Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Hardware review: Eizo Foris FS2434

Rijk aan kleuren

Geschreven door Arthur van Vliet op
De Eizo Foris FS2434 doet ons wankelen in de overtuiging dat een ips-paneel niet thuishoort in een op gaming bedacht beeldscherm. Het beeld vervaagt mild bij hoge contrasten, maar de prachtige kleuren maken veel goed. Eizo had wel de belabberde speakers achterwege mogen laten, want dat is de enige smet op dit uitstekende beeldscherm.

Eizo staat al decennia bekend als een fabrikant van uitstekende beeldschermen. De beeldschermbouwer richt zich van oudsher op een zakelijk markt die bereid is wat extra te betalen voor goede beeldkwaliteit. Sinds kort mikt het Japanse bedrijf met zijn monitors ook specifiek op gamers. Een Eizo kun je vaak herkennen aan de typische geribbelde onderzijde en bijzonder smalle vattingen en de FS2434, een 23,8-inch lcd-scherm met ips-paneel en een maximale ververssnelheid van zestig hertz, is hier geen uitzondering op. Het zwarte scherm staat stevig en is voorzien van rode accenten: een dunne streep onder het scherm en op de achterkant het handvat en een kabelhouder.

De Foris FS2434 telt twee keer een HDMI-aansluiting, één DVI-ingang, een in- en uitgang voor audio, twee USB3.0-aansluitingen en een 3,5mm-aansluiting voor een hoofdtelefoon. Dat brengt ons bij het grootste bezwaar tegen de FS2434. Die audioaansluitingen zijn er voor de twee boxen in de monitor en het geluid uit die speakers met een vermogen van 0,5W stelt niks voor. Het basgeluid schittert door afwezigheid en de tonen die de monitor wel produceert versmelten tot een muzikale smurrie. Die hoofdtelefoon kun je dus maar beter gebruiken.

Spoken bestaan

Op Gamer.nl zijn al meerdere  beeldschermen  langsgekomen die met games in het achterhoofd zijn ontworpen. Wat de FS2434 van de eerder besproken monitors onderscheidt, is het ips-beeldpaneel dat zestig keer per seconde de beelden laat zien die je videokaart heeft bekokstoofd. Over het algemeen zijn tn-panelen een stuk sneller en dat zie je terug in de hogere ververssnelheid en een lagere responstijd. De responstijd van een monitor is de tijd in milleseconden die een pixel nodig heeft om van kleur te verspringen. Als dat te lang duurt, kun je bij bewegende beelden een wazig spoor zien – in de (Engelse) volkmond ghosting of motion blur genoemd. Met een langzaam scherm ziet een sterrenhemel in beweging eruit alsof je naar een foto met een sluitertijd van een paar minuten kijkt.

Het oude adagium dat ips-schermen niet geschikt zijn om mee te gamen haalt de Eizo Foris FS2434 vakkundig onderuit.

Waar tn-beeldschermen tegenwoordig vaak pochen met responstijden van een enkele milleseconde, doen ips-schermen het een stuk slechter. Meestal ligt de tijd dan tussen de 5ms – acceptabel – en 15ms – interessant voor spokenjagers – en deze tijden vallen in de praktijk tegen. Beeldschermfabrikanten spelen namelijk een beetje vals door alleen de sprong van grijs naar grijs te meten, wat veel minder tijd kost dan de sprong van zwart naar wit (en weer terug).

De Foris FS2434 heeft een hele goede responstijd voor een ips-scherm: 4,9ms. Uiteraard is dat slechts van grijs naar grijs, maar bij scènes met weinig verschil tussen licht en donker ga je met dit scherm weinig last hebben van motion blur. Bij beelden met een hoger onderling contrast, zoals de betoverende vergezichten van Homeworld: Remastered of games die zich ook ’s nachts afspelen, zie je spoken. Hoe vervelend dat is, verschilt per persoon. Wat ons betreft valt de beeldvervaging met de FS2434 reuze mee, ook onder de zwaarste omstandigheden.

Van het beeld spattende kleuren

Het scherm heeft dus last van ghosting, maar daar krijg je een hele goede kleurweergave voor terug. Die betrouwbaarheid is van levensbelang voor fotografen en vormgevers, maar dergelijke van het beeld spattende kleuren hebben ook hun aantrekkingskracht voor veeleisende gamers. De kleuren die de FS2434 naar ons netvlies slingert zijn simpel gezegd prachtig. De voorgaande op Gamer.nl geteste monitors steken er flets bij af.

