Assassin’s Creed-producent Jade Raymond verlaat Ubisoft

Maandag werd bekend dat Jade Raymond vertrekt bij Ubisoft. Raymond heeft tien jaar bij de uitgever gewerkt. Ze begon in 2004 bij het bedrijf en stond als producent aan de wieg van de eerste Assassin's Creed. Ook werkte ze mee aan het tweede deel uit de serie en het recent verschenen Watch Dogs, en de aankomende games Assassin’s Creed Unity en Far Cry 4. In 2010 werd Raymond het hoofd van een nieuwe Ubisoft-studio in Toronto. Met die studio maakte Raymond Splinter Cell: Blacklist. Jade Raymond heeft nog niet bekend gemaakt wat ze na haar vertrek van plan is te gaan doen. Alexandre Parizeau wordt het nieuwe hoofd van Ubisoft Toronto, hij is een van de mede-oprichters van de studio.

Jade Raymond heeft veel betekend voor het Franse bedrijf: Assassin’s Creed is uitgegroeid tot Ubisofts grootste franchise. Los daarvan heeft Raymond aan flink wat andere Ubisoft-titels meegewerkt. Hoewel niet bekend is waar Raymond heen gaat na haar vertrek, heeft ze in ieder geval een flink cv op zak.

Jade Raymond

Indieontwikkelaar verlaat studio na bedreigen Gabe Newell

Dinsdag verliet indie-ontwikkelaar Mike Maulbeck zijn studio Code Avarice omdat hij Valve-baas Gabe Newell had bedreigd in een tweet. Zijn game was al van Steam gehaald om de dreigtweet. Maulbeck hoopt dat Valve de game weer toelaat door zijn vertrek. Maulbeck uitte op Twitter zijn frustraties omdat zijn game op Steam nog weergegeven stond als in Early Access, terwijl dat niet meer het geval zou moeten zijn. Maulbeck meende daardoor inkomsten mis te lopen en uitte zijn woede op Twitter.

Gabe Newell

Assassin’s Creed krijgt waarschijnlijk meer 2d-platformers

Alex Amancio, creative director van Ubisoft, zegt tegenover Eurogamer dat het bedrijf meer 2d-platformers van Assassin’s Creed wel ziet zitten. “We vonden het side-scrolling-idee heel leuk en het lijkt ons een goede manier om dieper in te gaan op de andere [Assassin’s Creed-]universums die we hebben gemaakt”, aldus Amancio. Dit in reactie op Assassin’s Creed Chronicles: China, een 2d-platformer die tegelijk met Assassin’s Creed Unity uitkomt.

De Nintendo DS had in 2008 al een 2D-platformer genaamd Assassin’s Creed: Altaïr’s Chronicles. Nu komt Ubisoft dus met een nieuwe platformer die zich afspeelt in het Assassin’s Creed-universum. Bovendien speelt Assassin’s Creed Chronicles: China zich af in een setting waar fans al langer om vragen. Hoewel het niet om een volwaardige Assassin’s Creed-game gaat, zou Ubisoft de platformer nog best eens kunnen gebruiken om de wateren te testen voor een nieuwe setting. Daarnaast zijn de 2d-platformers een prima manier om het achtergrondverhaal van het Assassin’s Creed-universum uit te diepen en ook om nieuwe grond aan te boren.

Assassin's Creed Chronicles: China

Speciaal Halo-evenement HaloFest aangekondigd

Microsoft organiseert van 8 tot en met 10 november het vierde jaarlijkse Halo-evenement HaloFest. Het evenement staat dit jaar in het teken van de release van Halo: The Master Chief Collection, die Halo 1 tot en met 4 bundelt en 11 november uitkomt. Op 8 en 9 november is er een toernooi waar “32 van de grootste namen in eSports” het tegen elkaar opnemen in de multiplayer van Halo 2: Anniversary. Dit toernooi is live te volgen op streamingdienst Twitch. Op 10 november gaat tv-serie Halo: Nightfall in première, dit is een live-action serie geproduceerd door Alien-regisseur Ridley Scott. Daarnaast onthult Microsoft alvast een deel van de multiplayer van Halo 5: Guardians. De bèta van dit spel begint op 29 december.

Halo-fans hebben weer genoeg om naar uit te kijken op het HaloFest. Een Halo 2-toernooi, een multiplayervoorproefje van Halo 5: Guardians én een live-action serie van Halo. 343 Industries heeft het stokje met succes van Bungie overgenomen toen het Halo 4 maakte. Het zal moeten blijken of ook Halo 5: Guardians aan de verwachtingen van fans kan voldoen. Daarnaast is de première van tv-serie Halo: Nightfall groot nieuws, helemaal omdat legendarische regisseur Ridley Scott eraan meewerkt.

Titanfall-update voegt nieuwe co-opmodus toe

De achtste gratis update voor Titanfall voegt onder andere een nieuwe co-opmodus toe. In deze modus kunnen spelers met maximaal vier man een basis te verdedigen tegen hordes aan computergestuurde vijanden. Spelers kunnen turrets neerzetten, en als ze doodgaan respawnen ze in een luchtschip boven het slagveld. Naast de co-op voegt de update uitdagingen toe en Ranked Play waarin spelers het tegen elkaar op kunnen nemen om te kijken wie de beste speler is. Het scorebord reset maandelijks.

Dit is een fikse update: met name de co-opmodus is vernieuwend en verlengt de levensduur van de game. Daarnaast is de coöpmodus interessant voor spelers die de gewone multiplayermodi beu zijn. Ranked Play maakt het spel ook relevanter in de competitieve kant van de multiplayer. Als deze modus populair wordt, zal het spel mogelijk groter worden op streamingdiensten als Twitch.

Titanfall