Op 12, 13 en 14 november werd de derde GameXpo gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht. Dit gebeuren, wat altijd tegelijk met de HCC dagen wordt georganiseerd, is op te vatten als de E3 van de Benelux, waar verschillende grote uitgevers samen komen om hun nieuwste games aan het grote publiek te promoten via leuk aangeklede stands. Ook Gamer.nl was met een kleine delegatie op dit jaarlijkse event aanwezig en is alle stands langs geweest, om jullie te voorzien van de nodige impressies. Om het verslag niet al te droog te laten worden, behandelen we hier puur de highlights van het event die voor jullie interessant zijn, ofwel de games. Playlogic: De stand van Playlogic was vrij groot en bestond uit verschillende thema's die allen aan verschillende games plaats boden. Net als vorige jaren was ook nu weer de actie racegame Cyclone Circus van de partij en het was wel duidelijk te zien dat de game er qua afwerking op vooruit is gegaan. Dit geldt zowel voor de graphics als de gameplay. Ook Airborne Troops werd wederom getoond en deze game zag er dit maal een stuk beter uit dan voorheen. De typische WO2 sfeer was goed te proeven en ook voor de rest leken de graphics er aardig op vooruit gegaan te zijn. Al met al toch wel een redelijk veelbelovende game, die het echter niet bepaald van originaliteit lijkt te moeten hebben. Vroege screens van Inuits Alpha Black Zero viel nogal tegen. Deze futuristische team-based shooter liet niet bepaald enige vorm van creativiteit blijken met inspiratieloze graphics en gameplay. Bovendien leek de game ook niet goed afgewerkt te zijn. Een matige game dus zo lijkt het. Een stuk beter was de action-adventure game Inuits, die zich situeert in een mythologische wereld waarin volkeren met magische krachten leven. Zelf speel je als één van deze personen en heb je een magische staf bij je, waarmee je vijanden van je af probeert te houden. De grafische stijl deed nog het meest denken aan Beyond Good & Evil en hetzelfde kan gezegd worden over de gameplay. Het geheel voelde nog niet volledig afgewerkt aan, maar desondanks is dit een interessante game die in de gaten gehouden mag worden. Electronic Arts:

EA had als één van de weinige publishers meer dan één stand. De hoofdstand bestond uit een podium waarop verschillende game-related wedstrijden gehouden werden. Voor dit podium was een mat van kunstgras neergelegd waarop een erg mooi getunede Mazda RX8 geparkeerd stond. Naast deze stand stond nog een The Sims huis dat helemaal volgens de huiselijke sfeer was ingericht en waar verschillende events gehouden werden. Natuurlijk waren er ook weer verscheidene demo pods aanwezig van onder andere Need for Speed Underground 2, Def Jam: Fight for New York, The Urbz, The Sims 2, Goldeneye: Rogue Agent en FIFA 2005.

Goldeneye: Rogue Agent en Need for Speed Underground 2 Wat de twee nog te verschijnen games uit dat rijtje betreft, liep de algemene indruk een beetje uiteen. Need for Speed Underground 2 zag er gewoon goed uit. Snelle auto's en uitgebreide tuning mogelijkheden waren de dingen die mij het meest opvielen. Je kunt nu nog veel meer aan je auto veranderen dan voorheen het geval was, zoals verticale deuren, een ander motorkap systeem en dubbele velgen, om maar iets te noemen. Goldeneye: Rogue Agent aan de andere kant, liet een veel minder goede indruk achter. Het spel ziet er erg statisch uit en de hele presentatie oogde vrij saai met simpele menu's en onoriginele omgevingen. Ook de afwerking liet nogal te wensen over. Een beetje een teleurstelling dus. Killzone:

Verrassend genoeg leek er dit jaar geen Playstation stand aanwezig te zijn op de GameXpo. Dit was echter niet geheel waar, want de PS2 exclusieve shooter Killzone had wel zijn eigen stand. Ook dit spel was voorzien van een eigen doek, zij het minder groot dan die van Halo 2. Voor de rest bestond de gehele stand eigenlijk uit PS2 demo pods en een Hellghast (de term die de bad-guys in de game dragen) beeld in het midden. Ik heb Killzone een aantal minuten gespeeld en het eerste wat opviel, waren de bijzonder goede graphics. Het spel ademt veel sfeer uit en de animaties zijn werkelijk subliem gedaan. Het herladen van een wapen, het werpen van een granaat, of het kruipen over de grond is allemaal voorzien van realistische en uitgebreide animaties.

Het ietwat wisselvallige Killzone

Toch was het niet allemaal koek en ei wat de graphics betreft. Er kwam regelmatig pop-in voor, waarbij de dubbele texturelaag, die veelvuldig in het spel gebruikt wordt, nog niet volledig was ingeladen. Een kleine domper dus op het geheel. Toch leek het met de gameplay verder wel redelijk goed te zitten. Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van de PS2 controller wanneer het op shooters aan komt, maar desondanks voelde bijvoorbeeld het schieten van je wapen best lekker aan. Erg jammer is alleen dat de hele oorlogservaring een beetje naar beneden gehaald wordt door de ronduit domme AI. Op dat gebied heeft Halo 2 toch duidelijk een paar streepjes voor, want in Killzone lijken je tegenstanders vooral als simpel kanonnenvoer te dienen.