Achtergrond

Hoe de concept art van Far Cry 6 de game tot leven brengt

Pracht en praal

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Sinds jaar en dag gebruiken ontwikkelaars het om hun game in een vroege fase van ontwikkeling tot leven te brengen: concept art. Wat begint als idee, wordt met concept art voor het eerst in beeld gebracht om daar vervolgens op voort te bouwen. Om de lancering van Far Cry 6 te vieren, duiken we in de concept art van de game.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent

Concept art wordt omschreven als een vorm van visuele kunst die gebruikt wordt om ideeën over te brengen voor bijvoorbeeld films of videogames, voordat het in het eindproduct wordt verwerkt. Het helpt om de wereld en personages voor het eerst een gezicht te geven, want een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Omdat concept art vooral bedoeld is om een eerste indruk van een idee te geven, verschilt het vaak met het eindproduct.
In aanloop naar de lancering van Far Cry 6 heeft Ubisoft al aardig wat concept art van de game gedeeld. Ook brengt het bedrijf in samenwerking met Dark Horse kort na het verschijnen van Far Cry 6 een officieel boek uit, genaamd The Art of Far Cry 6. Hierin wordt dieper ingegaan op de gemaakte ontwerpkeuzes.

Personages

In Far Cry 6 kan de speler zelf diens gender bepalen, en voor het eerst in de franchise verschijnt het hoofdpersonage ook zichtbaar in cutscenes. Volgens Ubisoft hebben ze hiervoor gekozen in een verhaal over revolutie, de speler echt in de huid moet kruipen van het personage. Wanneer het personage niet zelf te zien is in de filmpjes, wordt het moeilijker om er een relatie mee op te bouwen.
Er zijn dus twee versies van het hoofdpersonage Dani Rojas, de guerrillastrijder die het als onderdeel van een revolutie tegen de genadeloze dictator Antón Castillo opneemt. Beide versies van Dani hebben een vergelijkbare kledingstijl en dezelfde tatoeages, waarin Dani’s liefde voor het eiland Yara goed naar voren komt. De mannelijke Dani draagt een shirt met een logo erop van de verzetsgroep waar hij toebehoort, maar deze is bij de vrouwelijke Dani niet terug te vinden. Allebei hebben ze het nummer ‘6’ op hun rug staan.

De Castillo’s

Antón Castillo, ofwel ‘El Presidente’, is de grote slechterik van Far Cry 6. Als dictator van het eiland Yara regeert hij met een ijzeren grip en houdt hij het volk met geweld in bedwang. De man heeft uiteraard een bekend gezicht, aangezien hij door acteur Giancarlo Esposito wordt vertolkt. Hij is onder andere bekend bekend voor zijn rol als Gustavo Fring uit Breaking Bad en Better Call Saul.
Als dictator met een sterk leger in zijn macht, hoeft Castillo niet perse zijn handen vuil te maken, maar in meerdere trailers laat hij merken daar zeker niet vies van te zijn. Enkele stijlvolle wapens zijn dan ook een vast onderdeel van zijn outfit.
Anton’s zoon Diego wordt van jongs af aan opgeleid om ooit zijn vader op te volgen als dictator van Yara. Hoewel zijn publieke outfit, die enorm overeenkomt met die van zijn vader, hem makkelijk in zijn vaders voetstappen lijkt te plaatsen, onthult zijn ‘gewone’ outfit de onschuldigere kant van het personage.

Het eiland

Het fictieve eiland waar Far Cry 6 zich op afspeelt heet Yara en is sterk geïnspireerd door Cuba. Voorafgaand aan de ontwikkeling van de game spendeerden een groep ontwikkelaars van Ubisoft zelfs een maand in dat land, om Cubaanse Revolutiestrijders te interviewen en de cultuur van het eiland te onderzoeken. Aangezien Far Cry 6 wederom een openwereldgame is, krijgt de speler de optie om het gehele eiland te verkennen. Het is de grootste Far Cry-spelwereld tot nu toe, met prachtige natuurgebieden en een enorme stad om te verkennen.
De natuur straalt niet overal pracht en praal uit. Overal waar de speler rondtrekt, moet hij op zijn hoede zijn voor gevaar dat uit het niets op kan duiken, zij het menselijk of dierlijk. Het eiland is immers gevuld met nederzettingen van de vijand en wilde beesten, hoewel de dieren spelers in sommige gevallen ook kunnen vergezellen als compagnon.

De stad

In Far Cry 6 krijgt de speler voor het eerst de mogelijkheid om een volwaardige stad te verkennen. Duidelijke schetsen die de stad volledig in beeld brengen hebben we in de concept art nog niet voorbij zien komen, maar wel krijgen we een impressie van het dagelijkse leven in Yara. En dat kan, vergelijkbaar met de natuurgebieden, zowel kleurrijk als depressief zijn. De stad is namelijk een door het leger gedomineerd en door heftig conflict geteisterd gebied. Dit heeft als gevolg dat de mensen in armoede de straat op zijn gedreven, waar een gevaarlijke levensstijl vaak de enige optie is.

Artboek

Tot zover een blik op de concept art van Far Cry 6. Zoals gezegd verschijnt er na de lancering van de game nog een artboek van Dark Horse. Hierin wordt een groter deel van de game behandeld met spoilers en onderbouwing van de kunstenaars, wat voor het uitkomen van Far Cry 6 nog niet gedeeld mag worden.
Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Sora komt naar Super Smash Bros. Ultimate Microsoft onthult overige Xbox Game Pass-games voor oktober
0

Reacties op: Hoe de concept art van Far Cry 6 de game tot leven brengt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.