Met Mafia hebben de mannen bij Illusion Softworks een regelrechte hit te pakken. Dit Tsjechische bedrijf is een rijzende ster aan het firmament en begint onderhand al uit te groeien tot een echt kwaliteitslabel. Wij blikken kort terug op hoe het allemaal is begonnen met deze firma en wat we in de toekomst allemaal nog kunnen verwachten.

Illusion Softworks is in 1997 opgericht door Petr Vochozka met de doelstelling kwalitatief zeer hoogstaande games te ontwikkelen voor zowel PC als consoles. Geen makkelijke doelstelling, maar het eerste spel van deze firma bewees toch wel degelijk dat ze het aan konden. In juni 1999 verscheen namelijk Hidden & Dangerous, een tactical shooter die door de pers de hemel werd ingeprezen vanwege de prachtige graphics, maar vooral het goed uitgewerkte spelconcept. Je kon immers niet als een Rambo tekeer gaan. Het was dan ook plannen, plannen en dan pas schieten. Tevens was Hidden & Dangerous een van de eerste 3D games met de Tweede Wereldoorlog als thema en gaf alvast het goede voorbeeld aan de talloze games die in dit genre nog zouden volgen.

Hidden & Dangerous verkocht goed, maar werd nog wel geplaagd door een groot aantal bugs. Door het enthousiasme dat de makers over het spel hadden werd het te vroeg op de markt gegooid, men wou namelijk iedereen laten zien wat ze bewerkstelligd hadden. Een groot aantal patches verhielp de meeste problemen wel, maar de bugs bij de initiële release voorkwamen toch dat het spel de AAA status bereikte, maar het was desalniettemin een zeer stevige debuuttitel. In november 1999 verscheen ook nog een expansionpack voor het spel die voor een stevig aantal extra uren spelplezier wist te zorgen.