II-spelers meer dan handig zijn. Zo zul je via de Real ID functie vrienden toe kunnen voegen via hun Battle.net emailadres. Geen twaalf personages meer in je vriendenlijst van World of Warcraft die allemaal van diezelfde vriend zijn dus. Nee, via Real ID toont de game wanneer die vriend van je online is en met welk personage hij speelt. Leuk is ook dat je vanuit StarCraft II kunt chatten met vrienden die op dat moment World of Warcraft spelen. Ook door de komst van achievements kun je via het nieuwe Battle.net lekker opscheppen over wat je wel en niet gedaan hebt in de game. Daarnaast zorgt Battle.net ervoor dat je, wanneer je StarCraft II online gaat spelen, altijd ingedeeld wordt tegen iemand die ongeveer net zo goed is als jij. Wees dus maar niet bang, die ene Koreaanse pro-gamer zul je niet zo snel tegen komen.

Blizzard lijkt haar zaakjes goed op orde te hebben. Met het binnenkort te verschijnen StarCraft II: Wings of Liberty heeft het bedrijf in ieder geval weer een titel in handen die niet alleen kwalitatief erg hoog is, maar ook iedereen aan zal spreken. Of je nu fan bent van het eerste deel of voor het eerst een potje gaat spelen; StarCraft II is een game die nu al niet meer in de collectie van een RTS speler mag ontbreken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou