De eerste manier waarop Valve e-sports wil veranderen is door de introductie van de Tournament Pass. Deze Pass - die trouwens vier euro kost en te kopen is op Steam - geeft spelers de mogelijk om alle gespeelde wedstrijden van een bepaald toernooi in het spel zelf te kunnen zien. Ook livewedstrijden kunnen bekeken worden in het spel zelf. Als klap op de vuurpijl is het mogelijk om af te stemmen op het stemgeluid van een bekende commentator als TobiWan van joinDota. Ook commentaar in andere talen - zoals Russisch of Duits - zijn in bepaalde gevallen beschikbaar.

Vernieuwend

Deze commentatoren hebben op websites als twitch.tv hun eigen gratis stream waarop ze wedstrijden live uitzenden, maar als kijker ben je altijd afhankelijk van wat zo’n commentator besluit te laten zien. In het spel zelf ben jij de cameraman en beslis jij waarop je je focussen wilt. Ook kun je wedstrijden terugspoelen, de tijd langzamer of juist sneller laten verlopen en statistieken oproepen wanneer jij dat wilt. Waar je bij het kijken van een livestream over de schouder meekijkt, zit je met een Tournament Pass zelf achter de knoppen.

Wat deze Pass echter zo vernieuwend maakt is dat Valve alle inkomsten ervan deelt met de organisatoren van het betreffende toernooi. De uitgever hoopt hiermee de organisatoren, die nu nog geheel afhankelijk zijn van sponsoren, een alternatieve inkomstenbron te bieden. De introductie van de Tournament Pass valt samen met het grote Dota 2-toernooi The Defense. Mocht dit experiment met The Defense naar tevredenheid verlopen, dan zal Valve ook andere toernooien de mogelijkheid geven deze passes aan te bieden. Nagenoeg zeker is dat Valve’s eigen toernooi The International ook een Tournament Pass zal krijgen.

Wat Valve met de Tournament Passes wil introduceren lijkt nog het meest op het pay-per-view(ppv)-model, bekend van betaalkanalen op de televisie. Zo zijn de populaire MMA-wedstrijden van de grote vechtsportorganisatie UFC vaak alleen via ppv-bestelling te bekijken. Niet langer zijn de sponsoren verantwoordelijk voor prijzengeld en het organiseren van het toernooi, ook de fans kunnen via de Tournament Pass een steentje bijdragen.

Sponsoren

Voor de organisatoren is het fijn om niet enkel van sponsoren afhankelijk te zijn. Allereerst willen sponsoren via reclames of promoties flink reclame maken op een toernooi, maar in tijden van crisis zie je dat bedrijven als eerste op sponsorcontracten gaan bezuinigen. De bijdrage van sponsoren is daarom zelden consistent, wat het voor organisatoren weer lastig maakt nieuwe toernooien te organiseren.

Ook is het moeilijk om harde cijfers te kunnen geven aan de hand van een sponsorcontract. Zeker vijftigduizend mensen zagen de Dota 2-finale van Dreamhack Summer en de reclames van hoofdsponsor Corsair, maar hoeveel van deze mensen zullen door deze reclame de volgende keer een RAM-blokje kiezen van Corsair en niet van de concurrent? Door de hoeveelheid verkochte Tournament Passes bij elkaar op te tellen weet iedere organisator precies hoeveel geld hij kan verwachten.

Valve’s innovatie wil niet zeggen dat er geen plek meer is voor de gratis livestreams van twitch.tv. Die blijven, zo zegt het bedrijf zelf ook, nu eenmaal bestaan omdat er altijd mensen zijn die wedstrijden liever voor nop in hun browser bekijken. Maar wil de kijker meer vrijheid, betere kwaliteit, de beschikking hebben over alle gespeelde wedstrijden en dit allemaal zonder het spel hoeven af te sluiten, dan redeneert Valve dat een eurootje of vier een kleine prijs is voor een beetje gemak.

De tijd zal het leren

Een tweede, maar wel kleinere nieuwigheid in de laatste Dota 2-patch is dat teams nu de mogelijkheid hebben om een teamlogo in het spel te laten zien. Professionele teams kunnen zo, wanneer ze samen spelen tegen een ander team, de naam van hun team of hun sponsor uitdragen in het spel zelf. Dit logo komt automatisch op tegels, vlaggen en posters in het spel te staan. Valve geeft met haar eigen Lambda-icoon zelf een voorbeeld van hoe dit eruit komt te zien.

In de praktijk blijkt het nog lastig voor teams om een mooi logo te maken dat past binnen de stijl van het spel, al levert het ook grappige taferelen op van teams die besluiten het hoofd van een van hun spelers op de vlaggen te plakken. Persoonlijk verwacht ik dat deze plek snel opgeëist zal worden door de sponsors, die ook in het spel zelf herkend willen worden, en niet enkel door middel van clantags of shirts met bedrukking.

Valve zegt nog meer in petto te hebben, maar dat zal pas later onthuld worden, mogelijk tijdens The International van 31 augustus tot 2 september. Wat Valve betreft is er echter geen twijfel meer over mogelijk: ook voor digitale sporten is pay-per-view de oplossing. Maar of genoeg mensen in de buidel willen tasten voor zo’n Tournament Pass, dat zal de tijd ons leren.


Daniël Hoogland is e-sportsredacteur voor Gamer.nl en schrijft over alles dat met de elektronische sport te maken heeft.