Brothers in Arms is de eerste grote, zelfstandig gemaakte game van Gearbox Software, een bedrijf dat toch al behoorlijk wat jaartjes aan de weg timmert. Maar hoe zat het ook alweer met de eerste games van de ontwikkelaar? Wij kijken even voor je in de geschiedenis van Gearbox. In 1999 werd de ontwikkelaar Gearbox Software opgericht in de stad Dallas, in Texas. Onder de oprichters zat een groot aantal mensen die aan bekende games als Quake, Duke Nukem 3D en Half-Life hadden gewerkt. Geen beginners dus, die jongens van Gearbox. Toen ze eenmaal 'up and running' waren, begon Gearbox te werken aan Half-Life: Opposing Force. In deze add-on op Half-Life, beschouwd als één van de beste games ooit, moest jij als lid van een speciaal team de hoofdrolspeler uit Half-Life een kopje kleiner maken. Helaas loopt natuurlijk niet alles zoals gepland en zul je tegen een keur van aliens moeten vechten om in leven te blijven. Net als Half-Life werd deze add-on zeer positief ontvangen. Het was echter ook een goede uitbreiding op het toch al uitgebreide verhaal van Half-Life. Na de uitbreiding Opposing Force kreeg Gearbox weer een Half-Life uitbreiding voor zijn kiezen. Half-Life: Blue Shift zou oorspronkelijk een aparte campagne worden voor de Dreamcast versie van Half-Life, maar nadat deze versie gecanceld werd, besloot men om het als een stand-alone aanvulling naar PC te brengen. In Half-Life: Blue Shift speel je Barney, een simpele bewaker die door een samenloop van omstandigheden temidden van de chaos in het Black Mesa complex terecht komt. Blue Shift werd een stuk minder goed ontvangen dan de eerste uitbreiding, vooral de korte levensduur speelde hierbij een rol. Velen waren van mening dat men Blue Shift eigenlijk gratis beschikbaar had moeten stellen. Half-Life verscheen aanvankelijk op PC en het duurde even voordat ook consolegamers het baanbrekende spel konden spelen. Zo werd een Dreamcast-versie van het spel vroegtijdig afgevoerd. Gelukkig kwam Gearbox om de hoek kijken, de Texaanse ontwikkelaar nam namelijk ook de taak tot het poorten van de PC-game naar de PS2, op zich. Gearbox maakte van Half-Life voor de PS2 geen snelle poort, maar men wist het spel uiterst geschikt te maken voor de in 2001 nieuwe spelconsole van Sony. En op de één of andere manier werkt de combinatie Gearbox en Half-Life, want ook de PS2-versie werd als goede game bestempeld. Na al deze Half-Life perikelen besloot Gearbox echter eens iets anders te gaan doen. Tony Hawk Pro Skater 3 was het volgende project waarmee ze zich bezig zouden gaan houden. Het was echter geen originele Gearbox Software game, maar opnieuw een port. Nu werd de game echter van de console naar de PC geport. In Tony Hawk Pro Skater 3 nam je de rol aan van onder andere, hoe kan het ook anders, Tony Hawk, 's werelds bekendste skateboarder. Met een keur aan 'sicke tricks' kon je je uitleven op de verschillende skateparks die tot je beschikking stonden. Net zoals alle Tony Hawk games, werd ook deze weer een succes, mede doordat Gearbox het spel uitstekend naar de PC had omgezet. De PC versie verscheen overigens wel enige maanden na de consoleversie, in april 2002. Na al dit succes kwam er nu echter een kleine dip voor de ontwikkelaar. Gearbox besloot de PC-versie van 007: Nightfire te maken, een game gebaseerd op de beroemdste geheim agent ter wereld. Nightfire werd een drama, een game die enorm slecht ontvangen werd door de pers. De AI was van een bedroevend laag niveau, het spel was omgeven door bugs en grafisch liep het hopeloos achter op de concurrentie. Reden dus voor slechte reviews, zoals ook de review op Gamer.nl. Gearbox heeft later toegegeven dat Nightfire geen goed spel is, maar wel het beste wat men met de beperkte tijd en middelen van EA, voor elkaar kon krijgen. De restricties die men bij EA oplegde, waren namelijk bijzonder streng. De consoleversie van Nightfire, dat een compleet ander spel van een andere ontwikkelaar was, werd een stuk beter ontvangen. Omdat Gearbox zijn fout inzag, besloot het na even mee te hebben gewerkt aan Counterstrike: Condition Zero, maar weer terug te gaan naar het porten van games. Dit keer echter niet zomaar een port, maar een port van de beste game van de Xbox naar de PC, namelijk Halo: Combat Evolved. Gearbox mocht dit pareltje omzetten naar een goedlopende, spannende en fantastische pc-topper. Helaas slaagde Gearbox niet helemaal in deze missie. Halo op de pc viel een beetje tegen. Er waren regelmatig enorme framedrops, grafisch was het niet helemaal wat iedereen ervan verwacht had en het voelde gewoon niet zo goed aan als op de Xbox. Desondanks was het zeker een erg solide spel geworden. Halo voor PC verscheen in 2003 op de markt, twee jaar na de Xbox versie. Dit jaar komt de eerste geheel eigen game van Gearbox uit. Het nu al overbekende Brothers in Arms is een Tweede Wereldoorlog shooter die zijn gelijke niet kent. Gearbox is, volkomen in het geheim, al ruim vijf jaar bezig aan deze game. De bovengenoemde titels heeft men dan ook vooral gemaakt, om de nodige centen voor de ontwikkeling van Brothers in Arms bij elkaar te schrapen. Gearbox besloot bewust om niet direct een risicovolle en ambitieuze titel te maken, maar eerst wat 'simpele' klusjes te klaren in opdracht van andere bedrijven. Nu het lijkt erop dat ze binnenkort zelf een ander bedrijf in de arm mogen nemen, om hun eigen klusjes op te knappen.

Brothers in Arms is, zoals de meesten onder ons waarschijnlijk wel weten, een squad-based tactical shooter met een hoge vorm van realisme. Alle locaties in de game zijn nagemaakt zoals ze er in 1944 uitzagen. Jij speelt sergeant Matt Baker, die zijn squad langs de gevaren van D-Day moet leiden. Jij kunt je team heel gemakkelijk bevelen geven, zoals dekkingsvuur geven of een omtrekkende beweging maken. Gearbox is erg trots op deze game en hoopt dan ook met Brothers in Arms zijn naam op de kaart te zetten. Na alles wat wij gezien hebben, verwachten we dat ze hier dan ook met vlag en wimpel voor slagen.