De twintigjarige Lucas Selfslagh kreeg van school een ontwerpoefening om een ruimtelijke wandeling in 3D te maken. “In plaats van een maquette te maken, borrelde het idee op om het stadsplan en de bekendste gebouwen van Gent te implementeren in de GTA-wereld. Eerst puur voor de lol, maar voor ik het doorhad, veranderde het onschuldige gepruts in een project met een duidelijk doel: mijn stad nabouwen in een 3D-game.”

De mod krijgt de toepasselijke naam Ghent Theft Auto en moet uiteindelijk alle bekende gebouwen in Gent gaan bevatten. De Sint-Baafskathedraal en het belfort zijn reeds in het spel verwerkt. In eerste instantie wil Selfslagh zich op het KoBra-gebied richten met daarin de sterk bekritiseerde stadshal. Wanneer dit stuk van Gent klaar is, zal een eerste speelbare versie van de mod uitgebracht worden. Omdat ieder gebouw toch al gauw een week aan programmeerwerk met zich meebrengt, denkt de student daar pas ergens volgend jaar mee klaar te zijn. Daarna wil hij het hele stadsplan vol bouwen met modellen van bestaande gebouwen.

Er zijn zelfs al ideeën om missies te gaan ontwerpen die gerelateerd zijn aan Gent. “Op zoek gaan naar de verloren zakken van de bekende Zakkenman, kiezen tussen missies van Termont of Bracke - goede of kwaadaardige missies - of een woordje Gents horen: je hoort niet ‘Learn how to drive!’, maar ‘Ej moatje, liert ne kier raaje!’ roepen.” Daarnaast lijkt het ons vooral erg leuk om de flikken van Gent dwars te zitten.

Selfslagh vindt zijn project vooral vanuit stedenbouwkundig perspectief interessant. “Als maker ingrijpen in de stad, nog voor de eerste steen van een toekomstig project is gelegd. Zo moet je niet wachten op de heropenlegging van de Nederschelde om door de Scaldissluis naar de nieuwe bibliotheek te varen. Of om rond te slenteren in het nieuwe station. Je zult het al in Ghent Theft Auto kunnen doen.”

Je kunt de voortgang van het project via Facebook volgen.