Inmiddels is bekend geworden dat het PlayStation Network in de week van 2 mei weer geleidelijk online zal komen. Toch gelden de volgende stappen nog altijd als voorzorgsmaatregelen tegen eventueel misbruik van je gegevens.

1. Als je voor je PSN-account hetzelfde wachtwoord hebt gebruikt als voor andere websites, verander dan voor de zekerheid deze wachtwoorden, zodat iemand die mogelijk jouw wachtwoord heeft niet ineens toegang krijgt tot al je accounts. Het veranderen van je PSN-wachtwoord moet wachten tot het PlayStation Network weer online is. Op dat moment zal Sony je sowieso verplichten om een nieuw wachtwoord in te stellen. Dit kan overigens enkel op de PlayStation 3-console waarop je ook de account hebt aangemaakt. Heb je inmiddels je PS3 vervangen door bijvoorbeeld de Slim-variant, dan zul je het wachtwoord via e-mailbevestiging moeten aanpassen.

2. Hoewel Sony niet uitsluit dat er ook creditcardgegevens gestolen zijn, is dit gelukkig redelijk onwaarschijnlijk, omdat deze informatie versleuteld was. Heb je echter je creditcard gekoppeld aan een PSN-account, houd dan voor de zekerheid het transactieverkeer in de gaten, om te kijken of er geen aankopen worden gedaan waar je niets van af weet. De meeste creditcardmaatschappijen letten daar zelf ook al op, maar het kan geen kwaad om er zelf ook dicht op te zitten. Gelijk je creditcard blokkeren is misschien wat overdreven, vraag dit dan ook alleen in het geval van gemaakte transacties die jij nooit hebt goedgekeurd.

3. Ga niet in op e-mails of mensen die je via de telefoon  vragen om je PlayStation Network-accountgegevens. Sony zal nooit direct vragen naar je wachtwoord, en dat soort verzoeken zijn dus per definitie niet afkomstig van Sony zelf. Wacht de ontwikkelingen verder rustig af en let op de nieuwsberichten (die je in het PlayStation Network-dossier kunt nalezen) om te zien hoe de situatie zich ontwikkelt.

Heb je toch nog vragen, dan staan er een aantal opties voor je klaar. Sony biedt onder meer de mogelijkheid aan om met de helpdesk contact op te nemen, via het volgende telefoonnummer: 0495 574 817. Ook kun je op de Facebook-pagina en Twitter-account van Sony vragen stellen, en is er door de uitgever een FAQ opgesteld.