De aanloop naar de lancering van de PlayStation 4 verliep voor Sony uitstekend. Na de veelbesproken PR-overwinning tijdens de E3 van 2013 liet Sony het momentum eigenlijk nooit meer los, en het resultaat hiervan is dan ook te zien in de eerste honderd dagen van de console.

Bekijk ook het PlayStation 4-lanceringsdossier.

Solide launch

Sony’s lancering van de PlayStation 4 kon dus eigenlijk niet meer mis gaan. Toch vlogen de consoles niet letterlijk de winkels uit, en dat is niet omdat de console niet populair was. Integendeel, dankzij de vele reserveringen en de kleine leveringsaantallen, was het lastig om daadwerkelijk een PlayStation 4 te scoren. En nog steeds is het niet gemakkelijk.

Toch wist Sony wel enorm veel consoles te verkopen. In de Verenigde Staten werd de PlayStation 4 binnen 24 uur meer dan één miljoen keer verkocht. Een paar dagen later, toen de console onder meer ook in Europa werd uitgebracht, lag dit aantal al op 2,1 miljoen consoles. Aan het eind van het 2013 kwam het aantal zelfs op 4,2 miljoen verkochte consoles te liggen. Daarnaast zijn er 9,7 miljoen games voor de PlayStation 4 verkocht en is sinds de release van de PS4 de verkoop van PS Plus-abonnementen met 90 procent gestegen.

Onder deze 9,7 miljoen verkochte games zitten onder meer titels als Killzone: Shadow Fall, Knack en Resogun. Van de eerstgenoemde werden bijvoorbeeld tot 15 januari al 2 miljoen exemplaren verscheept. Over de kwaliteit van de games zijn de geluiden echter wisselend. Knack was in onze ogen een teleurstelling, terwijl ook een game als Super Motherload ons amper kon bekoren. Daar tegenover staat het uitstekende Resogun en het meer dan solide Killzone: Shadow Fall. Ook op het gebied van multiplatform-titels kwamen er een paar behoorlijke games langs. Denk bijvoorbeeld aan Assassin’s Creed 4: Black Flag, Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4.

PlayStation Plus als reddingsboei

Ondanks deze successen, is er ook genoeg negatiefs te zeggen over de eerste honderd dagen van de PlayStation 4. Na de eerder genoemde exclusives, die tot op heden slechts een glimp van de kracht van de PlayStation 4 lieten zien, en een groep games die ook perfect speelbaar was op de PlayStation 3 of Xbox 360, stokte de release van nieuwe games wel heel snel.

December en januari waren vrijwel dood. Slechts Tomb Raider: The Definitive Edition kon op de laatste dag van januari wat verandering in de situatie brengen. In februari zagen we Rayman Legends nog voorbijkomen, en net als Tomb Raider is dit een erg goede game, maar geen pure next-gen titel. Dit label kon ook dan eigenlijk alleen gegeven worden aan Thief. Maar gebukt onder de hoge verwachtingen wist het spel niet hoger te scoren dan een 6,5.

Gelukkig was daar nog PlayStation Plus. Met enkele gratis titels zoals Constrast, Don’t Starve en Outlast konden we ook in de meest donkere maanden van het jaar de PlayStation 4 er nog eens bij pakken. En met Dead Nation als nieuwste PlayStation Plus-titel worden we ook in maart weer voorzien van een leuk gratis spel. Daarnaast vind je online nog enkele free-to-play-titels zoals Warframe en DC Universe Online die PlayStation 4-bezitters wellicht wat uurtjes hebben beziggehouden tijdens de eerste honderd dagen.

Toch mag de conclusie getrokken worden dat het aanbod van games op de PlayStation 4 tot op heden wat mager is. Veel effect op Sony’s financiële cijfers had dit echter niet. Het Japanse bedrijf behaalde zeer goede kwartaalresultaten met de PlayStation 4. Zo boekte Sony winst mede dankzij zijn goed presterende gamedivisie. Met destijds 5,3 miljoen verkochte consoles is dit ook niet heel gek. Dat de PlayStation 4 in de Verenigde Staten in de maand januari twee keer meer verkocht dan de Xbox One illustreert dit succes.

Voorzichtig positief

Met een aantal grote titels in de pijplijn, hoeft de PlayStation 4 niet bang te zijn dat het een flink lage stof als zijn tweede huid moet gaan beschouwen. Games als inFamous: Second Son, Watch_Dogs, Batman: Arkham Knight, The Order 1886, Metal Gear Solid: Ground Zeroes verschijnen allen dit jaar nog. En ook een steeds sterkere stroom van aankondigingen van indiegames stemt ons positief. Zo komen de komende maanden onder meer Fez, Trials Fusion, Awesomauts Assemble! en Octodad naar de PlayStation 4. De E3 in juni moet echter meer duidelijkheid gaan bieden wat betreft de releases die we dit jaar kunnen verwachten.

Daarnaast kan Sony met een uitstekende Japanse lancering ook ontwikkelaars in Azië langzaam beginnen met dirigeren naar de ontwikkelkits voor de PlayStation 4. In Sony’s thuisland zijn al meer dan 300,000 PlayStation 4-consoles verkocht. Dat Japan erg uitkeek naar de PlayStation 4 is dus wel duidelijk. En anders spreken de foto’s die de lancering van de PlayStation 4 opleverde wel boekdelen.

Nog niet baanbrekend

Toch hebben we PlayStation 4 nog niet écht next-gen kunnen noemen. Enkele flarden van grafisch geweld, zeer vermakelijke livestream-functies en een erg fijne controller, is tot op heden nog niet genoeg voor dit label. Op het moment mist de PlayStation 4 enkele sterke titels die zich daadwerkelijk onderscheiden van de games die we ook kunnen spelen op de PlayStation 3. Maar ook niet onbelangrijk, waar zijn de beloofde services als een PlayStation Now? In Europa kunnen we naar alle waarschijnlijkheid pas in 2015 met de streamingdienst aan de slag.

We geloven zeer zeker in het mooie zwarte kastje van Sony — en inmiddels zes miljoen mensen met ons — maar de fluwelen handschoentjes waarmee we de PlayStation 4 de eerste honderd dagen mee hebben behandeld, mogen wat ons betreft nu wel af. Kom maar op met die echte next-gen knallers. Kom maar op met fijne nieuwe services. Het publiek heeft via sterke verkoopcijfers in grote getallen zijn geloof in de PlayStation 4 uitgesproken, dus nu zijn jullie aan zet Sony!