Achtergrond

Hardware review: Samsung U28D590D

4K zonder opsmuk

Geschreven door Wilbert Meetsma op
De Samsung U28D590D is geen hoogvlieger als het gaat om handige snufjes, maar de monitor produceert opvallend goed beeld voor een tn-paneel. Het scherm is snel, de kleuren zijn goed, de kijkhoeken idem, maar waar de U28D590D bovenal de aandacht mee trekt is de uitzonderlijke scherpte van het beeld door het enorme aantal pixels.

De U28D590D maakt in eerste instantie een bescheiden indruk. De vatting van het scherm is redelijk dun met 12 millimeter en is gemaakt van glanzend zwart plastic. De zilverkleurige standaard is net zo eenvoudig, Spartaans zelfs. De voet staat stevig genoeg, maar je kunt het scherm niet in hoogte verstellen, slechts een beetje naar voren of achteren kantelen. Ook zijn we een beetje teleurgesteld dat de monitor geen usb-hub bevat.

Onzichtbare pixels

De echte blikvanger is het scherm zelfs. Het gaat hier namelijk om een ultra hd-scherm, ook wel 4K genoemd. Met een resolutie van 3840 bij 2160 pixels is de pixeldichtheid van het 28-inch scherm twee keer zo hoog als dat van een full hd-scherm van dezelfde omvang. En dat zie je. Met de U28D590D – inderdaad niet bepaald een pakkende naam – hebben wij verschillende games uitgeprobeerd en het verschil valt vooral op bij grote contrasten, zoals een straal blauw oplichtende ionen die door de zwarte leegte van het heelal snijdt.

Met een full hd-scherm blijf je, zelfs met een forse dosis anti-aliasing, kartelrandjes zien. Negen van de tien keer heb je er geen last van – bij het ontsnappen aan een hinderlaag of het besluipen van een nietsvermoedende huurling heb je wel iets anders aan je hoofd – maar de tiende keer besef je dat je naar een verzameling oplichtende puntjes zit te staren. Dankzij de veel hogere pixeldichtheid van een 4K-scherm komen deze storende momenten veel minder vaak voor. Belangrijk om te vermelden is dat je gebruik moet maken van een displayport-kabel om een verversingssnelheid van 60Hz te hanteren. Met hdmi word je beperkt tot 30 beelden per seconde, omdat die aansluiting simpelweg niet genoeg data kan doorsluizen.

Het ene tn-paneel is het andere niet

De U28D590D kan dus uitzonderlijk scherpe beelden op je netvlies afvuren, maar een beeldscherm is meer dan het aantal pixels. Dat de monitor gebruikmaakt van een tn-paneel laat je misschien bij voorbaat een diepe zucht slaken, maar de gebruikelijk bezwaren van een matige kijkhoek en teleurstellende kleurweergave gaan niet op. Het scherm maakt gebruik van een paneel uit de fabrieken van Innolux, dat ook in andere uhd-monitoren in dezelfde prijsklasse wordt toegepast, zoals de Dell P2815Q of de Asus PB287Q. In grote lijnen presteren deze monitoren hetzelfde, maar er zijn subtiele verschillen.

De hoge helderheid hebben we al genoemd, maar ook de kijkhoeken zijn bijzonder goed te noemen. Er is altijd wel sprake van verschuivende kleuren en helderheidsverlies, maar de Samsung weet de afwijkingen binnen de perken te houden. De U28D590D is bovendien een van de zuinigste schermen in zijn soort, met een gemiddeld verbruik van zo’n 36 Watt. De kleuren zijn bovendien opmerkelijk levendig voor een paneel van dit type. 

Als het gaat om ghosting vliegt U28D590D uit de bocht. Direct uit de doos probeert de monitor de responstijd te ‘oversturen’, met de bedoeling dat bewegende objecten geen waas achterlaten. De standaardinstelling doet echter zo z’n best om dat te voorkomen dat we een witte schaduw opmerken, die net zo storend is als motion blur. Zodra we de Overdrive-functie terugschroeven, verdwijnt de witte schaduw, in ruil voor een beetje vervaging. Naast dit minimale minpunt kunnen we de U28D590D eigenlijk alleen nog aanrekenen dat hij geen specifiek op games toegespitste features bevat. Luxe snufjes als G-Sync of FreeSync zouden de monitor helemaal afmaken.

Dat de Samsung U28D590D niet boordevol mogelijkheden en aansluitingen zit, doet geen afbreuk aan de uitstekende kwaliteit van het gebruikte paneel en de in het oog springende scherpte van de uhd-resolutie. Door de hoge pixeldichtheid blijft geen detail onopgemerkt en worden we veel minder afgeleid door kartelrandjes. Nu we op een 4K-scherm hebben gespeeld, doet het een beetje pijn om weer terug te gaan naar full hd. Nu is het alleen nog sparen voor een pc die games op deze resolutie aankan.

Pluspunten: Uitzonderlijke scherpte dankzij de hoge pixeldichtheid, goede kijkhoeken, goede kleurweergave, handige bediening.

Minpunten: Weinig extra’s, Overdrive staat standaard te hoog, inflexibele standaard.

Adviesprijs: 450 euro

Beoordeling: 4/5

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo maakt nieuwe spelcomputer mogelijk regiovrij Reload: Tony Hawk's Pro Skater 2
8

Reacties op: Hardware review: Samsung U28D590D

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Hellraidermike

    • 10 mei 2015 22:38
    38040 x 2160 is eigenlijk geen 4k. Maar ultra hd.

    4096 x 2160 is 4k. Dit is gewoon een marketing stunt. omdat het leuk klinkt.

    Daarnaast zie ik hier nergens hoe snel het scherm is qua responsetijd, terwijl dit bij snelle games erg belangrijk is. 1 ms is goed 2 ms kan nog, en 5 ms is te veel.

    En HDMI kan wel hoger dan 30 fps, sterker nog hoger dan 60 fps is mogelijk. alleen niet met 4k
    Bij 1920 x 1080 en 1920 x 1200 kan dit gewoon, en je kan zelfs tot 100 hz gaan.

    Omdat dan de pixelclock te hoog word, en hdmi niet meer dan 350 mhz kan hebben, en display port wel.

    Hdmi 2.0 lost dit op, maar dat zit nog in geen een monitor, je kunt zelfs niet eens kabels ervoor halen.

    Jammer dat er zo weinig uitleg word gegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 11 mei 2015 01:18
    Technisch gesproken is 4K een filmstandaard met een resolutie van 4096 x 2160 en 3840 x 2160 UHD. Klopt. Daarentegen is de term rap aan het inburgeren. Het is ook wat makkelijker uit te spreken.

    De responstijd volgens de fabrikant is 1ms, maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen. Dan gaat het namelijk om grijs-naar-grijs, maar wit-naar-zwart en vice versa kosten aanmerkelijk meer tijd. Hoeveel dat scheelt is afhankelijk van het paneel. Dit specifieke scherm is niet razendsnel voor een tn-paneel en compenseert dat met Overdrive. Standaard te veel, zoals ik noem in het artikel.

    Wat betreft HDMI en 30fps: ik had het over de aansluiting in relatie tot de resolutie. Ik dacht dat de context dat wel duidelijk zou maken, maar dat had ik dus expliciet moeten noemen. Volgende keer beter. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Blue

    • 11 mei 2015 05:51
    Ik heb deze monitor hier staan nu voor een paar weken. Ik heb em via woot.com kunnen krijgen (refurbished) voor ongeveer 300 euro. Dat was een 'koopje' dat ik niet kon laten gaan. Hij vervangt een 27 inch iMac (1440p; Target Display mode aan m'n PC). In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld omdat het iMac scherm IPS was en erg volle kleuren had, maar moet zeggen dat de winst aan resolutie het zeker waard maakt. Gigantisch veel ruimte op de desktop (vooral als je veel code schrijft) en voor games die op die resolutie goed lopen hoef je AA niet eens aan te zetten meer. Ik draai Prepar3d op UHD resolutie en het feit dat je AA niet hoeft aan te zetten scheelt in de FPS. Zelfs m'n nVidia Titan heeft wel moeite om de meeste games rond de 60 fps te krijgen op UHD resolutie helaas… GTA V speel ik bijvoorbeeld op 1440p.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 11 mei 2015 09:27
    Zelfs voor 4k en een stable 60 fps heb je wel 2x een titan x nodig, leuk die haarscherpe resoluties alleen je betaalt wel een fortuin helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michiel_Reshift

    • 11 mei 2015 09:39
    Dat valt uiteindelijk nog best mee. Hangt van de game af, sommige games doen het prima op UHD/4K met gemiddelde PC specs. Homeworld ging prima op een GTX670 en een Ci5. FSAA kan je uitlaten en dat scheelt ook een hoop. Ik dacht ook dat je altijd een mega PC nodig had, maar na flink wat testen, valt het mij nog mee. Borderlands 2 draait ook als een zonnetje op UHD. Het zijn vooral de nieuwste games die best wat vragen als je alles op ULTRA wil spelen (duh).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 11 mei 2015 13:18
    Valt zat mee hoor.

    Games die ik in 4K kan spelen met een single 980gtx.

    Dying Light, Dirt Rally, Killing Floor, Subnautica, The vanishing of ethan carter, Wolfenstein, War Thunder, Heroes and Generals, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Zet ik mijn 2e 980 aan in SLI dan zelfs de nieuwste games op ultra.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 11 mei 2015 14:09
    Ik zelf heb ook 2 gtx 980 sli maar die zijn imo gewoon te zwak voor 4K na mijn mening check dit maar eens.

    Dat zijn geen 60 fps, en check die vram useage.

    Whether you play at 4K or 1440p, 4GB video cards may not be enough! Just with this single TITAN X we got two games to use up to 8GB of VRAM. When applying SLI, this demand could increase beyond 8GB at 4K. At this point, 8GB may be the minimum you would want for 4K gaming


    www.hardocp.com/article/2015/03/17/nvidia_geforce_gtx_titan_x_video_card_preview/3#.VVCbo6McSUk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michiel_Reshift

    • 12 mei 2015 09:27
    Hangt wel van de game af, gewoon generaliseren dat alles niet voldoende is, is iets te makkelijk voor mij. Ik heb het op meerdere machines getest en vond dat sommige games wel die NASA PC nodig hadden, andere games weer totaal niet. Ik geloof meteen dat The Witcher3 wel die NASA PC nodig heeft om full-far-high-on alles op ULTRA te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.