Onder andere door deze ontwikkelingen geeft het merendeel van de Nederlandse developers aan Mac en Linux serieus te nemen. Manuel Kerssemakers, bij Abbey games mede verantwoordelijk voor Reus, onderstreept dit: “We nemen beide platformen behoorlijk serieus. Hoewel we nog geen verkoopervaringen hebben zijn er veel gamers die ons laten weten een Mac-overzetting te willen, en in mindere mate een voor Linux. Dat Mac en Linux op het moment relatief gezien minder games kennen dan Windows is ook een voordeel; er is minder concurrentie.” Lennart Sas van Triumph Studios vertelt iets soortgelijks: “We hopen onze volgende games in ieder geval gelijktijdig op Mac en Linux uit te brengen. Age of Wonders 3 komt mogelijk ook nog naar Mac en Linux, want de vraag naar games wordt simpelweg groter op die platformen. Zo’n grote klus is het overigens niet eens, alhoewel er wel wat haken en ogen aan zitten zoals extra kosten voor middleware en platform specifieke QA.”

Slechts IsoTX, bekend van onder andere de Iron Grip-serie, schetst een negatiever beeld: “We focussen ons op Windows omdat daar de hardcore gamers zitten. We zien Mac en Linux niet als serieuze gameplatformen voor het komende jaar. Vanwege een groeiend marktaandeel voor Mac hebben we een aantal games daar nog op uitgebracht, maar we hebben geconstateerd dat Mac-gamers meer casual zijn. Daar waar Windows hardcore gamers stimuleert door hen hun eigen computer te laten bouwen, ontmoedigt Apple juist hardwareaanpassingen. Linux is simpelweg niet op onze radar vanwege een gebrek aan resources en een te kleine markt.”

Money, money, money

IsoTX geeft de simpelste, maar doeltreffendste reden waarom gamen nog steeds dominant is op Windows: daar zitten de meeste gebruikers, dus het meeste geld. Als de extra kosten niet opwegen tegen de verwachte opbrengsten is de keuze snel gemaakt. Dan maar geen Mac- en Linux-versie. Thomas Duindam, ontwikkelaar van de indiegame Caromble! wijst ons op duidelijke cijfers: ”Kijk voor de grap eens naar de hardware en software survey van Valve. Ruim 95% van de Steam-gebruikers heeft Windows en maar 1,5% heeft Linux. Dat beïnvloedt natuurlijk het aanbod.”

Toch horen we ook nobele, tegengestelde geluiden. Jeroen van Hasselt, ontwikkelaar van het binnenkort verschijnende The Flock, stelt bijvoorbeeld het volgende: “Wij zullen nooit alleen kijken naar wat het financieel gaat opleveren, maar kijken breder. Ik heb nog niet veel daadwerkelijke verkoopcijfers gezien, maar het creëert in ieder geval een stukje ‘goodwill’ om je games op zoveel mogelijk platformen uit te brengen. Als ontwikkelaar wil je gewoon dat zoveel mogelijk mensen je games spelen.”

Thomas Duindam voegt daar nog aan toe: “Uit Humble Bundle-statistieken blijkt dat Mac- en Linux-gebruikers vaak bereid zijn om net iets meer te betalen dan Windows-gebruikers. Macs zijn ook altijd hele mooie, chique apparaten en hebben een hele vaste schare gebruikers. Dat maakt het wel aantrekkelijk om voor Mac te ontwikkelen. Linux gaat heel aantrekkelijk worden omdat Valve met SteamOS gaat komen. Als de Steamboxen mainstream worden ben ik erg benieuwd hoe dat het landschap gaat veranderen. Gaming op Mac kan daar overigens ook op meeliften omdat Mac en Linux onder de motorkap vergelijkbaar zijn.” Jos Hoebe, ontwikkelaar van Verdun, is echter sceptisch: “De verkopen aan Linux-gebruikers op Steam zijn verwaarloosbaar. Misschien gaat dat veranderen met de Steambox, maar ik moet het nog afwachten. De consolemarkt blijkt toch lastig om als nieuwe partij zomaar binnen te dringen. Kijk maar eens naar de Ouya."

Onder de motorkap

Dat blockbuster-titels als Call of Duty, Bioshock en Metro vaak pas maanden later overgezet worden komt veelal door de dominantie van Microsofts DirectX. Een port is daardoor niet alleen een kwestie van een andere optie kiezen in een slider. Dat geldt ook voor Reus. “We hebben Reus oorspronkelijk in XNA ontwikkeld, een Microsoft-only-platform. Dat maakt het lastig. Via Monogame zoeken we toch nog naar een oplossing. Op het moment is Reus in bèta voor Mac en Linux,” aldus Manuel Kerssemakers.

Het cross-platform ondersteunende OpenGL krijgt echter steeds meer aandacht en ook bepaalde engines juichen overzettingen alleen maar toe. Jos Hoebe ervaart dat bijvoorbeeld tijdens de ontwikkeling van Verdun: “De echte doorslag komt doordat Unity, Unreal 4 en andere engines out of the box support hebben. Een port is daardoor een kwestie van enkele klikken. Sinds de bèta van april maken we voor Verdun ook gewoon Mac- en Linux-builds met Unity. Sterker nog, toen we met Verdun begonnen was het ons gelimiteerde doel om eerst op de Mac App Store te lanceren. Zeker op dat moment was dat nog een onverzadigde markt.”

Vrijwel alle ontwikkelaars die we spreken onderstrepen de invloed die Unity en OpenGL hebben op het verschijnen van meer games op Mac en Linux. The Flock gaat naar alle waarschijnlijk ook gewoon op Mac en Linux uitkomen, ook al is er nog niks aangekondigd: “In gesprek met Valve werd ons specifiek gevraagd naar Mac- en Linux-support. Omdat we The Flock in Unity maken konden we die vraag positief beantwoorden,” aldus Jeroen van Hasselt.

Thomas Duindam legt uit hoe zij het aan hebben gepakt: “We hebben voor Caromble! onze eigen engine geschreven, hetgeen betekende dat we de cross-platform ondersteuning zelf moesten doen. Dat we de game en de engine in Java ontwikkelden maakte het iets makkelijker, omdat Java standaard op vrijwel alle platformen werkt. Net als OpenGL, dat we gebruikten voor de graphics. Toch merk je wel verschillen. Zo hebben grafische kaarten andere drivers voor Mac en Linux. Vooral de Mac-drivers zijn een stuk strenger dan die van Windows. In het geval van Linux ging het eigenlijk wel soepel, met name vanaf het moment dat Valve serieus begon te worden met SteamOS. Daarvoor waren de drivers van grafische kaarten vaak van wisselende kwaliteit.” Jos Hoebe plaatst daar nog een kanttekening bij: “We hebben een diepgewortelde voorliefde voor Linux, maar een nadeel blijven wel de 1001 verschillende smaken (distros) die soms problemen geven met drivers. Hierdoor zijn Linux-gebruikers oververtegenwoordigd in de bug- en support-secties.”

Een zonnige toekomst

Het merendeel van de ontwikkelaars geeft ons vertrouwen in de gametoekomst van Mac en Linux, al verwachten we niet dat Microsoft zijn dominante positie gaat verliezen. Alle PC-games blijven gewoon standaard op dat platform uitkomen, zelfs al krijgt Windows 8 veel kritiek en vertelt Manuel Kerssemakers ons dat OpenGL niet ondersteund wordt door de Windows RT. Ondanks dat veel tools nog steeds puur bedoeld zijn voor Windows, zijn er voldoende mogelijkheden om Windows, Mac en Linux dichter bij elkaar te brengen. Zo zien we het graag.