De helderheid van het scherm is voldoende om in een zonverlichte ruimte te gamen. Ook de kijkhoeken zijn indrukwekkend. Bij elk lcd-scherm, of het nou een tn- of ips-paneel is, neemt de helderheid af en verschuiven de kleuren zodra je vanuit een hoek naar het scherm kijkt. De FS2434 heeft hier nauwelijks last van, zoals we van een ips-scherm mogen verwachten. De verticale kijkhoek is minder vergevend, maar we kunnen nog steeds onderuit gezakt in de bureaustoel hangen zonder dat de beeldkwaliteit daar onder te lijden heeft. Hoewel we een klein beetje backlight bleeding constateren bij de onderrand, is dat lang niet genoeg om ons te storen tijdens het gamen.

Bij beelden met een hoger onderling contrast zie je spoken

De Eizo FS2434 is voorzien van redelijk wat extra’s. Het scherm kent een flink aantal profielen, bedoeld voor verschillende gebruikssituaties. Het standaardprofiel is wat koud qua kleur, maar de kleurtemperatuur kun je handmatig verstellen. Een aardige bonus (die niet erg nuttig is voor de gemiddelde pc-gamer) is de afstandsbediening. Daarmee kun je wisselen van input, het profiel veranderen, het volume aanpassen en de energiebesparingsmodus aanzetten.

Het oude adagium dat ips-schermen niet geschikt zijn om mee te gamen haalt de Eizo Foris FS2434 vakkundig onderuit. De kleuren zijn prachtig en ghosting wordt dankzij de goede responstijd binnen de perken gehouden. Als Eizo bij zijn volgende monitor ook onnodige snufjes als de waardeloze speakers en de afstandsbediening schrapt, zijn wij helemaal gelukkig.

Pluspunten: Prachtig kleurvast beeld, relatief weinig ghosting, zuinig
Minpunten: Ondermaatse speakers, afstandsbediening is overbodig.

Adviesprijs: 299,-

Beoordeling: 4/5

Dit artikel delen:

Lees meer

Mortal kombat X DLC-data bekend Grafische downgrade GTA 5 verbetert framerate PS4-versie
6

Reacties op: Hardware review: Eizo Foris FS2434

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wubinator

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Response tijden zeggen sowieso eigenlijk niet zoveel. Dit zijn namelijk puur de verversingssnelheden van de schermen. Er is echter ook nog zoiets als input lag en dat omvat alle tussen het moment dat het signaal de videokaart verlaat tot dat het beeld op het scherm wordt getoond en dan neem je dus ook bekabeling (minder van belang) en de hardware achter het scherm in je monitor (meer van belang) mee.

    Ik heb genoeg IPS panelen gezien (De nieuwere Dell Ultrasharp schermen doen het bijvoorbeeld goed) die inderdaad misschien (iets) minder zijn qua refresh snelheid, maar die wel een hele kleine input lag hebben en daarom minder milliseconden nodig hebben om een beeld op het scherm te plaatsen dan sommige TN panelen.

    Dat in combinatie met de mooiere kleuren van een IPS paneel hebben mij ook doen besluiten om een IPS paneel te nemen toen recentelijk mijn oude monitor was overleden. Terwijl ik toch voornamelijk een gamer .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Je maakt een grapje toch ?

    Response tijden zeggen heel veel, ik kan echt niet op een scherm spelen dat 5 ms heeft.
    Ik zie dan de lagg.
    Dit heb ik niet met de schermen die ik nu heb, er is totaal geen lagg alles gebeurt exact op het zelfde moment dan dat ik klik. (1ms).

    Als je gewoon een fatsoenlijke kaart en normale hdmi of dvi kabel hebt. is de input lagg niet waarneembaar. (paar nano seconden)

    Er is niet voor niks een reden waarom gamers die veel shooters spelen zweren bij een 1 ms scherm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    De 5ms merk ik wel degelijk idd, niet in windows zelf maar in games is het merkbaar. In singleplayer mwha, maar de onvermijdelijke latency+hoge response tijd in multiplayer games is behoorlijk irritant. Een stuk vervelender dan 60hz missen tegenover 120hz schermen imo. Daarom dat al die 60hz vs 120hz testen enorme bullshit zijn. Vergelijken ze een goedkoop 60hz 5ms response monitor met een dikke gaming 120hz monitor met 1ms response tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Je haalt input lag en response totaal door elkaar.

    Input lag kan wel 20ms - 100ms zijn afhankelijk van het scherm.
    Response time (afhankelijk van gtg of btw) zit hem rond de 1-8ms afhankelijk van het scherm.

    Hoge response time uit zich in een waas die je waarneemt bij snelle beweging.

    200ms is sowieso al zo'n beetje de tijd die je erover doet om te reageren.

    Jij gaat echt geen verschil merken met 4ms verschil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Zoek op google naar (kan geen link linken)
    reaction time test circle mathsisfun

    Klik op de eerste link en doe de test.

    Nu kan jezelf zien wie de grappen maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MetalSonic

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    jammer geen gsync of adaptive sync

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.