Gamescenes: 8-bit demoscene | Gamer.nl

Gamescenes: 8-bit demoscene | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

8-bit consoles zijn vandaag de dag nog altijd populair bij mensen uit de zogenoemde demoscene. Zij kunnen beperkingen van de consoles uit de jaren tachtig wat betreft audio, graphics en proce orsnelheid enorm waarderen. Demosceners hebben er hun hobby van gemaakt om álles uit de oude spelcomputers te halen. Zij produceren een filmpje met behulp van een game, maar voegen daar verder geen interactie aan toe. Het is een audiovisuele presentatie die in real-time op een oude console wordt afgespeeld. Het doel van een demoscener is zijn programmeer- en muzikale vaardigheden te bundelen en zo een artistieke productie af te leveren.

Gemaakt op de demoparty FOReVER 2011 op een Atari 800 in Slowakije

Handtekeningen

Waar komt deze behoefte precies vandaan? Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig waren er hackers actief die bepaalde software hackten en een handtekening achterlieten als bewijs van hun prestatie. Dat bleef toen slechts bij een soort dia met enkel tekst, de display hack. Deze werd afgespeeld bij het opstarten van een programma. Door de jaren heen groeiden deze handtekeningen uit tot indrukwekkende intro’s, met geanimeerde effecten en muzikale begeleiding. Uiteindelijk zijn de hackers los van gekraakte software hun handtekeningen uit gaan brengen. Later zouden deze door het leven gaan als demo’s, niet te verwarren met de voorproefjes op spellen die we van de game-industrie kennen.

Demoparty

De demo’s worden veelal gemaakt op zogenoemde demoparties. Zulke bijeenkomsten hebben veel raakvlakken met een LAN-party; er komen veel mensen met hun computer bijeen om software uit te wi elen. Daarnaast voorziet de organisatie de deelnemers van de nodige competities. Een typische demoparty duurt een weekendje, waarbij er genoeg tijd overblijft om rustig te kletsen met elkaar. In de jaren tachtig genoten deze party’s enorm veel populariteit. Toentertijd stond het competitieve element echter lang niet zo centraal als nu.

De eerste demoparty van Nederland, Bizarre, vond in 1994 plaats in Nijmegen en heeft daarna nog doorgelopen tot 2000. Ook in de jaren daartu en en daarna werden er soortgelijke evenementen georganiseerd. Ambience (1998 – 2001), X (1995-2010) en DemoZone (2003 - 2006) zijn slechts enkele voorbeelden. Outline heeft zelfs dit jaar een nog demoparty georganiseerd, wat aantoont dat deze scene nog steeds leeft in Nederland. Opvallend is wel dat dit het enige grote evenement voor demosceners was. De populariteit van het fenomeen in Nederland lijkt daarmee te zijn afgenomen, dat terwijl een groot deel hiervan zijn oorsprong vindt in ons land.

De Nederlander Charles Deenen, een audio director, muziekcomponist en sound designer, wordt gezien als één van de eerste demosceners. Met zijn voorliefde voor muziek en zijn experimentele aard, begon hij al op dertienjarige leeftijd de eerste muziekproductie op de Commodore PET. Samen met Jeroen Tel startte hij de demogroup Maniacs of Noise op. Zij werken onder andere aan de muziek van Double Dragon. Begin jaren negentig verhuisde Deenen naar Amerika om aan de slag te gaan bij Interplay. Hij werkte daar onder andere aan Fallout 1 & 2, voordat hij de muziek voor Matrix Reloaded componeerde. Sinds 2003 werkt hij voor Electronic Arts en dan voornamelijk aan de Need for Speed-franchise.

Ook Michael Jackson is een inspiratiebron


Best indrukwekkende animatie op een Atari 8-bit

Guerrilla Games en Remedy Entertainment

Zo zijn er meer voorbeelden te noemen van demosceners die nu werken bij grote game-ontwikkelaars. Er werken er een aantal bij Guerrilla Games. Ook Remedy Entertainment, van Alan Wake, is opgezet door oude demosceners. Door de jaren heen is dus gebleken dat hobby-hackers en aspirant game-ontwikkelaars dankzij hun prestaties gevraagd kunnen worden te komen werken bij de grote jongens van de industrie. Het lijkt op een water en vuur-combinatie: demosceners kraken games en werken daarna bij een bedrijf dat games maakt. Waarschijnlijk demonstreert het de motivatie die diep in deze subcultuur van de game-industrie verscholen zit. Want wie wil er nou niet van zijn hobby z’n beroep maken?


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch intere ante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke donderdag bekijken we een andere scene die te maken heeft met games. Games worden namelijk zo groot dat er allerlei soorten fanatiekelingen zich op bepaalde aspecten van videogames richten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou