Gameshop Stories: van Xbox naar Steam Box? | Gamer.nl

Gameshop Stories: van Xbox naar Steam Box? | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

JvB: Nou werp ik een willekeurige blik op je winkelschappen, en dan zie ik een spiksplinternieuwe NeoGeo X. Dat jullie die verkopen, wauw! Veel vraag naar? Om de een of andere reden stel ik me voor dat mensen hier nog steeds vooral komen voor de populaire conventionele spelcomputers van deze wereld. Ook oud spul, maar vooral de PlayStations, de Xboxen en de Wii's. Zijn er mensen die daadwerkelijk vragen naar iets vooruitstrevend als de Ouya? Of, nog beter, de Steam Box die de laatste weken de 'talk of the town' is geweest?

RS: Laten we voorop stellen dat ook bij ons de bekende producten het best verkopen. In onze huidige top 10 staan titels als Fifa 13, Call of Duty: Black Ops 2, Far Cry 3 en artikelen als de PSN-vouchers en Dual Shock 3-controllers. Maar dat neemt niet weg dat er meer is waar mensen voor binnenlopen. De NeoGeo X is daar een goed voorbeeld van. Het is geen enorme kaskraker, maar wij ontvingen wel direct na de officiële aankondiging al pre-orderverzoeken. Elk van onze filialen had dan ook wel reserveringen staan voor dit ontzettend gave apparaat, dat gemaakt is voor de liefhebbers die reeds bekend zijn met NeoGeo. Met de Ouya en de Steam Box is dat vooralsnog niet zo. Althans, niet bij mij in het filiaal. De enige die tot nu toe met mij over de Ouya sprak was mijn collega die er één bestelde via het Kickstarter-project. Dat mensen bij ons in de winkel niet vragen naar deze nieuwe spelcomputers zegt overigens vrij weinig. De Gamer.nl-lezer zal ze kennen, maar het grote publiek maakt pas kennis met nieuwe producten als deze in de winkel liggen en de marketing op gang komt.

JvB: Denk je ook dat de Steam Box bij jou in de schappen komt te liggen? Het is straks uiteindelijk toch een spelcomputer, kijkend naar wat je ermee zult kunnen doen. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie lastig is om daar echt iets uit te halen wanneer de software puur digitaal gedistribueerd wordt. Bij conventionele consoles blijft de klant over het algemeen nog wel terugkeren om meer games en acce oires te kopen. Maar die blijvende gang naar de winkel heb je niet meer als je gewoon vanuit je luie stoel spelletje kunt kopen én direct kunt spelen.

RS: Los van het feit dat ik niet verantwoordelijk ben voor de inkoop is er nog te weinig bekend om daar iets zinnigs over te zeggen. Voor elke retailer staat voorop dat er een redelijke marge op het product en de mogelijke bijverkoop valt te behalen. Op spelcomputers zoals de huidige van Playstation, Xbox en Nintendo zit nagenoeg geen marge. Maar op de verkoop van games en acce oires wel, dus is er ook belang bij de verkoop van de spelcomputers zelf. Als de Steam Box net als de huidige spelcomputers een marge van maximaal enkele procenten kent en bij verkoop nagenoeg niet bestaat lijkt er relatief weinig belang bij de verkoop van een product als de Steam Box.

Verder zal bepalend zijn wie er in Nederland voor de distributie zorg draagt, wat hun regelingen omtrent retouren zijn en wat de marketingplannen zijn. Het zou mij persoonlijk niet verbazen als de uitgevers van producten als een Steam Box en de Ouya de markt op nieuwe manieren gaan verkennen. Mi chien wel door het belangrijkste gedeelte van de verkoop zelf te doen. Steam heeft al een enorme hoeveelheid gebruikers. Die kun je zelf benaderen en een Steam Box aanbieden. Waarom zouden ze daar überhaupt de retailers voor nodig hebben? Ook zie ik voor me dat ze de speelgoedwinkels meer gaan gebruiken. Of de winkels die nu voornamelijk mobiele telefoons en tablets verkopen. Het is uiteindelijk niet alleen de vraag of wij dergelijke apparaten willen inkopen, maar ook of de uitgevers ze aan ons willen verkopen.

JvB: Ha, je noemt smartphones en tablets: als je ziet hoe groot de rol van die apparaten is op het gebied van videogames vandaag de dag, vind ik het best opmerkelijk dat ze nog niet te koop zijn bij winkels zoals die van jou. Nu stel ik me voor dat er op een doorsnee smartphone of tablet ook niet veel marge zit, maar horen die tegenwoordig niet ook een plekje te hebben in gespecialiseerde gamewinkels? Zeker nu we ook met speciaal voor gaming ontworpen tablets te maken krijgen, zoals de Razer Edge. Het lijkt me een kwestie van tijd voordat je er zo eentje kunt krijgen met een Apple- of Samsung-logo...

RS: Wat kan ik zeggen? De tijd zal het leren. Als op een gegeven moment games alleen nog digitaal verkrijgbaar zijn, zoals nu al het geval is met iOS en Android, dan blijft er weinig anders meer over om te verkopen dan de hardware waarop je de games speelt. En hier en daar een acce oire. Hoe de hardware er in de toekomst gaat uitzien weet niemand. Ik verwacht overigens niet dat Microsoft en Sony bij hun aankomende systemen kiezen voor een exclusieve online verkrijgbaarheid van software, dus we kunnen nog heel wat jaren door met onze geliefde zaak.

Het is als winkelier ook een kwestie van keuzes maken. Het is haast onmogelijk ieder product te verkopen waar een game op gespeeld kan worden. Andersom zie je dit ook. De meeste winkelketens in Nederland hebben een redelijk dun a ortiment aan games. Ze verkopen elke bekende spelcomputer, maar aan de software kant wordt meestal gekozen voor een specifiek a ortiment. Bij ons ligt dit anders. Wij houden van games en willen iedere game die voor de grote systemen uitkomt in ons a ortiment, zonder uitzondering. En onder meer daardoor zijn wij niet alleen een winkel die spellen verkoopt, maar een echte videogamespeciaalzaak.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou