Wanneer je Kinect voor het eerst uitprobeert, lijkt het net alsof je een magisch doosje in je woonkamer hebt staan: het apparaat bevat een camera die heel veel kleine lichtpuntjes de kamer inschiet en zo je lichaam waar kan nemen. Daardoor bootst het personage op het televisiescherm behoorlijk nauwkeurig jouw bewegingen na. Kinect kan nog net niet zien of je je hand voor je ogen houdt of in je neus stopt, maar de digitale versies van je arm en hand zullen wel naar je gezicht bewegen, wat in principe gedetailleerd genoeg is.
Voordat je deze ervaring echt mee kunt maken, moet er echter wel even wat gepuzzeld worden. Allereerst moet je bij het aansluiten letten op het model van de Xbox 360. De Xbox 360 Slim vergt namelijk geen extra stroomkabel voor Kinect, terwijl alle andere modellen dat wel nodig hebben. Die zit wel gewoon bij Kinect inbegrepen, dus er zijn geen verborgen kosten.
Genoeg ruimte?
Dan is het tijd om het apparaat te installeren, en wel via een speciaal menu op het Xbox 360 Dashboard. Bij het spelen van een game is het vervolgens zaak om te zorgen dat je voldoende ruimte hebt. Ideaal is dat je een open ruimte van 3 bij 3 meter voor de televisie hebt. Salontafel aan de kant en bank naar achteren dus. Zit je op een hele krappe slaapkamer, dan is Kinect dus sowieso geen optie.
Hoe goed Kinect werkt, lijkt na het spelen van diverse titels echt afhankelijk van de ontwikkelaar en niet van de hardware. Games als Dance Central, Kinect Sports en Kinect Adventures werken goed. Er is wel een kleine vertraging merkbaar tussen je bewegingen en wat op het beeldscherm gebeurt, maar de games zijn zo ontwikkeld dat dit nergens tot last is. In de handen van een minder kundige ontwikkelaar kan het echter een rampzalige besturingsmethode zijn. Zo bestuurt Fighters Uncaged zo slecht dat het spel echt onspeelbaar is. Bewegingen worden niet goed nagebootst en gebeurt dat wel, dan zit er vaak zoveel vertraging in dat je te laat bent.
Een noemenswaardige optie van Kinect is de microfoon. Die werkt prima, ware het niet dat je er nog vrij weinig aan hebt. Kinect heeft weliswaar spraakherkenning waarmee het Dashboard bestuurd kan worden en films op pauze gezet kunnen worden. Het klinkt als toekomstmuziek, ‘stop!’ roepen en dan de film zien stoppen, maar het kan toch echt. Althans, wanneer je niet in Nederland woont. Kinect is namelijk maar voor een aantal talen geprogrammeerd en Nederlands hoort daar niet bij. In plaats van dat we Kinect in het Engels kunnen besturen – de Nederlandse bevolking is toch wel kundig genoeg om een aardig woordje Engels te babbelen – laat Kinect dat niet toe. Wellicht via een update in de toekomst.
Piepende koelkast
Wel kan de microfoon in Kinect functioneren als microfoon tijdens het gamen via Xbox Live. Het zorgt voor kraakhelder geluid waarbij zelfs de piepende koelkast aan de andere kant van de kamer door iedereen waargenomen kan worden. Lekker makkelijk dat je geen headset meer op je hoofd hoeft te zetten, wat de drempel om spraakberichten te sturen en online er lustig op los te praten verlaagt. Alleen lijkt er nog geen optie om de microfoonfunctie uit te zetten. Vooralsnog kun je dit alleen doen door de stekker eruit te trekken, of we hebben de optie gewoon niet gevonden in het immense Dashboard.
Het zijn natuurlijk allemaal bijzaken: Kinect draait echt om het controllerloos gamen. Zoals gezegd werken sommige games goed en andere (stukken) minder, maar het is te vroeg om te concluderen dat Kinect met name voor derde partijen ontoegankelijke techniek is. Rotte appels heb je altijd tijdens een lancering. Games als Dance Central laten bovendien zien dat er veel mogelijk is met het apparaat en er leuke, vernieuwende games mee gemaakt kunnen worden. Afgaande op de Tokyo Game Show afgelopen september lopen ook Japanse ontwikkelaars ervoor warm en dat gaat hopelijk een aantal hardcore games opleveren waarbij we echt kunnen zien wat wij gamers aan Kinect hebben. Ook interessant worden games die de traditionele controller gebruiken, maar tegelijkertijd ook functies van Kinect gaan implementeren. De potentie is er dus, en Dance Central en Kinect Adventures zijn hele leuke eerste games voor op feestjes. Helemaal geen slecht begin voor een apparaat dat een half jaar geleden op E3 er van de pers nog langs kreeg!
Reacties op: Hardware: Kinect
Wilc0
Zo zie je maar weer dat je niet moet zeuren/klagen over iets wat nog niet in de winkels ligt ;-)
japnapper
The Chosen One
Laat de markt maar groeien met de casual games dan is er ook meer draagvlak voor de vaak wat duurdere hardcore games.
Christenal
LotLP
SuperDre
ComicsReader
Er staat nu een Wii, een ps3, pc's, psp, ds en de oudere consoles. De move is leuk, maar echt leuke games zijn er gewoon nog niet en als ze er zijn zijn het weer sportgames, dus beter nog even wachten. En tja, moeten we echt nog een X-doos er bij gaan zetten……beetje overkill, hoe leuk ook. En ook daar spraken de games (de kinect games dus) mij persoonlijk nog niet zo aan eerlijk gezegd, ook niet voor de kids.
Dus ik denk dat we maar hele andere dingen gaan doen voor de Sint en even de kat uit de boom blijven kijken.
bigds9fan
Kinect spreekt me wel meer aan als Move.
Quorumz
cyberbeast41
Move vond ze maar niks en het leek gewoon te veel op de Wii. In Auchan in Frankrijk stonden ze er alle drie opgesteld. Waar in het verleden de Wii druk bespeeld werd, en de PS3 en 360 minder, was dit nu helemaal het geval niet meer. Move was vrij, mensen spendeerden weinig tijd met het ding te proberen. Wii was er helemaal niemand, wat best wel vreemd is. Kinect had echter een hele schare toeschouwers die het ook enthousiast probeerden. Er liepen ook redelijk wat mensen weg met een Kinect onder de arm. In Toysrus was hij zelfs uitverkocht.
Het is allemaal nieuw natuurlijk en dit bericht lijkt wel erg pro-Kinect maar het was wel realiteit. Kinect heeft het denk ik wel voor elkaar. En dat voor 150€, ik had het niet zien aankomen.
Sith
Babbelen lukt ook prima. Stug doorlullen in steenkolen Engels in de hoop dat je gesprekspartner de halfbakken uitspraak en taalverstrengeling "troo de fingers" ziet :-P
Ok, dat is wat overdreven. Maar als je vanuit stemherkennings-software kijkt dan is de uitspraak van het gros van de zelfverklaard vloeiend Engels sprekenden zeer beperkt bruikbaar. Als je niet meerdere jaren in een Engelstalige omgeving gewoond hebt dan heb je met grote zekerheid een Nederlands accent dat van veraf te herkennen is en in de weg gaat zitten voor zo'n apparaat. De software ondersteunt nu bijvoorbeeld Amerikaans & Brits Engels, dus zelfs mensen uit Australië en Zuid Afrika moeten nog wachten op ondersteuning voor hun uitspraak. Idem voor Europees Spaans, wat te veel verschilt van het ondersteunde Mexicaans Spaans. Microsoft wil simpelweg voorkomen dat mensen de functionaliteit van zo'n feature gaan afkraken puur omdat ze hun talenkennis/uitspraak te hoog inschatten. Het is dan ook al lang aangekondigd dat er komend voorjaar vele andere talen bijgevoegd gaan worden.
Ik vind het artikel daarmee eerlijke gezegd ook wel wat magertjes. De techniek lijkt me heel spannend voor toepassingen binnen interactieve installaties en als verrijking van hardcore games in de toekomst, maar echt een beter beeld heb ik er nog niet van gekregen. Ook de opmerking dat Kinect wat goed te maken had naar de pers is erg dubbelzinnig. Ik heb geen mainstream site zo hard Kinect zien bashen (echt rucksichtlos bashen) als GNL toendertijd. Het staat me bij als een journalistiek dieptepunt voor een site die ik normaliter zeer waardeer.
Magister
Zelf heb ik ook een Wii ergens onderin de kast staan en gebruik hem ook al lang niet meer. Er zijn genoeg mensen die dat soort dingen wel erg leuk vinden. Het zijn innovatieve dingen en ik hoop dat ze er steeds meer van gaan leren om op den duur iets uit te brengen wat beter werkt. Als ze het gewoon op papier laten staan kunnen ze ook niet horen wat wij de gamers en gebruikers nu eigenlijk echt willen.
ipodkiller
Je kan namelijk bijna dezelfde titels krijgen zoals: Heavy Rain , move edition.
maxwell
Het is leuk speel goed maar ik ga hem weer terug brengen. Heb er echt spijt van gekregen. Concept is grappig mbt het spelen met je lichaam, maar ik word niet vrolijk van de enorme ruimte die je nodig hebt om goed te kunnen spelen.
Ook vind ik het vreemd dat bv kinectimals voor kleine kinderen geen nederlandse versie heeft.
Zeker niet geschikt om alleen te spelen tot 6-7 jaar.
Probleem waar je met de kinect tegen aan loopt en dat is zekers in de avond het geval, is namelijk dat je je lampen achter je praktisch uit moet zetten, anders herkent de kinect je gezicht niet meer.
In de middag was er geen probleem, maar toen het donker werd begon kinect te miepen over dat mijn gezicht niet meer te herkennen was wegen de 2 lampen achter mij.
Dit gaf als resultaat dat ik in het donker moest gamen…
Heb ook geprobeerd te videochatten met mijn broer maar de kwaliteit van de webcam is echt beroerd. Het geeft een lelijk beeld, korrelig en bovendien is de framerate erg laag.
Had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Me laten beinvloeden door de reclame…
Vind deze review niet echt gemaakt op basis van gebruikers ervaring. lijkt meer op een verkoop praatje. De praktische zaken waar ik tegen aan liep zie ik in dit artikel helemaal niet voorkomen.
gnldemo
NT_Bao
nawo
nawo
timmit
Ik heb deze gewoon in de woonkamer staan en dan is er genoeg ruimte om te bewegen.
Tot nu toe reageert alles prima, voice control werkt ook maar dat heb ik uit gezet.
Het is jammer dat dat fighters uncaged zo slechte is want het concept lijkt me echt heel bruut.\
Ik denk dat er nog best veel games voor gaan komen, want dit is toch wel een paradepaardje van microsoft, of er zware hardcore games voor komen , ik denk het niet daarvoor is een controller te nauwkeurig, echter beat em ups als mortal combat of het antieke double dragon zouden perfect zijn hier voor
Macvz