Half-Life 2 source | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

It is talk of the town! De broncode van Half-Life 2 is uitgelekt. Jaren werk en creatieve inspanning zijn door één goedgelukte hack in ieder steegje van het internet te vinden. Van de miljoen mensen die de code gedownload hebben, begrijpt ongeveer 0.1% wat mogelijkheden van de code zijn en dat maakt het risico alleen maar groter. Welke gevolgen heeft het uitlekken van deze code voor Valve als ontwikkelaar en vooral voor ons, gamers, wachtende op Half-Life 2?

Voor alle duidelijkheid, niemand kan het spel nog spelen, want het betreft hier enkel de programmeercode en niet de overige zaken als artwork, models en levels. Eerder lekten er ook al spellen uit, waaronder Doom III, Halo en Unreal 2, maar in deze gevallen was het een gecompileerde versie van het spel, welke gewoon speelbaar was, maar waarbij je niet de broncode kon bekijken. Hierdoor is het voor de meeste mensen absoluut niet intere ant, maar toch is het lekken van de broncode een stuk erger dan wanneer er vroegtijdig een speelbare versie op het internet verschijnt.

Bijna iedereen is er nu van overtuigd dat de uitgelekte code van Half-Life 2 is

Het uitlekken van broncode is zo ongeveer het ergste wat een softwareontwikkelaar kan overkomen. Concurrenten kunnen direct bij de hart van het bedrijf komen en bepaalde dingen overnemen, waardoor het nemen van een licentie op de code overbodig lijkt te zijn geworden. Al het door de jaren heen geïnvesteerde geld is waardeloos geworden. Daarnaast zich er ook peperdure code van andere partijen in de broncode verwerkt. Een veel genoemd voorbeeld hiervan is de Havok Physics Engine, maar ook Miles Sound System staat in de broncode. Valve heeft dure licenties betaald voor deze code en mag me zo'n licentie de code zelf gebruiken, maar niet uit laten lekken aan derden. Dat is nu, enigszins door toedoen van Valve, wel gebeurd. De eigenaren van de code kunnen Valve aanklagen en miljoenen euro's schadevergoedingen eisen.

De kans is klein dat grote bedrijven inbreuk zullen maken op de rechten van Valve en dingen uit de code direct over zullen gaan nemen. Wel zullen ze eventueel ideeën opdoen bij het doornemen van de code. Dit schaadt de concurrentiepositie van Valve in de game-wereld. De verkopen van de engine aan andere ontwikkelaars zullen wellicht niet direct afnemen, maar op de langere termijn zijn de gevolgen moeilijk te overzien. Ontwikkelaars zullen eigen engines maken met dezelfde features als die van Valve, maar deze veel goedkoper aan kunnen bieden omdat ze niet zo lang hebben moeten researchen naar de juiste oplo ing van bepaalde problemen.

Voorbeeld van source code (niet van Half-Life 2)


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou