Dit is het tweede Hardcore gaming interview. De mensen die deel 1 gemist hebben, dat Quake, Unreal Tournament 2003 en Tribes 2 behandelde, krijgen op deze pagina een herkansing. Nick: TriX Leeftijd: 19 jaartjes jong Game: Quake 2 Hoelang speel je het al? 4 jaar Waarom ben je het gaan spelen?

Online fps-games heb ik leren kennen dankzij vrienden die me meenamen naar een lokaal cybercafe. Quake 2 was daar, naast Half-Life, dé favoriet en sprak ook mij persoonlijk het meest aan.

Hoeveel uur per dag speel je?

Vroeger liep dat gemakkelijk op tot 4 uur of langer per dag. Nu beperkt zich

dat tot een tweetal uurtjes.

Wat vinden mensen in je omgeving ervan dat je zoveel speelt?

Ze vinden het best ok. Gamen is zoals een andere hobby. Dat je er heel wat

van je vrije tijd aan besteedt, is best wel normaal. Ze hebben er dan ook

geen problemen mee. Een paar van mijn vrienden zijn zelf verslaafd aan

fps-games, dus zouden ze het eerder gek vinden als ik niet zou spelen dan

wel.

Beschrijf de community van het spel eens?

Quake 2 ligt ondertussen al een vijftal jaartjes in de winkel en je kan dus

wel stellen dat het aantal spelers zich niet kan gelijkstellen met toppers

als Counter-Strike of UT2003. Toch is de community nog groot genoeg om op internationaal vlak tegen elkaar te spelen. De groep wordt natuurlijk met de jaren steeds kleiner en over echte regiogebonden communities kan je dan ook niet meer spreken, het vormt stilaan meer één geheel.

Wat is er in de loop van de tijd veranderd in de community?

Een logisch gevolg van een game dat al enkele jaren meedraait is natuurlijk

het aantal spelers. Dat getal is het laatste jaar drastisch gedaald. Omdat

vele bedrijven of instellingen geen toekomst meer zien in de game, komen er zelden nog nieuwe servers bij en verdwijnen er alsmaar meer.

Hoeveel last heeft Quake2 van cheaters?

Een poos geleden werd de source code van Quake 2 vrijgegeven. Dat zorgde er natuurlijk voor dat programmeurs met slechte bedoelingen aan de slag konden en met allerhande nieuwe cheats voor de dag kwamen. Tot voorheen was er Q2Ace die deze ongewenste beestjes op veilige afstand kon houden, maar onlangs werd ook de verdere ontwikkeling daarvan halt geroepen en werd Quake 2 een waar festijn voor cheaters. Tot op vandaag is dit nog steeds een feit, al blijft een groot deel van de community, vooral de oud-quakers eerlijk spelen.

Hoe steunt de ontwikkelaar/uitgever het spel?

Officiële ondersteuning voor Quake 2 is er helaas niet meer. Na 5 jaar kan

je moeilijk anders verwachten. Tot voor kort hielden fanatiekelingen zich

echter nog dagelijks bezig met het bestrijden van cheats. Maar dat project

is ondertussen jammer genoeg ook al opgedoekt. Ook verschenen er in het

verleden heel wat custom maps van creatieve fans.

Welke dingen zie jij nog graag aangepast in het spel en community?

Quake 2 is voor mij haast perfect. De maps uit de 3.20 patch overtreffen nog steeds het mapdesign van menig huidig online-fps. Enkel het cheater-gehalte ligt iets te hoog naar mijn zin. Kon men hier nog verder aan sleutelen, dan zou dat een welgekomen daad zijn!

Als lezers meer willen weten over Quake2 en de community ervan, welke sites mogen ze dan absoluut niet missen?

Clanbase (http://www.clanbase.com) heeft Quake 2 doorheen al zijn

levensjaren blijven ondersteunen en doet dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Vooral tijdens een cupseizoen kan je er terecht voor leuke reports, demo's en commentaar van quakers. Voor België is er http://scene.quake2.be, een up-to-date website die het reilen en zeilen van de Belgische Q2 scene op de voet volgt. Verder opmeringen / laatste woorden?

Laten we hopen dat de Quake 2 community het fort recht kan houden tot de

komst van Quake 4. Daar zullen menig quaker, die de stap naar deel 3 niet

hebben gewaagd, vast op overschakelen. Tot dan blijft deze game bewijzen dat het niet de graphics zijn die tot het grote succes hebben geleid, maar een onovertroffen gameplay en voortreffelijk mapdesign. En tot op vandaag moet ik, als ervaren reviewer, besluiten dat er maar weinig fps dit kunnen evenaren.