Sony en Spotify starten nieuwe muziekdienst PlayStation Music

Sony en Spotify zetten samen de muziekdienst PlayStation Music op, die het huidige Music Unlimited gaat vervangen. De dienst gaat in de lente online en is in eerste instantie bruikbaar op alle PlayStation-consoles en Xperia-smartphones en -tablets. Ook op de console krijgt Spotify een gratis en betaalde versie. Gebruikers kunnen hun Spotify-account koppelen en tijdens het gamen muziek luisteren. Sony's huidige muziekdienst Music Unlimited stopt op 29 maart.

Spotify is voor muziek wat Netflix is voor films en tv-series. Het lijkt dan ook een goede zet om een vergelijkbare muziekdienst ook op PlayStation-apparaten beschikbaar te stellen. Het is makkelijker dan voor elk apparaat een aparte muziekdienst te hebben, zeker als deze verschillende diensten ook geld kosten. Bovendien krijgt PlayStation Music ook een gratis versie waar af en toe advertenties te horen zijn.

Ubisoft verwijdert digitale kopieën Far Cry 4 en AC: Unity

Ubisoft verwijderde diverse digitale exemplaren van Far Cry 4 en Assassin's Creed Unity van Uplay. Het gaat om exemplaren die met codes van derde partijen, zoals G2A en G2Play, zijn geactiveerd. Ubisoft meldt dat het regelmatig codes van games deactiveert als deze fraduleuze wijze zijn bemachtigd. Wie zijn of haar exemplaar bij G2A heeft gekocht krijgt het betaalde bedrag terug of een nieuwe code. Dit geldt enkel voor wie gebruikmaakte van G2A Shield, een soort verzekering. Wie niet gebruikmaakte van Shield bij de aankoop krijgt het geld enkel terug als de code verkocht is door een derde partij en vervolgens is ingetrokken.

Digitale keys voor games zijn vaak tegen een goedkope prijs online te vinden. De kans bestaat dan echter dat het bijvoorbeeld om een regiovrijecode gaat of om een code die op illegale wijze verkregen is. Dat laatste was het geval met deze codes. Het is uiteraard vervelend nieuws als codes ingetrokken worden, maar wanneer deze op onrechtmatige manier verkregen zijn lijkt dat wel op zijn plaats. Het had Ubisoft wel gesierd als het gebruikers eerst had gewaarschuwd, wat nu niet gebeurde.

Skin-makers verdienen 57 miljoen dollar via Steam Workshop

Steam-gebruikers die in-game skins beschikbaar maakten via de Steam Workshop hebben hier in totaal 57 miljoen mee verdiend. Het gaat onder andere om hoedjes en skins voor Team Fortress 2, Counter-Strike: Global Offensive en Dota 2. Het wordt ook mogelijk om deze Workshop-items ook voor niet-Valve-games te maken, te beginnen met Dungeon Defenders: Eternity en Chivalry: Medieval Warfare.

In-game items ontwerpen en verkopen via Steam kan een lucratieve bijverdienste zijn, mits de skins populair worden. Volgens Valve verdienden 1500 itemmakers bij elkaar de 57 miljoen dollar. Hoewel de skins geen invloed hebben op de gameplay, hebben veel spelers wel wat geld over om hun personage of wapen er anders uit te laten zien. Moba League of Legends heeft daar zelfs een deel van zijn verdienmodel op gebaseerd.

Xbox-consoles 6,6 miljoen keer verscheept in laatste kwartaal 2014

In het vierde kwartaal van 2014 verscheepte Microsoft wereldwijd 6,6 miljoen Xbox-consoles. Wat de verhouding Xbox 360 tot Xbox One is is niet bekend. Wel meldde Microsoft dat de Xbox One in november en december de bestverkochte console was in de Verenigde Staten. Door de dalende verkopen van de Xbox 360 is de omzet van het Xbox-platform met 20 procent gedaald ten opzichte van eind vorig jaar.

De Xbox One heeft zijn achterstand met de PlayStation 4 voor een groot deel ingehaald door de lancering van solide exclusives zoals Halo: The Master Chief Collection. Deze Halo-bundel kwam in november uit, wat waarschijnlijk de piek in verkopen mede verklaart. Ook hier blijkt weer dat vooral games een motivatie zijn voor spelers om de ene console te verkiezen boven de ander.

Aantal unieke kijkers Twitch verdubbeld in 2014

Het aantal unieke maandelijkse Twitch-kijkers is verdubbeld ten opzichte van 2013. Tegen het eind van 2014 haalde de streamingdienst honderd miljoen unieke bezoekers, tegenover 45 miljoen in 2013. Twitch publiceerde een verzameling statistieken op zijn site. In totaal keken mensen 1,5 miljard verschillende streamers en keken bij elkaar 1,5 miljard minuten, zo'n 30.000 jaar.

De explosieve groei van streamingdiensten is deels te wijten aan de immense populariteit van multiplayergames als League of Legends, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive en Hearthstone. Deze games staan altijd hoog in de meest gestreamde en bekeken games. Los daarvan is streamen ook versimpeld op de current gen-consoles, wat ook een aandeel heeft in de populariteit. Hoewel competitieve spellen erg populair zijn, worden sommige games ook vlak na de release gestreamd, waardoor gamers kunnen zien of een game het kopen waard is.