Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Red Alert

Genremakers: Westwood Studios

En het real-time strategy-genre

Geschreven door Merijn de Boer op

In de reeks Genremakers belichten we de ontwikkelaars die met hun games een nieuw genre op de kaart zetten. Hoe ontwikkelden de reeksen zich na de belangrijkste producties? En waar zijn de ontwikkelaars nu? We trappen af met Westwood Studios en het real-time strategy-genre.

Real-time strategy is populair gemaakt door Westwood, dat in 1992 het sfeervolle Dune 2 op de markt zette. Het had grote gevolgen voor de industrie, want tal van ontwikkelaars – met Blizzard voorop – volgden het voorbeeld. Tussen 1992 en 2003 verschenen elk jaar nieuwe titels in het genre, met iedere keer hogere productiewaarden. Na de hoogtijdagen, een periode van ongeveer tien jaar, stagneerde de productie binnen het genre. Het was absoluut nog niet afgelopen met real-time strategy, maar jaarlijks terugkomende reeksen zijn er vrijwel niet meer.

The Legend of Westwood

Westwood Studios maakte in zijn beginjaren vooral furore met adventuregames en rpg’s. The Legend of Kyrandia zat vol met subtiele humor, terwijl de puzzels een lange speeltijd garandeerden. Naast de Kyrandia-reeks bracht de studio indrukwekkende rpg’s als Eye of the Beholder en Lands of Lore uit, waarbij de productiewaarden omhoogschoten bij elke titel. Westwood wisselde van genre alsof het niets was. Zelfs de productie van filmgame Blade Runner (1997) had verbazend goed resultaat, ondanks de afnemende populariteit van adventuregames. Ter vergelijking: Blade Runner verkocht een miljoen exemplaren, drie keer zoveel als The Curse of Monkey Island.

Westwood

Nu we terugkijken op de ervaring van de studio valt het op hoe divers de games waren en hoe hoog de kwaliteit van elke reeks. Grafisch was Eye of the Beholder al bijzonder, maar kijkend naar Lands of Lore zien we een immens verschil in productiewaarden. Westwood kon tussen 1992 en 2000 met gemak een aantal mijlpalen afvinken op de takenlijst van een topontwikkelaar. Complexe rpg: check. Verslavende rts: check. Humoristische adventuregame: check. En tenslotte zelfs deze: een ambitieuze mmorpg in de ruimte. Maar de grote doorbraak kwam na Dune 2.

Reporting for duty

In tegenstelling tot wat rts-games nu zijn (toegankelijke, actie-georiënteerde e-sport) begon het genre zonder internet, met singleplayergevechten op exotische locaties. Dune 2 was niet de eerste rts maar bleek wel een belangrijke doorbraak voor het genre. Het spel wist de intrigerende sfeer van de boeken over te brengen, had afwisselende gameplay (dankzij drie speelbare facties) en een lange speeltijd. Had je de Atreides-missies na een uur of acht afgesloten, dan stonden er nog twee compleet andere verhalen op het programma.

Dune 2 viel op door de eenvoud van het bouwen, de hypnotiserende muziek en de grote hoeveelheid content. En hoe beperkt de tussenfilmpjes ook waren, ze zetten een ijzersterke sfeer neer en zogen de speler het verhaal in. Na het zien van dit succes begonnen de brainstormsessies bij Blizzard – toen nog Chaos Studios – voor een reeks van epische rts-gevechten door onze geschiedenis. Dankzij dwarse ontwerpers, die dol waren op het Warhammer- en het D&D-universum, werd het idee van een fantasywereld erdoorheen gedrukt: de wereld van Warcraft was geboren.

Orcs verfijnden het genre

Warcraft: Orcs & Humans werd het perfecte alternatief voor en vervolg op Dune 2, want Blizzard pakte Westwoods game en voegde gretig nieuwe elementen toe. Vooral aan de missies, want het vulde de opdracht ‘vernietig de tegenstander’ aan met ‘red manschappen uit een vijandig kamp’ of ‘red een dorp en bouw het opnieuw op’. Dankzij het nieuwe sausje sprak het tevens een nieuw publiek aan, dat als bonus online tegen elkaar kon vechten. Daarmee legde Blizzard de bouwstenen voor de moba en liep het jaren vooruit op de markt. Ook het idee van helden en units die zich verder ontwikkelden gedurende missies verscheen aan de horizon. Pas in Warcraft 3 werden enkele van die ideeën uitgevoerd. Warcraft 3 zou zelfs oorspronkelijk Heroes of Warcraft heten en een squad-based game worden.

