Achtergrond

HTC Vive

De veelbelovende virtualiteit van Valve

Geschreven door Wilbert Meetsma op
De kinderziektes van een technologie in een stroomversnelling doen de HTC Vive geen goed. Ook dragen de klamme omgeving en het rumoer van een grote beurs niet bij aan het magie van het moment. Toch blijven we enthousiast na onze eerste ontmoeting met de Vive.

Het zijn de slechtst mogelijke omstandigheden voor een demonstratie van de virtual reality-bril van smartphonefabrikant HTC en Valve. Het is stikbenauwd in de donkere ruimte, opgewarmd door een urenlange parade van proefkonijnen en een meedogenloze zomerzon die het wint van de airco in de Kölnmesse. De bril rust net niet comfortabel op het hoofd – een schuimrubberen laag kan niet voorkomen dat een plastic rand hinderlijk drukt op de neusbrug van ondergetekende – en het blijft gedurende de hele presentatie lastig om je niet bewust te zijn van het op een flinke duikbril lijkende gevaarte. Tot overmaat van ramp raken we regelmatig het contact met de begeleider via de hoofdtelefoon kwijt, zodat zijn instructies uit een verre en vreemde wereld lijken te komen. ’De wet van Murphy is genadeloos.

Na een paar introducerende scènes raken we toch overtuigd. Tuurlijk: als je goed kijkt, heeft de Vive meer last van het hordeureffect – waarbij je de ruimte tussen de pixels kunt onderscheiden – dan de Oculus Rift. Bovendien is de weergave niet perfect, te merken aan de dunne blauwe of rode schaduwen langs scherpe overgangen tussen licht en donker. Ook op dit vlak doet de consumentenversie van de Rift het beter dan ontwikkelversie van de Vive. Maar dat maakt weinig verschil zodra je op het dek van een gezonken schip geconfronteerd wordt met werkelijk reusachtige blauwe vinvis, die zo dichtbij zwemt dat je hem aan zou kunnen raken.

Waar het virtuele het actuele ontmoet

Dat is gelijk de grootste troef van de HTC Vive: aanraken kán. De twee zendstations die aan weerszijden van de ruimte staan doen meer dan alleen de locatie en oriëntatie vastleggen van de bril op je hoofd. De zenders volgen met hun lasers ook de twee PlayStation Move-achtige controllers in je handen. Met de wijsvinger bedien je een trigger-knop en de duim neemt een trackpad (zoals op de Steam-controller) en twee losse knoppen voor zijn rekening. Met de Vive ben je daarbij vrij om rond te lopen, mits je jezelf daarbij beperkt tot een oppervlak van 4,5 bij 4,5 meter. Als je uit dat vierkant dreigt te lopen, doemt een blauw raster voor je op. Het doorbreekt de immersie, maar liever dat dan een gat in de televisie slaan.

De bewegingsvrijheid en de directe representatie van de controller in de virtuele wereld maken een enorm verschil. Zelfs al voel je geen weerstand, de zo goed als foutloze vertaling van jouw handbewegingen naar bewegingen in de simulatie maakt de illusie bijzonder krachtig. De Job Simulator-demo waarin je als chef gerechten moet bereiden maakt dit goed duidelijk. Door de getrouwe bewegingen voelt het als je eigen schuld als je de gesneden tomaten naast de soeppan gooit en je springt instinctief opzij als je het vlijmscherpe koksmes uit je handen laten glippen. 

Totale acceptatie

De handzame controllers komen nog het meest tot hun recht met de schilder-app. In je linker hand een palet van kleuren die je met de trackpad selecteert en in de andere de kwast. Het indrukwekkende is niet eens dat je in drie dimensies kunt verven, maar dat het zo vanzelfsprekend voelt. Ook al blijft onze creatie steken op het niveau ‘Nou, mama vindt hem wél mooi, hoor’, het wordt ons duidelijk dat virtual reality meer te bieden heeft dan verregaande immersie. In vaardiger handen, zoals die van Disney-animator Glen Keane, maakt VR verbluffend mooie creaties mogelijk.

In de laatste demo waanden we ons voor een korte periode in een digitale wereld. De Secret Shop uit Dota 2 is een heus rariteitenkabinet, vol bewegende prulletjes en bubbelende toverdranken. De Shopkeeper wandelt het kleine stenen huisje binnen en werpt ons lachend een magisch licht toe. Vanaf dat moment kunnen we rond de kamer teleporteren. Het proces maakt je tegelijk drastisch kleiner, zodat de kleine spin op de centrale tafel groeit tot monsterachtige proporties. We kwamen ogen en oren tekort om alle activiteit om ons heen te verwerken, van een duveltje uit een doosje met de kop van Dota 2-personage Axe tot een kikker op de boekenplank die z’n tong naar je hoofd slingert. En dan waren er nog een aandoenlijke kleine draak met een vis in z’n bek en een trompet spelende inktvis.

Elke demonstratie van de HTC Vive verdiende meer tijd, maar de begeleiding hield de vaart er stevig in. Een paar minuten per scène is nauwelijks genoeg om je echt te verliezen in de ervaring en de eerder genoemde ongemakken werkten dat verder tegen. Hoe indrukwekkend de korte demonstraties ook mogen zijn, we durven nog geen harde uitspraak te doen over langere ervaringen. Hoe de Vive zich laat gebruiken in echte woonkamers, en niet op een beursvloer, is ook maar afwachten. Niet iedereen heeft ruim twintig vierkante meter beschikbaar en praktisch blind rondlopen met een bundel aan de bril bevestigde kabels gaat ongetwijfeld hilarische YouTube-filmpjes opleveren. Daarentegen kun je de Vive ook op de ‘standaard’-wijze gebruiken: in een stoel met een Xbox-controller in de handen.

Ondanks alle vragen die de demonstratie oproept – wat voor pc je nodig gaat hebben, of het gewicht omlaag kan, hoe lang je de bril comfortabel kunt dragen – achten we de kans reëel dat virtual reality het niveau van gimmick eindelijk zal ontstijgen. Het scherm heeft ons al overtuigd, maar Valve en HTC laten nu ook zien dat de besturing er klaar voor is. Jarenlang gold de Oculus Rift – waarvoor intussen een vergelijkbare besturing is aangekondigd – als de overduidelijke keuze van de VR-adept. Maar met de komst van de Vive is niets meer zeker. Als HTC en Valve voor de definitieve versie de laatste imperfecties helpen, dan wordt de Vive wellicht een meer dan serieuze concurrent van de Rift.

Dit artikel delen:

Lees meer

Super Smash Bros. 4 krijgt Super Mario Maker-map PlayStation 4 wordt goedkoper in Japan
9

Reacties op: HTC Vive

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • sollitdude

    • 15 september 2015 17:33
    meh. ik zet nog steeds men geld op de virtual reality bril van microsoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 15 september 2015 17:58
    Ben heel benieuwd welke je dan bedoelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 15 september 2015 21:41
    Microsoft hololens heet het volgens mij

    youtube.com/watch?v=u4o0zsJ-S44

    het beloofd in iedergeval veel als dat ding hetzelfde kan doen als in de filmpjes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 15 september 2015 21:54
    De Hololens-presentatie van Microsoft op de E3 was heel gaaf (Minecraft op je eettafel), maar ik lees wel dat de 'kijkhoek' erg klein is. Dan moet je recht naar het object kijken, anders wordt het afgesneden.

    Als ik hem op heb gehad, lees je dat natuurlijk hier en ga ik er, net als bij de Vive en Rift, kritisch naar kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 15 september 2015 22:03
    @sollitdude:
    Holo lens is puur augmented reality, toch net wat anders (wel erg gaaf).

    @Swieb:
    Ik ben erg benieuwd, maar het 'afsnijden' van het beeld buiten een bepaald veld lijkt me erg storend en juist de beleving ernstig zal breken qua gaming.

    We hebben hier zelf een leuk concept voor. Maar we durven er niet echt mee aan de slag zonder Microsoft sponsoring, sinds dat we wel zeker zijn dat de markt betreffende de gewone consument bijzonder klein zal zijn.

    Maar qua professioneel gebruik zijn er ook erg boeiende dingen mee te doen, gezien de presentatie dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 15 september 2015 23:16
    Een beperkte kijkhoek lijkt me een prachtig voordeel bij een Slenderman-achtige horrorgame. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 15 september 2015 22:02
    De hololens is een Augmented reality bril. Geen Virtual Reality.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 15 september 2015 22:15
    augmented reality doet me denken aan iron man 1, toen hij dat pak in elkaar maakte, lijkt veel op hoe dat de motor in da filmpje in elkaar zit, maar in iron man 1 hoeft die geen bril ervoor te gebruiken.

    als het dat al kan doen, lijkt me juist dat de hololens dan meer kan doen dan zon simpel vr brilletje die 2 beelden toont. zoals google's kartonnen doos die net zo goed werkt als oculus rift :p dus het lijkt mij dat de hololens makkelijk virtual reality aankan. of het is gewoon een compleet ander product, dat kan ook. mischien maken ze naast de hololens nog een VR bril.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 15 september 2015 23:15
    Aangezien je voor virtual reality zo goed mogelijk afgesloten wordt van de buitenwereld en de Hololens juist die buitenwereld van een informatielaag wil voorzien, verwacht ik niet dat je een Hololens goed kunt gebruiken als een vr-bril. Het is lastig opgaan in een digitale wereld als de rest van de kamer door het beeld heen te zien is. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.