Het nieuws van de week: 1 april, virtual reality-duikbril | Gamer.nl

Het nieuws van de week: 1 april, virtual reality-duikbril | Gamer.nl

In deze rubriek bekijken we wekelijks het belangrijkste nieuws. We gaan waar mogelijk iets dieper in op de feiten en wat het betekent voor de game-industrie en uiteraard voor gamers.

Quantum Break uitgesteld naar 2016

Na Uncharted 4 op de PlayStation 4, ziet ook de Xbox One een grote najaarstitel doorschuiven naar 2016. Het bijzondere Quantum Break, een combinatie van game en televisieserie, maakt de sprong naar het nieuwe jaar; volgens ontwikkelaar Remedy om ervoor te zorgen dat de game ‘nog beter’ wordt.

Bij Microsoft lijkt men zich weinig zorgen te maken over holiday season op de Xbox One. De console heeft grote namen als Halo 5: Guardians, Rise of the Tomb Raider en Forza Motorsport 6 op de planning staan; stuk voor stuk titels in reeksen die zich lang en breed bewezen hebben. Quantum Break daarentegen is een nieuwe IP van het team dat eerder Max Payne en Alan Wake maakte. Gamer.nl blikte afgelopen zomer uitgebreid vooruit op Quantum Break.

Lees meer

Nintendo Direct

Mewtwo komt naar Super Smash Bros. Nintendo 64- en Nintendo DS-games komen naar de Wii U Virtual Console. Mario Kart 8 krijgt een 200cc-modus. Splatoon verschijnt in mei. Fatal Frame komt naar het westen. Een nieuwe rits amiibo-figurines. En de eerste beelden van Shin Megami Tensei X Fire Emblem. Adem uit.

De Nintendo Direct van donderdag 2 april zat vol aankondigingen voor Wii U- en 3DS-bezitters. Ergens moest dat wel, na het eerdere uitstel van de nieuwe Legend of Zelda voor Wii U naar 2016. Vooral het nieuws rondom Mario Kart 8 is opmerkelijk. Voorgaande delen hanteerden altijd de driedeling 50cc, 100cc, 150cc; het achtste deel doet daar nu een schepje bovenop. Sowieso krijgt de game een flink dlc-pakket, met nieuwe banen, nieuwe personages en nieuwe voertuigen. De dlc zou in mei verschijnen, maar is – zo werd aangekondigd tijdens Nintendo Direct – vooruitgeschoven naar 23 april.

Lees meer

PlayStation Home sluit voorgoed de deuren

In september maakte Sony bekend dat het na zeven jaar een einde zou maken aan virtuele ontmoetingsplek PlayStation Home. De tegenvallende populariteit en teleurstellende in-game verkoopcijfers zouden de hoofdredenen zijn voor het stopzetten van de community. PlayStation Home ontving op 12 november 2014 zijn laatste update.  

Met het stopzetten van Home raakten vaste Home-bezoekers hun in-game aankopen kwijt. Sony zegt geen geld terug te betalen. Dat ontlokte enige discu ie onder Gamer.nl-bezoekers, want is dat wel correct beleid van Sony? Hoe zit het met de houdbaarheid van digitale aankopen en de prijs die je daarvoor betaalt? U mag het zeggen.

Lees meer

Media has no description

1 april

Goedgelovige gamers beleefden een mooie woensdag. Zij zagen hoe hardwaremaker Razor een zwevende muis aankondigde, Sony de VR-duikbril PlayStation Flow introduceerde en ThinkGeeks met een echte, door stoom aangedreven Steam Machine op de proppen kwam. Allemaal een grap natuurlijk. De game-industrie pakte ma aal uit met misleidende grappen; de ene geslaagder dan de ander.

Leuk was de Zombie Army THRILLogy Trailer, waarin een ondode Adolf Hitler zijn beste dansmoves uit de kast haalt. En er was Inu Gyakuten Saiban: Inuhodou Ryuunosuke no Bouken, de werktitel van een zogenaamde nieuwe Ace Attorney-game. Met honden in de hoofdrol. Ook Dying Light pakte goed uit, en maakte spelers voor één dag oppermachtig en opperkrachtig.

Bloodborne-patch verhelpt bugs, geen laadtijden

Woensdag verscheen patch 1.02 voor PlayStation 4-klapper Bloodborne. De spirituele opvolger van de Souls-games had na de release last van verscheidene bugs, die onder andere de zogenaamde Item Duplication-exploit mogelijk maakte. Spelers die door middel van de Resonant Bell in The Forbidden Woods deelnamen aan de online multiplayer, konden daarnaast de Lunarium Key niet meer bemachtigen. Zonder deze sleutel was het niet mogelijk om een eindbaas te bereiken, Master Willem te ontmoeten en Moonside Lake te verkennen.

Wat de patch niet aanpakt zijn de lange laadtijden van Bloodborne. Ondanks de unaniem positieve stemming rondom de game (Gamer.nl-recensent Simon Zijlemans gaf de game een 9), klagen spelers over de tijd die het kost om bijvoorbeeld de hubworld en het levelscherm in te laden, en om terug te keren na een keer doodgaan. Nu gebeurt dat om de haverklap in Bloodborne, dus is het te hopen dat ontwikkelaar From Software snel met een nieuwe patch komt.

Lees meer

Media has no description
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou