Ubisoft beperkt Xbox 360- en PS3-ondersteuning vanaf 2015

Gezien de PlayStation 4 en Xbox One goed verkopen, besluit Ubisoft om zich meer op deze consoles te richten vanaf 2015. Dit houdt in dat Xbox 360 en PlayStation 3 beperkte ondersteuning krijgen. Er zijn geen plannen voor nieuwe titels op deze consoles. Daarnaast zal Watch Dogs de laatste volwassen game zijn voor de Wii U, meldt Ubisoft’s Yves Guillemot. Dit komt doordat hun games als Just Dance beter verkopen voor deze console dan bijvoorbeeld Assassin’s Creed.

De PlayStation 4 verscheen op 29 november 2013 al, terwijl Xbox One in september in Nederland verschijnt. De PS4 heeft al tien miljoen exemplaren verkocht en mede daarom wil Ubisoft zich op de ondersteuning van de next-gen consoles gaan richten. Het plan is nieuwe games voor deze consoles uit te brengen en niet voor de voorgangers. Wie nog frequent zijn of haar Xbox 360 of PlayStation 3 gebruikt zal vanaf 2015 merken dat daar weinig tot geen games voor uitkomen van Ubisoft. De Wii U kampt nog steeds met verkoopproblemen en trekt ander publiek aan dan zijn concurrenten. Daarom besluit Ubisoft geen volwassen games meer te maken voor de console, enkel games als Just Dance, die beter scoren op de Wii U.

Wasteland 2 komt 19 september uit

De 20+ jaar lange wachtperiode komt tot een einde, meldt Interplay- en inXile-oprichter Brian Fargo op Twitter. Wasteland 2 zou in oktober 2013 uitkomen en werd tot juli uitgesteld wegens de grootte van de game, wat vervolgens ook niet werd gered. 19 september is de nieuwe releasedatum voor pc, Mac en Linux. Daarbij krijgt de speler ook het eerste deel. Fargo haalde ruim drie miljoen dollar op via Kickstarter voor de ontwikkeling van de game en kon daardoor Obsidian, de Fallout: New Vegas-studio, aan boord krijgen.

In september komen heel veel nieuwe games uit, waaronder Destiny en De Sims 4. Wasteland 2 trekt mogelijk ander publiek dan beide games, waardoor de uitgever het toch aandurft de game in deze overvolle maand uit te geven. Het oorspronkelijke deel, Wasteland 1, kwam in 1988 uit. Fans krijgen dus eindelijk een vervolg. Wasteland 2 komt uit voor Windows, Mac en Linux.

Nieuwe versies Alone in the Dark en Haunted House

Atari werkt aan vernieuwde versies van Alone in the Dark en Haunted House. Op PAX Prime, van 29 tot en met 31 augustus, demonstreert het bedrijf beide titels. De studio Pure herziet Alone in the Dark: Illumination en Dreampainters vernieuwt Haunted House. De nieuwe ondertitel ‘Illumination’ s het enige detail dat bekendgemaakt is.

Alone in The Dark kwam in 1992 uit en kreeg in 2008 een herziening voor PlayStation 2, PlayStation 3, PC, Wii en Xbox 360. De oorspronkelijke Haunted House is nog veel ouder en kwam in 1982 voor de Atari 2600 uit. Deze zomer kwam er een mobiele versie van uit. Wat de nieuwe games zullen brengen qua graphics en vernieuwde gameplay, met de huidige technologie, valt nog te bezien. Wie de klassiekers gespeeld heeft, wordt wellicht aangenaam verrast wanneer de games uitkomen.

Seks geen einddoel in nieuwe Dragon Age

In vorige werken van BioWare ging de speler relaties aan met npc’s door seks met ze te hebben. Dragon Age: Inquisition brengt hier verandering in. De studio wil niet langer de nadruk leggen op seks als einddoel van relaties in hun games. Dit concept slaat namelijk goed aan in The Last of Us en The Darkness. Door deze stap hoopt het bedrijf dat spelers om npc’s gaan geven alsof het echte mensen zijn.

Er is regelmatig ophef in de media over de afspiegeling van vrouwen in videogames. Steeds meer kleding, kleinere borsten en een algehele respectvollere houding van personages in games naar vrouwen toe zijn misschien de grootste ontwikkelingen geweest. Objectificering lijkt iets te zijn wat voorbijgaat. Nu ook door de stap om seks geen einddoel te maken, maar liever de romantische momenten, de momenten die de npc’s menselijk lijken te maken. Overigens geldt diezelfde objectificering regelmatig voor mannelijke personages, met opgepompte spieren en zeer heldhaftige acties. Of de ophef omtrent dit onderwerp ook terecht is, verschilt per persoon en per game.

Multiplayeronthulling Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Op donderdag 21 augustus toonde IGN een video van de multiplayermodus van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. De video werd twee dagen van te voren al aangekondigd. De 25-minuten durende video toont hoe spelers elkaars basissen kunnen infiltreren en de eigen basis aan kunnen passen. De speler slaat grondstoffen op in de basis en kan de basis verbeteren door een opwaardering te kopen met in-game valuta.