Ik zou graag willen zeggen dat ik in vijf maanden ben gegroeid van ICT-leek tot volwaardige gameontwikkelaar, maar dat zou een overtrokken zijn. Bekijk mijn creatie en je kunt zien dat evidente elementen als esthetiek en uitdaging ontbreken. Dat zijn namelijk zaken waarvan je het belang en de toepassing leert in de Game Maker-engine, maar die je daarmee niet beter gaat beheersen. Het is al vaak genoeg gezegd dat een cursus van slechts een paar maanden überhaupt niet in staat is om iemand met geen ervaring alle kneepjes van het vak te leren.

De belangrijkste les is echter dat elke gamer wel degelijk een gameontwikkelaar kan worden. Als hij dat wil tenminste. De Gameskool biedt een introductie in het jezelf opwerken in de game-industrie en leert hoe je als beginneling moet functioneren en door kan groeien. Puur gekeken naar die strekking is de Gameskool uiteindelijk zeker aan te raden.

De Basgame

Het gegeven dat je mijn creatie een game kunt noemen, stemt me eigenlijk al meer dan tevreden. Het is een wirwar van impulsieve ideeën die tegelijkertijd zijn ontstaan uit het doel om iets goed te doen en uit pure nieuwsgierigheid. Daardoor mist het hetgeen waar ik games zelf vaak op afreken: een eigen identiteit. Desondanks is het uiteindelijk wel iets speelbaars geworden, omdat ik me heb gehouden aan de basisbeginselen en geen ambities heb nagestreefd die ik toch niet had kunnen waarmaken. Dat is aan de ene kant overigens wel frustrerend, omdat je uiteraard altijd het beste wil nastreven.

Vooral het feit dat er tot op de dag vandaag geen concreet plan was opgesteld, speelde de ontwikkeling parten. Als ik van tevoren had geweten dat ik had willen maken wat het nu is, was ik waarschijnlijk in een paar dagen klaar geweest. Ik ben echter constant bezig geweest met leren ontwikkelen en daadwerkelijk ontwikkelen, waardoor een ideaal patroon ontbrak. Die uitkomst is altijd het gevaar van een online cursus. Je bent vrij om de cursus op elke manier in te vullen, waardoor je niet altijd optimaal geleid wordt richting je eigen specifieke doel. Daarbij moet overigens gezegd worden dat ik afhankelijk was van journalistieke deadlines en andere cursisten dat natuurlijk niet zijn.

De Basgame is aldus een mengeling van geleerde basiselementen. Het is voornamelijk een platformer, maar er zitten ook elementen in van het hoofdstuk over de side-scrolling shooter en de RPG. Het doel is simpelweg om het einde te bereiken van het level. Daarvoor moet je platformen overbruggen, vijanden verslaan en hartjes verzamelen. Om het einde van het level te bereiken ben je ook verplicht deze elementen te voltooien. Pas als je alledrie de hartjes hebt verzameld, ontgrendel je namelijk je laser waarmee je blokken kapot kunt schieten. Deze hartjes worden echter wel beschermd door vijanden, die je moet verslaan door op hun hoofd te springen.

Omgaan met talent

Het zegt veel over Game Maker en de Gameskool dat ik enthousiast ben om telkens maar weer nieuwe ideeën uit te proberen. Zo ben ik bezig om een zwaardaanval in de game te stoppen en ben ik ook aan het bedenken hoe ik speciale aanvallen, een leveling-systeem en wat geavanceerdere platformelementen erin kan stoppen. Dit zijn namelijk bouwaspecten die tijdens de ontwikkeling aanvoelen als een leuke puzzel. Het vereist vervolgens doorzettingsvermogen om er ook daadwerkelijk een logische game van te maken die leuk is om te spelen voor anderen. Leveldesign is iets wat je moet oefenen en pas leert na het veelvuldig bouwen van andere levels. Net zoals 3D modelling, Game Maker Language, graphic design en audio design ook aspecten zijn die je niet even snel leert in een cursus. Je weet na de Gameskool hoe je ze moet toepassen en wat de functie ervan is, maar sprake van een upgrade van je vaardigheid is er nauwelijks.

Dat gebrek heb ik in mijn game opgevangen door de wondere wereld van het internet. Het web staat vol met kant en klare sprites, strakke geluidjes en mooie achtergronden die je naar hartenlust kunt gebruiken voor je eigen gemak. Ook biedt de Gameskool, net als een hoop andere sites die gaan over Game Maker, een hoop resources om mee aan de slag te kunnen. De blokken die zijn gebruikt om op te lopen komen bijvoorbeeld uit een hoofdstuk van de Gameskool en de achtergrond komt uiteraard van Super Mario. Ook de meeste geluidjes zijn een mix van Gameskool-voorzieningen en het internet, afgezien van de geluidjes van de laser en het moment dat het hoofdpersonage dood gaat. Die geluiden heb ik zelf ingesproken. Verder heb ik het water, de ladder en mijn eigen poppetje zelf ontworpen.

Dat je geen kunde hebt in creatief design wil echter geenszins zeggen dat een toekomst in de gameontwikkeling er niet inzit. Er zijn een hoop verschillende functies en specialisaties, en voor vrijwel elke persoonlijkheid is er wel een functie te vinden. Mits je overigens de basis beheerst van het bouwen van gameplayelementen. Als je Game Maker goed onder de knie hebt, is dat al een goede stap in de juiste richting. Game Maker Language, de codetaal van Game Maker, verschilt qua principe bijvoorbeeld niet veel van Java en C++. Ben je een totale leek, net zoals ik tot voor kort, maar wil je toch via een serieuze opleiding van de HKU of de NHTV je weg vinden in de industrie, dan is de Gameskool zonder twijfel een verstandige eerste stap. Het kunnen nadenken als een gameontwikkelaar en het begrijpen van de fundamenten bij het maken van een game, bieden een goede basis om door te groeien.

Kijken naar de toekomst

Denk bij jezelf wel eerst goed na wat je precies verwacht van een cursus als de Gameskool. Je wordt niet zomaar een goede (indie)developer uit het niets en na deze cursus is er uiteraard nog een lange weg te gaan als je een bloeiende gamecarrière verwacht. Maar ook tijdens de cursus is het handig om verder te kijken dan slechts de grenzen van de Gameskool en het lezen van tutorials over ingewikkeldere technieken – iets wat overigens ook gestimuleerd wordt. Op het gebied van de structuur van simpele 2D-games bewijst de Gameskool zich wel uiterst effectief en heb je door de toegankelijke instructievideo’s en prima geschreven tutorial weinig meer nodig.

Het nut van de Gameskool heeft zich overigens al bewezen. Cursist Marnix van Dixhoorn, al een aantal maandjes klaar met de cursus, is bijvoorbeeld een designer die zijn talent wilde toepassen in de game-industrie en de Gameskool gebruikte om de structuur van gameontwikkeling beter te begrijpen. Maar het is ook handig voor middelbare scholieren die zich simpelweg willen oriënteren of marketingmedewerkers die meer inzicht willen in hun eigen veld. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging of je dergelijke doeleinden de 200 euro waard vindt, maar om het even vanaf een financieel perspectief te bekijken; de Gameskool is op het moment de goedkoopste gamedesigncursus die je überhaupt kunt volgen.

Voor mezelf is de cursus, afgezien van de journalistieke waarde, een kans geweest om mijn hobby eens van een andere kant te benaderen. Het heeft daarnaast iets weggenomen van de frustratie dat ik nooit zelf een beroemde gameontwikkelaar zal worden. De Basgame zal geen intensief project worden dat een groot deel van mijn leven gaat innemen, maar het biedt een omgeving om mezelf bezig te houden met de leuke gebruikerservaring van Game Maker. Een belangrijke persoonlijke les was om terug te gaan naar de basis, en dat, als je die basisgedachte begrijpt, iedereen uiteindelijk een game kan maken. Het was een leuke ervaring om een dergelijke cursus te volgen en verstrengeld te raken in het proces. Ook al was dat proces niet altijd even gunstig. Het had voor mij natuurlijk vooral journalistieke waarde, maar als er uiteindelijk toch iets moois uit voorkomt, is dat natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.


In een eerder artikel lees je de persoonlijke motieven van Bas om mee te doen aan de cursus en een uitleg van zijn doel. Er zullen meer artikelen volgen waarin hij zijn game ideeën presenteert en dieper ingaat op wat de Gameskool hem geleerd heeft. Bekijk gameskool.nl om zelf de cursus design te bekijken en bezoek het dossier om meer over Bas' uiteindelijke progressie te lezen.