Het nieuws van de week: Het einde van ontwikkelaar Maxis | Gamer.nl

Het nieuws van de week: Het einde van ontwikkelaar Maxis | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain komt op 1 september

Op 1 september verschijnt wereldwijd Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain op de consoles, twee weken later volgt de pc-versie. Dat werd afgelopen week bekend in een uitgelekte video. De bedenker van de Metal Gear-reeks, Hideo Kojima, sprak in de video ook uitgebreid over de multiplayer van de nieuwe tactical espionage action-game. In Metal Gear Online kunnen spelers de basis van andere spelers binnensluipen, en het in teams van zes en acht spelers tegen elkaar opnemen. Tactiek en samenwerken vormen het hart van de game, wiens gelijknamige voorganger in 2008 verscheen, toen gebundeld met Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

GDC-prijs voor beste game naar Shadow of Mordor

Op de Game Developers Conference heeft Middle-earth: Shadow of Mordor de Game van het jaar-prijs in de wacht gesleept. Tijdens het vijftiende jubileum van de jaarlijkse prijsuitreiking werden nog enkele andere prijzen uitgereikt. De puzzelgame Monument Valley voor mobiele platformen sleepte de meeste prijzen in de wacht. Ontwikkelaar ustwo won namelijk de Innovation Award, Best Visual Art Award en Best Handheld/Mobile Game Award.

GDC is dé internationale samenkomstplek voor gameontwikkelaars en de Game Developers Choice Awards, uitgereikt op basis van input van diezelfde ontwikkelaars, hebben daardoor extra waarde. Shadow of Morder liet concurrenten als Bayonetta 2 en Destiny achter zich en kroonde zich dus game van het jaar. Monument Valley won de Innovation Award onder andere ten koste van het Nederlandse Game Oven, dat afgelopen jaar indruk maakte met Bounden.

Ontwikkelaar van De Sims en SimCity sluit haar deuren

EA sluit Maxis, de studio verantwoordelijk voor de spellen De Sims, SimCity en Spore. Dat maakte de uitgever bekend in een persbericht. De Maxis-studio wordt samengevoegd met EA studio’s in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki en Melbourne. Er zal nog steeds nieuwe content gemaakt worden voor bovengenoemde spellen en mogelijk ook nieuwe delen. EA heeft in het persbericht geen reden gegeven voor het sluiten van de studio, wel liet de uitgever weten dat De Sims 4 en SimCity geen financieel succes waren.

Maxis werd opgericht in 1987 en maakte in 1989 furore met SimCity. In 1997 werd de studio deels overgenomen door Electronic Arts, waarna nog het immense succes van De Sims volgde. In 2006 nam EA de ontwikkelaar volledig over. Hoewel medewerkers van het hoofdkantoor van Maxis worden ontslagen, krijgen zij naar verluidt een kans om binnen EA te solliciteren op een nieuwe functie. Binnenkort verschijnt nog de eerste uitbreiding voor De Sims 4: Aan het werk.

Virtual reality-bril Sony verschijnt in eerste helft 2016

In de eerste helft van 2016 krijgt Project Mopheus een consumentenversie. Dat liet Sony weten op de Game Developers Conference. Ook toonde Sony een nieuw model van de Virtual reality-bril: deze heeft een uitschuifbaar display, waardoor de bril niet afgenomen hoeft te worden als gebruikers bijvoorbeeld wat willen drinken. Ondertu en is de ontwikkelaar alweer met een nieuwe versie bezig. Deze krijgt een full hd oled-display van 5,7 inch ook een beeldverversing van 120 beelden per seconde.

Op GDC kon Gamer.nl Project Morpheus al uitproberen. Opvallend vonden we hoe comfortabel de bril op het hoofd zit. Dankzij het schuifmechaniek rust er weinig gewicht op de neus, wat Project Morpheus een stuk draaglijker maakt voor de neus. Hoeveel consumenten voor dat comfort gaat betalen is nog niet bekend; Sony doet nog geen uitspraken over een winkelprijs.

Binnenkort speeltijd te koop met goud in World of Warcraft

Binnenkort kunnen World of Warcraft-spelers in-game goud inwi elen tegen speeltijd en andersom. Om dit te realiseren wordt er een nieuw betaling ysteem geïntroduceerd: spelers kopen een WoW-token met echte geld in de in-game winkel. De token kan vervolgens in het veilingshuis ingeruild worden voor dertig dagen gametijd. Een token kan ook worden ingeruild tegen gold. Blizzart stelt dat het nieuwe systeem wordt ingevoerd om handelen van in goud op de zwarte markt tegen te gaan. 

Hoeveel tijd het gaat kosten om tokens vrij te spelen is nog onduidelijk; waarschijnlijk dusdanig veel dat niet iedere World of Warcraft-speler zomaar toegang krijgt tot dertig dagen gratis WoW. Het nieuwe systeem wordt geïntroduceerd in de volgende patch. World of Warcraft blijft een sterke speler op de MMO-markt, ondanks dat de game inmiddels aan zijn elfde levensjaar bezig is.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou