Ik had ooit de droom gamedesigner te worden. De sterrenstatus en de miljoenen van Miyamoto en Kojima spraken mij wel aan. Ik wilde games met eenzelfde emotionele impact ontwikkelen als Metal Gear Solid en Final Fantasy. Echter was de keiharde confrontatie met programmeertaal en designprogramma’s voor mij een te groot euvel. Het verlangen om ooit een game te maken is desondanks altijd blijven hangen. Een prikkel zoals een uitnodiging voor de Gameskool was genoeg reden deze oude ambitie nog een keer op te pakken.

Het lijkt op het eerste gezicht vreemd dat juist ik, misschien wel degene met de minst creatieve competenties van de redactie, zich de komende maanden richt op Gameskool. Ik kan met HTML een klok maken en in Paint een boom tekenen, maar ik heb mijn rijke fantasie nooit in beeld kunnen vertalen naar papier of een scherm. Het kan zijn dat ik daarvoor simpelweg geen talent heb, of dat ik de emotie miste in het vrij droge vakgebied. Ik heb het echter ook nooit met discipline geprobeerd te leren en heb kansen die ik aan kon grijpen met tegenzin uitgezeten.

Ooit koos ik op de middelbare school bijvoorbeeld voor informatiekunde als keuzevak, maar dat mislukte. Ik wilde oprecht leren om te programmeren, maar viel in slaap als het te diep ging. Tijdens groepsprojecten promoveerde ik mezelf altijd tot hoofdproducer, zodat ik na kon denken over ideeën zonder ze zelf uit te hoeven voeren. En ook het bekritiseren van het werk van anderen ging zonder problemen. Ik was een betweter, de beste stuurman aan wal, en ben dat nu in bepaalde mate nog steeds als recensent.

Frisse start

Kort uitgelegd is Gameskool een online cursus die je klaarstoomt voor grotere ontwikkelambities. Daarvoor is Gamemaker een heel belangrijke tool, maar ook Audacity, Blender en Midi Software zullen meegenomen worden in het lesmateriaal. Wil je in een korte tijd de basis leggen voor een opleiding als Game Design & Development op de HKU, dan is deze cursus daar ideaal voor. Maar ook bijvoorbeeld hobbyisten, adverteerders en ICT-medewerkers kunnen hun kennis over het programmeeren met de cursus verreiken.

Gameskool is voor mij dus een ideale gelegenheid voor een frisse start. Er is geen ervaring of talent nodig en de grootste eis voor deelname is dat je kennis hebt van basale computerdingen, zoals installeren, mappen openen en internetten. Ik kan met alle zekerheid zeggen dat ik die dingen in ieder geval wel kan.

Uiteindelijk hoop ik met mijn opgedane kennis een game te kunnen fabriceren, waarover ik met trots kan zeggen dat het mijn eigen creatieve creatie is. Ik verwacht geen Fez of Super Meat Boy te maken, maar in ieder geval wel een game met een compleet design en logische spelregels. Het zou een serieuze stap zijn als ik een emotionele ervaring zoals in mijn hoofd verzonnen, op simplistische wijze kan vertalen naar een beeldscherm met poppetjes, lijntjes en tekst. Het is frustrerend dat ik al die kritieken op games niet kan gebruiken om mijn eigen verlangens ook maar een beetje in te willigen. Een echt goede stuurman vaart uiteindelijk ook zelf op zee.


Volgende week verschijnt het volgende deel van het Gameskool-dossier. Daarvoor heeft Bas gesproken met Wouter Baars, de oprichter van de cursus. Hij gaat dieper in op de cursus en bespreekt onder andere de toekomstperspectieven, de leerdoelen en het Nederlandse gameonderwijs in het algemeen. Check gameskool.nl om zelf de cursus te bekijken en bezoek het dossier om meer over Bas' progressie te lezen.