Hitmans nieuwe opzet: een overzicht | Gamer.nl

Hitmans nieuwe opzet: een overzicht | Gamer.nl

Waar ontwikkelaar Telltale de kunst van de episodische game al redelijk onder de knie heeft, zijn er nog weinig andere ontwikkelaars die een titel in hapklare brokken aan ons voor willen schotelen. Het distributiemodel dat Telltale aanhoudt wint echter aan populariteit, want ook het nieuwste deel in de Hitman-franchise is opgebroken in verschillende delen.

Episodische content

Voor de duidelijkheid: we praten hier niet over een royaal dlc-pakket, wat toegevoegd wordt aan een beknopte campagne. Ontwikkelaar IO Interactive heeft ervoor gekozen om de verhaallijn met een dunne pianosnaar in lo e mini-campagnes te verdelen. De campagnes bevinden zich op verschillende locaties en draaien elk om het vermoorden van specifieke doelwitten, maar vormen samen wel een overkoepelend verhaal. Op deze manier hoopt het team achter Hitman de community invloed te geven op hoe de game gemaakt wordt.

Het werkt zo: vanaf 11 maart is de eerste episode van Hitman verkrijgbaar voor 15 dollar. Dit zogenaamde Intro Pack bevat een proloog en de eerste paar mi ies uit het avontuur, die zich in Parijs afspelen. Na het uitbrengen van dit eerste stukje Hitman zullen de developers hun oor te luisteren leggen bij de community om zo alle adviezen en kritieken te kunnen verwerken in de volgende delen, waarvan nummer twee en drie vanaf respectievelijk april en mei verkrijgbaar zijn. Een precieze datum wil men nog niet noemen omdat het onbekend is hoeveel er nog gesleuteld moet worden aan de game na de eerste feedback-ronde. Wél bekend is dat het tweede en derde deel zich in respectievelijk Italië en Marokko afspelen en dat er ook na mei maandelijkse episodes verschijnen.

Hitman

Elk van deze delen is los te koop voor 9,99 euro, waarbij je sowieso het Intro Pack in bezit moet hebben. Je hoeft echter niet elk deel los te kopen, want er zijn drie verschillende manieren om toch alle content in handen te krijgen.

1. Je pre-ordert of koopt het Full Experience Pack voor 59,99 euro en krijgt toegang tot alle episodische content op het moment dat deze beschikbaar is.*

2. Je koopt het Intro Pack (proloog plus Parijs-mi ies) voor 14,99 euro en koopt later voor 49,99 euro het Upgrade Pack waarmee je toegang krijgt tot alle overige mi ies.*

3. Je wacht tot begin 2017, wanneer de fysieke disc verschijnt met daarop alle content. De prijs van dit fysieke exemplaar is nog niet bekendgemaakt.

*PlayStation 4-gebruikers krijgen een exclusieve bonusmi ie ten tijde van de release genaamd ‘The Director’, die onderdeel is van een zestal bonuscontracten onder de naam ‘The Sarajevo Six’.

Hitman
Hitman

Er zijn dus heel wat manieren om de volledige Hitman-ervaring in huis te halen. In een tijdperk waar de ene onafgemaakte game na de andere tegen de hoofdprijs de schappen in vliegt, is het aanhouden van dit distributiemodel geen vreemde zet van IO Interactive. Als gamer kun je door middel van het Intro Pack even pootjebaden in de spelwereld om vervolgens te besli en of de game ook de rest van het geld waard is. Alhoewel dit voor de gamer een absoluut voordeel is, brengt het voor de ontwikkelaar een groot risico met zich mee. Elk deel uit de episode moet leuk en uitdagend genoeg zijn wil het daaropvolgende deel ook verkopen. Als spelers na een of twee delen niet tevreden zijn over de avonturen van Agent 47 of de bijbehorende gameplay, kunnen ze simpelweg stoppen. Het gevolg is dat de ontwikkelaar minder verdient aan het totale content-pakket of zelfs verlies lijdt.

Daarnaast brengt het distributiemodel enige risico’s met zich mee voor de kwaliteit van latere delen van het Hitman-verhaal. Tegenvallende verkoopcijfers van de eerste delen, een kritische ontvangst of externe factoren zijn allemaal redenen die de ontwikkelaar aan kan voeren om productietijd voor latere delen te beperken of juist te verlengen. Dit zou z’n weerslag kunnen hebben op de kwaliteit van latere delen. Ook is het afwachten of de ontwikkelaar de maandelijkse episode-deadlines weet te halen en of de feedback vanuit de community écht goed opgepakt wordt. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat de gamer kritischer is dan een ontwikkelaar verwacht, met alle gevolgen van dien. Vooralsnog hebben we geen aanleiding om dit te verwachten, maar het is goed om dit in het achterhoofd te houden.

Hitman

Live Content 

Naast de verhaallijn die je in de verschillende episodes doorloopt, kent Hitman ook een aantal online modi, die onder de noemer ‘Live Content’ beschikbaar zijn. Een van deze modi heet ‘Elusive Targets’ en bestaat uit de moeilijkste klu en die je als huurmoordenaar kunt aannemen. Deze mi ies zijn steeds voor een gelimiteerde tijd beschikbaar en kennen hun eigen introductievideo’s en achtergrondverhalen. Je krijgt slechts één kans om je doelwit uit te schakelen, zonder de mogelijkheid om te saven en de hulp van je Instinct-vaardigheden. Wat het geheel nóg uitdagender maakt is dat je tijdens het spelen een strategie en een eventueel backup-plan moet uitdenken omdat je de informatie over je doelwit pas op het allerlaatste moment krijgt. En als je dan uiteindelijk je doelwit succesvol naar het hiernamaals weet te helpen is de pret nog niet over: alles behalve een onopgemerkte aftocht naar de veiligheid resulteert in een mislukte opdracht. Het succesvol doorlopen van deze Elusive Target-mi ies levert je unieke in-game bonu en op, zoals iconische pakken uit eerdere delen van de Hitman-franchise. Het is een uitdagende modus, die alleen lijkt voorbehouden aan de meest geduldige en hardcore Hitman-fans.

De tweede modus onder de Live Content-vlag is een oude bekende: de Contracts Mode uit Hitman: Absolution. In deze modus kun je als speler je eigen doelwitten kiezen en verschillende manieren bedenken om deze doelwitten uit te schakelen. Je kunt vervolgens andere spelers uitdagen om deze mi ies zo goed mogelijk te volbrengen. De leukste en beste mi ies worden vervolgens door IO Interactive gebundeld in een playlist, zodat je niet urenlang op zoek hoeft naar een leuke uitdaging. 

Hitman

Naast deze twee reeds bevestigde modi twijfelt de ontwikkelaar of zij nog een derde modus beschikbaar willen maken: de zogenaamde ‘Live Challenges’. Deze mi ies zijn geïnspireerd op de grappigste, gekste, meest originele en ronduit meest vermakelijke mi ies die de community bedenkt. Denk hierbij aan het uitschakelen van elk personage op de map met enkele een hamer, of het level uitspelen zonder je te verschuilen terwijl je alleen in een huishoudster-uniform rond kan lopen. Het is echter geen garantie dat je dit soort maffe mi ies uiteindelijk kunt spelen, want ontwikkelaar IO Interactive heeft naar eigen zeggen nog geen goede manier gevonden om deze challenges vorm te geven.

Behoorlijk wat details rondom de aankomende Hitman-game zijn dus bekend, al is een precies releaseschema nog niet bekend. Ook het aantal speelbare online modi is nog onduidelijk, al lijkt het er wel op dat fanatieke huurmoordenaars zich niet hoeven te vervelen terwijl ze op de volgende episode zitten te wachten. Of alle delen volgens schema uitkomen en aangepast zijn op de feedback uit de community valt nog te bezien. Het succes van dit nieuwe distributiemodel valt of staat met een sterke eerste aflevering die naar meer smaakt. Nu de bèta’s zijn afgelopen begint het wachten op het eerste deel van Agent 47’s nieuwe avontuur. Gelukkig hoef je hier niet het engelengeduld van een huurmoordenaar voor te hebben, want vanaf 11 maart kun je jouw eigen kloffie verruilen voor een strak zwart pak met een rode stropdas. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou