Hardware review Alienware Area 51 | Gamer.nl

Hardware review Alienware Area 51 | Gamer.nl

Met de Alienware Area 51 kun je deze generatie al op de resolutie van de toekomst spelen. De prestaties op 3840 bij 2140 pixels zijn ruim voldoende en de kast ziet er origineel en stijlvol uit. Maar Alienware zou Alienware niet zijn als je er geen klauwen vol geld aan kwijt bent.

De specificaties van de Alienware Area 51 liegen er niet om. Een Intel Core i7 5930K met zes rekenkernen op 3,5GHz is een beest van een proce or en is standaard uitgerust met een waterkoeling om temperatuur en geluid binnen de perken te houden. De proce or voorziet maarliefst drie AMD R9 290X-kaarten van data, die gezamenlijk de meest veeleisende games op de knieën moeten krijgen. De Area 51 is ook nog eens rijkelijk voorzien van werkgeheugen: 16 gigabyte aan DDR4-geheugen. Een d met een capaciteit van 256GB – we hadden liever 512GB gezien, zodat je zonder zorgen meerdere games op de snellere schijf kunt installeren – en een harde schijf met vier terabyte maken het systeem af.

In tegenstelling tot veruit de meeste pc-kasten heeft de Area 51 een driehoekig design

De kast is een echte blikvanger. Niet alleen vanwege de forse omvang (en bijbehorend gewicht), maar ook door het ontwerp. In tegenstelling tot veruit de meeste pc-kasten heeft de Area 51 een driehoekig design, geaccentueerd door een veelkleurige led-verlichting. Geen overdaad aan hoeken en groeven meer, maar een beheerste stijl zoals we ook zagen bij de Alienware Alpha. Door een groot zwart rooster op de voorkant zuigen twee 120mm-ventilatoren lucht de kast in, die dankzij een derde ventilator en de drie gpu-koelers de behuizing weer verlaat. Het Blu-ray-station, de usb-ingangen en de geluidsaansluitingen aan de voorkant van de Area 51 zijn goed te bereiken door de driehoekige vorm en je kunt eenvoudig de achterkant van het systeem bereiken door het geheel naar voren te kantelen.

Media has no description

Heilige graal

We hebben meerdere games getest met de instellingen op het hoogste standaardprofiel en een 4K-monitor. Crysis 3 en Metro: Last Light laten direct zien dat, zelfs met drie 290X-kaarten in Cro fire, zestig frames per seconde niet aan deze videokaartgeneratie besteed is, maar je wel comfortabel kunt gamen. Crysis 3 blijkt de zwaarste game op 4K met een minimale framerate die net boven de acceptabele dertig ligt. De Area 51 presteert al een stuk beter met Metro: Last Light, getuige het minimum van 45 beelden per seconde tijdens speelse ies.

Andere games halen de heilige graal van zestig frames per seconde duidelijk wel. Bioshock Infinite is een lachtertje – de framerate vliegt zonder problemen boven de honderd. Battlefield 4 kost meer moeite, maar een gemiddelde van tachtig is goed genoeg om een enkele dip richting de zestig te vergeven. Wel zijn we lichtelijk verbaasd over onze bevindingen bij Homeworld: Remastered. Tijdens de eerste mi ie zakt de framerate zonder pardon naar 22, terwijl er vrijwel niets bijzonders gebeurt. We verdenken een slechte optimalisatie voor Cro fire.

Nekslag

Beschikt de Alienware Area 51 met deze specificaties over de rauwe rekenkracht om recente games op de haast absurd hoge resolutie van 3840 bij 2160 pixels te spelen? Ja. En als de Fatality die volgt nadat Shao Khan verlekkerd ‘Finish him’ buldert, komt na dit bevestigende antwoord een woord dat de nekslag betekent voor dit grofweg vierduizend euro kostende monster: ‘maar’.

Media has no description

Homeworld is al een teken aan de wand. Als je drie kaarten nodig hebt om fatsoenlijk op 4K te gamen, ben je afhankelijk van een goede driverondersteuning. Met elk spel is het weer de vraag of AMD – of Nvidia, als je voor een andere samenstelling gaat – het stuurprogramma klaar heeft staan om twee of meer kaarten goed aan te sturen. Ook is het de vraag of je blij moet zijn met drie stroomvretende bakbeesten die de temperatuur bij de minste inspanning naar 95 graden laten stijgen. De Area 51 blijft redelijk stil onder druk, maar als je de temperatuur naar gezondere niveaus wilt laten dalen, moet je handmatig de ventilatorsnelheid verhogen. Tegen de tijd dat je het kwik onder de negentig krijgt, belt de buurvrouw vertwijfeld aan met de vraag waarvoor je in hemelsnaam binnenshuis een bladblazer nodig hebt.

Alienware is duur. Onbegrijpelijk duur.

Onze bovenstaande punten zijn betrekkelijk eenvoudig weg te redeneren, maar we kunnen de olifant in de kamer niet negeren. Alienware is duur. Onbegrijpelijk duur. Uiteraard betaal je extra voor de a emblage en de service. Ook het ontwerp van de kast mag best iets kosten. Maar zodra je dezelfde hardware voor pak hem beet twee derde van de prijs kunt vinden, is de Area 51 moeilijk te verdedigen. Een voorbeeld: de goedkoopste uitvoering van de Area 51 bestaat uit een Core i7-quadcore, 8GB werkgeheugen en een AMD R9 270. Deze kost 1600 euro. Pas geleden bespraken we op Gamer.nl de Thunderstorm van Alternate, die naast een betere videokaart ook een d bevat. Die kost duizend euro. Tja.

Media has no description

Waar is Xzibit als je hem nodig hebt?

Niet alleen de prijsbewuste koper heeft niets te zoeken op de website van Alienware. Ook als je ‘omdat het kan’ als leidend principe voor al je belangrijke levenskeuzes neemt, is de Area 51 het net niet. Drie videokaarten en een watergekoelde hexacore pa en perfect in die gedachtegang, maar het doorsnee Dell-moederbord en de kale geheugenreepjes stellen teleur. Als je vierduizend euro aan een gepimpte computer uit gaat geven, doe het dan goed en ga je te buiten aan belachelijke heatspreaders en vrolijk gekleurde waterslangen.

Het valt ons overigens op dat de productpagina suggereert dat het beschikbare videogeheugen van gpu's toeneemt zodra je meerdere kaarten in sli of Cro fire zet. Zo zou de uitvoering van 2990 euro met twee GTX 970'ers in totaal 8GB aan videogeheugen kunnen gebruiken. Dat werkt echter niet zo: de twee videokaarten wi elen de frames af en moeten daarom elk apart dezelfde gegevens inladen. We hebben dit aangekaart bij Alienware, maar ondanks de toezegging dit te corrigeren vertoont de pagina nog steeds de zelfde foutieve informatie.

Media has no description

Waarom zou je überhaupt op 4K willen gamen? Simpel: omdat het er geweldig uitziet. We hebben ongelovig op enkele centimeters van het scherm af gezeten, zo verbazingwekkend scherp zijn de beelden. De computer schiet ons intu en faliekant overhoop, maar daar geven we niks om. We zijn te druk bezig met het tellen van de regendruppels in Crysis 3 of het bewonderen van de foutloze contouren van Anna Millers gezicht in Metro: Last Light. Na gamen op 4K is full hd een merkbare stap terug.

Waarom zou je überhaupt op 4K willen gamen? Simpel: omdat het er geweldig uitziet.

De visuele pracht van 4K maakt de absurde prijs van de Alienware Area 51 toch moeilijk te verkroppen. We verwachten niet van Alienware dat ze een dergelijke monster-pc voor een weggeefprijs in de markt zetten, maar als je al snel vijftig procent meer moet betalen dan bij de concurrent gaat er iets mis. De kast ziet er goed uit, maar een aantrekkelijk design is niet voldoende om ons te overtuigen.

Pluspunten: Leuke kast, geschikt om mee op 4K-resolutie te gamen
Minpunten: Kast is niet los verkrijgbaar, d te klein voor zo’n bakbeest, te duur

Adviesprijs: 1599,- tot 5229,- euro

Beoordeling: 2/5

De geteste configuratie met drie keer de AMD R9 290X is niet te vinden op de productpagina van de Area 51, ondanks dat deze wel wordt vermeld in de documentatie. Om op onze schatting van vierduizend euro te komen, hebben wij dezelfde specificaties gehanteerd, maar met driemaal de GeForce GTX 780. Deze zal ongeveer hetzelfde presteren.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou