Just Cause 3 onthuld in nieuwe Game Informer

Just Cause 3 is onthuld in het december-nummer van Game Informer. De eerste details zijn ook al bekend, evenals een aantal screenshots. De game komt in 2015 naar pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het spel speelt zich af op een eiland in het Middellandse Zeegebied van 400 vierkante kilometer groot. Hoofdpersoon Rico Rodriguez keert terug uit de eerdere twee Just Cause-games. Ook de grappling hook en parachute zitten weer in het spel, naast een nieuw wingsuit.

De details van Just Cause 3 klinken bekend: een groot eiland waarin spelers een dictator het leven zuur moeten maken door zijn installaties en gebouwen te vernielen met allerlei wapens en voertuigen. Vooral meer van hetzelfde dus. Maar aangezien spelers zich uiterst vermaakten met het vorige deel, zal dat weinig storen. Overigens lekten er eerder al vermeende screenshots van de game, waardoor geruchten ontstonden dat de game microtransacties zou hebben. De ontwikkelaar ontkracht die geruchten: het ging om een vroege versie van de game, de definitieve versie krijgt geen microtransacties.

Just Cause 3

Microsoft registreert Battletoads-handelsmerk

Microsoft heeft een handelsmerk onder de naam Battletoads geregistreerd. Volgens een screenshot van de registratie wil Microsoft de naam gebruiken voor spelsoftware, en dat het om ‘online games’ gaat. Rare maakte het originele Battletoads voor de NES in 1991. Microsoft kocht deze studio in 2002. Overigens liet Xbox-hoofd Phil Spencer deze week weten dat hij een nieuwe Rare-game heeft gespeeld. Verder is nog niets bekend over deze game.

Battletoads is berucht om zijn moeilijkheidsgraad, maar er is al in twintig jaar geen nieuwe Battletoads-game uitgekomen. Mogelijk wijst dit nieuws erop dat er een remake, vervolg of zelfs een reboot van de game in de maak is. Hoewel, uitgevers registreren wel vaker handelsmerken om te voorkomen dat concurrenten ermee aan de haal gaan, dus het hoeft niet per se iets te betekenen.

Battletoads

Assassin’s Creed: Unity heeft framerateproblemen op alle platformen

Assassin’s Creed: Unity had framerateproblemen, texture pop-ins en game breaking bugs bij de lancering. Een aantal spelers die het spel vroeg in handen kregen, meldden de problemen. De framerate daalde op PlayStation 4 en Xbox One tot 20 of lager in drukke omgevingen. Ook versprongen de textures merkbaar als spelers rondliepen. Daarnaast zaten er game breaking bugs in de game. Ubisoft werkt al aan een oplossing, en heeft aangegeven dat Assassin’s Creed-ontwikkelaar Ubisoft Montreal meer tijd krijgt om games uit de franchise te ontwikkelen.

Ubisoft moest de gebrekkige techniek achter Assassin’s Creed: Unity bekopen met relatief lage scores. Sommige gamers stoorden zich niet zo zeer aan de framerate- en andere problemen en vermaakten zich prima met de game. Toch lijkt het alsof Assassin’s Creed: Unity nog niet helemaal af was toen het uitkwam. De vele bugs en slechte optimalisatie wijzen daar op. Ubisoft lijkt wel van zijn fout geleerd te hebben: Ubisoft Quebec krijgt een groter aandeel in de Assassin’s Creed-serie, waardoor hoofdontwikkelaar Ubisoft Montreal meer tijd krijgt om de games te maken. Activision deed iets vergelijkbaars met Call of Duty, waar nu drie in plaats van twee studio’s aan werken. Call of Duty: Advanced Warfare werd door een nieuwe studio ontwikkeld, en werd positief ontvangen.

Assassin's Creed: Unity

Multiplayer Halo 5: Guardians onthuld

Microsoft onthulde tijdens HaloFest de multiplayer van Halo 5: Guardians. De multiplayerbèta hiervan is onderdeel van de Master Chief Collection die 11 november uitkwam. De bèta bevat drie spelmodi en zeven maps, en draait op 720p op 60 frames per seconde. De framerate en resolutie staan nog niet vast voor de definitieve versie van Halo 5. Nieuw is een aim down sights-systeem (ADS), waamee spelers met alle wapens in een vloeiende beweging kunnen inzoomen. Ook worden spelers mobieler: ze sprinten, tijdens sprongen van richting veranderen en zich optrekken aan randen.

Eerder lekten er al gameplayvideo’s waarin het ADS-systeem te zien was. Dit is nieuw in Halo-games: voorheen konden spelers alleen door een vizier kijken dat het hele scherm in beslag nam. Een aantal Halo-fans was hier niet blij mee, maar de ontwikkelaar geeft aan dat wapens aanleggen geen precisievoordeel heeft ten opzichte van niet aanleggen. Als spelers sprinten, herstelt hun schild zich niet. Meer mobiliteit is misschien wel een goede opfrisser voor de multiplayer, hoewel het wennen zal zijn voor Halo-fans van het eerste uur. Het duurt nog wel even voor Halo 5 uitkomt, dus 343 Industries kan nog genoeg aanpassingen aan de multiplayer doen op basis van de bètafeedback.

Nvidia Shield krijgt cloud gaming-functionaliteit via update

Nvidia’s Shield Portable en Shield Tablet krijgen cloud gaming via een update. Spelers kunnen spellen naar hun apparaat streamen terwijl de games op Nvidia’s servers draaien, dit is Nvidia’s nieuwe GRID-dienst. Bij de lancering van de dienst in december zijn er twintig titels beschikbaar, onder andere Batman: Arkham City, Borderlands 2 en Psychonauts. Gebruik maken van Nvidia’s GRID-dienst is tot 30 juni 2015 gratis, Nvidia kijkt nog hoe het verdienmodel er daarna uit gaat zien.

Netflix, maar dan met games in plaats van films en series. De vraag is of het aan gaat slaan, games streamen is wel even wat zwaarder dan films streamen. Bovendien valt of staat zo’n streamingsdienst bij het aanbod. Twintig titels is wel een beetje karig, en het zou kunnen dat grotere uitgevers als EA en Ubisoft hun games niet beschikbaar willen stellen. Toch is het wel een interessante ontwikkeling: met een druk op de knop een game spelen zonder hem te hoeven installeren klinkt niet verkeerd.

Nvidia Shield Tab