Vette jaren

Maar ook Westwood zat niet stil. Net overgenomen door Virgin Interactive, had het de budgetten gekregen om alles uit de kast te halen qua technologie en schaal. Het kon daardoor zelfs in Hollywood gaan shoppen voor acteurs.

Westwood sloeg terug met de Command & Conquer-reeks, die opviel door de hilarische filmpjes met enkele acteurs die zelfs vandaag de dag flink wat kosten om in te huren. Met immense budgetten maakte de studio hilarische scenario's binnen een alternatieve geschiedenis. Zo zagen we oorlogen tussen terroristische organisaties en een soort Verenigde Naties, alsmede tussen de Geallieerden en Russen. Alles kon in deze fictieve wereld en de geschiedenis werd letterlijk op z’n kop gezet.

Westwood

Acteurs als James Earl Jones (Star Wars), Jonathan Pryce (Pirates of the Caribbean), Peter Stormare (The Big Lebowski) en George Takei (Star Trek) hadden zichtbaar lol in hun rollen. In de vette jaren van de rts was geld geen probleem, want elk jaar moest er een nieuwe game of uitbreiding verschijnen die met de vaste formule een grote hoeveelheid spelers faciliteerde. Veel Command & Conquer-games kwamen zelfs uit voor PlayStation, Nintendo 64 en Sega Saturn. Opvallend was de port naar de N64, die maximaal 64MB aan opslagruimte ondersteunde. Spelers moesten het zonder de tussenfilmpjes doen, met 3D-beelden als goedmakertje. Gek genoeg was dus de N64-versie van Command & Conquer de eerste game in de reeks in 3D.

Overname en sluiting

1995 was het jaar waarin het grote publiek de rts omarmde, wat Westwood op de radar van megacorporatie EA zette. In 1998 kocht EA de studio van Virgin, inclusief de ip’s van Command & Conquer. In de vijf jaren die volgden kwam elk jaar minstens één nieuwe uitbreiding uit, hoewel EA de Westwood-tak sloot in 2003. Met de sluiting werd ook de ambitieuze mmorpg Earth & Beyond – wellicht de onbekendste game van Westwood – stopgezet. Command & Conquer ging verder, doch zonder knotsgekke scenario’s die zo typerend waren voor de studio.

Na het succesvolle Command & Conquer Generals, geleid door Dustin Browder (nu een Blizzard-designer), kwamen nog enkele uitbreidingen en trok EA de stekker uit de reeks. De laatste poging was een free-to-play-versie in 2010, met een voor de hand liggende handicap: wachttijden en versimpelde gameplay bleken geen goede match met real-time strategy. Jammer van de mooie tank die EA speciaal voor de game naar Gamescom had gehaald.

Blizzard bleef werken aan StarCraft II en deed dit zonder hoge winstdruk. De ontwikkelaar boerde namelijk goed dankzij World of Warcraft, dat lang profiteerde van een piek met 12 miljoen betalende gebruikers. Wel werd duidelijk dat als real-time strategy niet snel ook online terrein veroverde, de winstprognose zou kelderen. Met de kennis van World of Warcraft, zette Blizzard alles op alles om StarCraft te voorzien van ijzersterke online modi, met succesvolle moba’s en arts (action-rts) als voorbeelden.

Naast Blizzard en Westwood was er nog één maker van rts-series op maat actief. The Creative Assembly boekte succes met de Total War-games, beginnend met Shogun: Total War in 2000. Via het Japan van de 16e eeuw ging de reeks naar de Romeinse tijd en later naar de middeleeuwen en de moderne tijd. De verkoopcijfers van de meeste Total War-games waren goed, met Empire: Total War voorop. Die game verkocht 3,3 miljoen keer. Leuk detail: ook deze reeks was ooit in handen van Activision, dat Rome: Total War uitbracht. 

Kleine inzinking  

Het genre dat zo leunde op herspeelbaarheid en wisselende tactieken, zat na de komst van luchtige, toegankelijke games in een moeilijke situatie. Veel spelers stapten via succesvolle first-person shooter-reeksen en actie-adventuregames over op console. Hardcore rts werd zodoende volledig van pc afhankelijk, in een markt die jaarlijks slonk. Het maakte een genre dat vrijwel exclusief op pc verkocht erg riskant.

Kijken we nu naar de verkoopcijfers van nieuwe, hardcore rts-games als Grey Goo, dan was 2015 niet zo’n goed jaar. Zo werden via Steam iets meer dan 157.000 exemplaren van die game verkocht verkocht in een jaar tijd. Total War: Atilla ging via Steam iets meer dan 525.000 keer over de toonbank. Met name de eerste weken zijn belangrijk voor winstprognoses en wat dit betreft deed Legacy of the Void het beter. Na de eerste dag waren er een miljoen exemplaren verkocht van de laatste StarCraft 2-uitbreiding. Een succes voor het genre, maar wel de enige in 2015. Wat betekent dit voor 2016?

Kunst en kitsch

Westwood had een grote rol in de ontwikkeling van de industrie, wat het extra sneu maakt om (bijna) niets meer van ze te horen. Kijk je naar andere ontwikkelaars met een dergelijke invloed, dan voelt het zuur dat zoveel ervan werden opgeslokt door de twee grootste gamecorporaties. Westwood werd gekocht door EA, Sierra en Blizzard werden gekocht door Activision (toen nog Vivendi). En dat terwijl Sierra ooit zelf een bod deed op Westwood. De geschiedenis van de rts had er misschien heel anders uitgezien als dat bod was aangenomen.

Westwood-oprichters Brett Sperry en Louis Castle stonden vorig jaar in dezelfde schijnwerpers als Ken en Roberta Williams een jaar daarvoor. Wat doen de heren tegenwoordig? Enig onderzoek leert dat Brett Sperry naam maakte in de kunstwereld van Las Vegas, met een succesvolle serie galerieën en exposities. Vanuit de kleine studio Jet Set Games maakte hij echter een aantal jaren terug nog het vrolijke Highborn, dat van Gamer.nl een zeven kreeg. De game had de kenmerkende Westwood-humor, hoewel de turn-based stijl niet voor iedereen was weggelegd. De pc-versie voor Steam is slechts 15.000 keer verkocht.

Louis Castle rolde van de reguliere game-industrie de gokindustrie in, via Zynga en JetBet. Momenteel is hij betrokken bij de productie van de mobiele mmo Rogue Assault, die op het eerste gezicht enkele rts-elementen bevat. Uitgaande van de browserversie van de game en gameplay-video’s lijkt de game echter een standaard free-to-play-titel. We zien vooral een hoop getik op het scherm...en wachttijden.

Laatste reeks?

In 2016 moet Total War: Warhammer uitkomen, maar Total War: Attila, de recentste telg in een échte rts-familie, deed het niet denderend. Ook is het Warhammer-universum een niche, die bij het grote publiek misschien niet genoeg losmaakt om echt te scoren. Is het bij het falen van bovenstaande game afgelopen met rts-reeksen zoals Westwood ze groot heeft gemaakt?

Niet helemaal. Want als je tegenwoordig aan iemand het genre uitlegt, dan komt e-sport snel aan de orde. Vooral de moba is een subgenre dat zich uitermate goed leent voor toernooien en events, dankzij de versimpelde vorm en de focus op actie. Dit subgenre is springlevend en zal dan ook slechts groeien in de jaren die komen. Rts-games met een singleplayermodus, verhaallijn en kwalitatief hoogstaande tussenfilmpjes zijn anno 2015 dun gezaaid. Maar dankzij de sterke basis leeft het in tal van subgenres voort.

Westwood Studios

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Twintig jaar Pokémon in Super Bowl-reclame Singleplayer Street Fighter 5 bestaat uit verschillende verhalen
27

Reacties op: Genremakers: Westwood Studios

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheRussian

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    EA mag niet vergeven worden voor het slopen van westwood.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spree

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @TheRussian +1000

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @TheRussian, mijn oma zei vroeger: "Het gaat in het leven om vergeten en vergeven en het laatste gaat het beste met rattengif…"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rexus

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Wat een gave ontwikkelaar was dat toch, ben benieuwd hoe anders het RTS-genre er uit had gezien als Westwood niet naar EA was gegaan en zoals valve onafhankelijk was gebleven.

    Wellicht was de wereld klaar met het genre, net zoals dat met WW2 shooters is gebeurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Dankzij Westwood heb ik als kind vroeger kennis kunnen maken met het RTS genre, en hoe! Het lukt tegenwoordig maar weinig ontwikkelaars om een RTS game zo te maken dat het net zo blijft boeien als C&C; en Red Alert dat vroeger deden. Ook de "fout Amerikaanse" tussen filmpjes waren prachtig. Jammer dat ze niet meer bestaan, samen met Ensemble Studios hebben ze toch echt wel het RTS genre grootgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @pepsi Vooral KANE was een baas in die filmpjes, toen ik jong was kom ik oprecht bang worden van die kerel :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flessuh

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik mis eigenlijk Company of Heroes in het verhaal. Deze werd namelijk iets voor starcraft 2 uitgebracht en was toch wel weer een stukje anders.

    Verder mooi verhaal in ieder geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik krijg kippenvel bij het zien van die Dune 2 screenshot. Mooie herinneringen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Baukereg, Dune2. Ik besloot lang geleden de game te huren voor mijn Sega console. Nooit van gehoord. Daarvoor speelde ik met mijn broertje Sonic en Robocop. Na een uur begrepen wij eindelijk wat de bedoeling was. Wij hebben nonstop gegamed en leverde de game met grote tegenzin en diep donkere wallen weer in bij de videotheek. Wat een game was dat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Dustin Browder is toch ook de man die de spreekbuis is voor SC:2 & HOTS? Naam deed namelijk meteen belletje rinkelen en als het deze kale persoon is dan is het echt een boegbeeld voor de industrie gezien zijn eerlijkheid, openheid en communicatie naar de fans toe.

    Voor de rest heb ik met heel veel liefde C&C; altijd gespeeld, begonnen bij Dune 2 die nog op meerdere floppies stond op mijn 386 en nu als laatste ook SC:2 LOTV gekocht maar helaas tot op de dag van vandaag nog niet eens gespeeld. Moet ik komende maanden ook maar eens aan gaan beginnen.

    Weet iemand nog hoe de RTS heet die je met dwergen speelde die brandbommen kon gooien? (was 1 van de beste / moeilijkste units in de game i.v.m. friendly damage)
    Heb toen erg van genoten maar kan nooit meer op die naam komen, was een RTS met weinig eenheden en heel veel verschil in hoogte in terrein qua tactische mogelijkheden.

    ps. Blade Runner was ook echt een heel goed spel, ongekend goede sfeer in het spel en het bewerken van die foto's was leuk om te doen en daarna weinig meer gezien op die manier in spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mutsaers78

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Wormpaul Myth is de naam van het spel. Zie bijvoorbeeld onderstaande video:

    Zucht Gamer.nl……..zoek op youtube naar 'dwarven madness'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Mutsaers78 Dank je wel! En zo stom, in gedachten zag het spel er zoveel mooier uit dan het daadwerkelijk is.

    Ik hou het maar bij de nostalgische gevoelens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Hmm ja, geef mij maar EA games. Die vind ik wat diepgaander en intelligenter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Grohe zoals? Kan op niet 123 heel veel diepgaande spellen van EA bedenken. Op Mirror's Edge na dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheRussian

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Grohe

    Huh ? Wat ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Fantastisch om te lezen, wat heb ik genoten van veel heel veel van deze studio die zijn tijd ver vooruit was.

    Games als Kyrandia en C&C; en nog veel meer heb ik hier nog steeds origineel (helaas zonder doosje) nog liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nightwish88

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Kan aan mij liggen, maar ik mis toch wel een referentie naar AoE in dit stuk. Dit spel, en zeker de HD variant, spelen ik en mijn vrienden nog regelmatig. AoE 1 was voor mij de eerste aanraking met dit genre.

    Overigens ontzettend veel lol gehad met RA2, zeker in mijn studententijd. De halve map was zwart van de radar-jammers van mijn huisgenoot, terwijl er bij mij 100'den conscripts door het beeld liepen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chiefchain

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Inderdaad leuk artikel! Ik heb AOE titans kapot gespeeld en speel nu wekelijks Company of heroes 2, weet iemand of daar nog een keer een uitbreiding of heel nieuw deel van komt?

    Het verbaast mij overigens dat ik altijd tegenstanders vind in COH 2, maar dat een shooter als Battlefront 2 maanden na release geen spelers meer trekt, ik krijg geen server meer gevonden…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Altijd leuk om artikelen te lezen over Westwood. Al doet mij het wel altijd pijn door de herinnering dat Westwood totaal de verwoest is door EA.

    Mja de grootste conclusie die ik hier uit kan trekken is : Westwood was een legendarische gamedeveloper en zal altijd zo herrinert blijven. En als je een game developer en een franchise verwoest wil zien worden dan is EA het bedrijf waar bij je moet aankloppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @coola En als EA niet lukt dan bij Ubisoft, die vergallen je hele bedrijf en franchises ook op EA niveau

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.