De nieuwe 3DS-uitvoering is veel groter. Daar zitten zowel voor- als nadelen aan vast. Om maar positief te beginnen: de nieuwe handheld ligt veel lekkerder in de gemiddelde grotemensenhand. Velen kregen na een uurtje of wat spelen op de 3DS kramp in hun vingers, maar daar hebben wij met de XL nooit last van. Daarbij zijn de hoeken van de XL rond in plaats van recht. Esthetisch misschien minder sjiek, maar voor je handen is het een geschenk uit de hemel.

Het systeem is groter, dus houd er rekening mee dat je opbergtasje voor de 3DS niet meer volstaat en het systeem ook niet meer even gemakkelijk in de broekzak te stoppen is als voorheen. De 3DS is ook wat zwaarder, maar niet dusdanig dat het storend wordt. We kregen in ieder geval geen zware armen tijdens het spelen, en zo vaak zitten we niet in de sportschool.

Grafische kwestie

Het grotere systeem brengt ook grotere schermen met zich mee – zo’n negentig procent groter dan de originele 3DS. Bij mooie games als Ocarina of Time 3D en Super Mario 3D Land is het een verademing om de omgevingen zo duidelijk te kunnen zien. Het scherm van de originele 3DS komt plots toch een beetje priegelig over; games die ook daadwerkelijk de moeite doen details te tonen, komen veel beter tot hun recht. Vooral bij Super Mario 3D Land viel ons nu pas op hoe rijk de omgevingen aan details zijn.

Er kleeft echter een nadeel aan de grotere schermen: de resolutie van de schermen en dus de games blijft hetzelfde. Games die op de 3DS al twijfelachtig oogden, vallen nu definitef door de mand. Zelfs bij bovengenoemde topgames zijn de individuele pixels veel duidelijker zichtbaar. Het is – net als het esthetische aspect van het systeem – een kwestie van persoonlijke smaak of je je hier aan stoort. Wat ons betreft is het bij games die mooi oogden echt geen probleem; de details hebben immers ook meer ruimte gekregen. 

Daar komt bij dat het 3D-effect er op vooruit is gegaan met de 3DS XL. Nog steeds is de kijkhoek vrij klein: je moet het systeem en je hoofd echt vrij stil houden om niet rare dubbele beelden waar te nemen. Maar lukt je dat, dan is het 3D-effect ditmaal veel rustiger voor de ogen. Het lijkt erop dat doordat het 3D-effect over een groter beeldscherm verspreid wordt, je ogen zich dus op een minder geconcentreerd oppervlak hoeven te focussen. 3D is hierdoor minder vermoeiend voor de ogen dan voorheen.

Waar is de tweede ‘draaiknop’?

De XL heeft geen tweede analoge stick (door Nintendo ‘draaiknop’ genoemd). In een recent interview met Nintendo’s directeur, Satoru Iwata, wordt als reden gegeven dat de XL dan nog groter was geworden, maar wij denken dat het bedrijf zijn eigen markt niet op wil splitsen. Want als de XL een tweede draaiknop had gekregen, dan hadden er zeker games uitgekomen die alleen speelbaar zouden zijn met de twee ‘draaiknoppen’, en daarmee wordt een grote groep consumenten buiten gesloten. Het wijst des te meer op een fout die Nintendo al bij de lancering van de originele 3DS heeft gemaakt: het systeem had van begin af aan al een tweede stick moeten hebben om de moderne actiegame te verwelkomen op het systeem. Nintendo heeft aangegeven een uitbreiding uit te brengen voor de XL waardoor de tweede draaiknop er alsnog opgeklikt kan worden. Aan de oude Circle Pad Pro voor de originele 3DS heb je dus niks meer. Nog een stuk nutteloos plastic erbij.

Van glans naar mat

Waar de 3DS een metaalachtige glans heeft, daar heeft Nintendo bij de XL gekozen voor een matte finishing touch. Samen met de ronde hoeken zorgt dit er voor dat de XL meer lijkt op speelgoed dan de oude 3DS en dat is toch wel een wat aparte keuze. Een keuze die iedereen zal bevallen is dat de stylushouder is verplaatst naar de rechterzijkant van het systeem, zodat je het pennetje gemakkelijk kunt pakken tijdens het spelen. Bij de 3DS moest je die ergens aan de bovenkant zien te vinden en dat was toch wat lastiger.

Nintendo blijft de positieve en negatieve veranderingen afwisselen. Zo is de batterijduur met ongeveer een half uur gestegen. Met alle opties volledig aan (3D, internet, geluid) gaat hij ongeveer 3,5 tot 5,5 uur mee. Als de batterij op is, heb je dikke pech: er zit standaard geen oplader geleverd bij het systeem. Nintendo claimt dat de meeste mensen toch wel een 3DS- of DSi-oplader hebben liggen, maar mensen die met een 3DS XL hun vuurdoop willen maken, moeten het gewoon apart in de winkels kopen. Gelukkig kun je een adapter van een third party tegenwoordig voor een tientje vinden. Wel fijn: de 3DS heeft een SD-kaart van 4GB in plaats van 2GB, vooral belangrijk omdat het bedrijf steeds vaker zijn grote titels ook digitaal aanbiedt.

Data overzetten

Vervang je je 3DS voor een XL, verkoop dan niet meteen je oude systeem. Beide systemen moeten aan het internet verbonden worden om zo je profiel en data over te zetten. Hier kun je met gemak een half uur tot uur aan kwijt zijn. Alle data op het originele systeem wordt gewist, om te voorkomen dat twee dezelfde accounts ooit met elkaar in de clinch komen te liggen. Zorg dat beide apparaten helemaal opgeladen zijn wanneer je aan de transfer begint, want als ze uitvallen tijdens het overzetten ben je mogelijk al je data kwijt. We weten niet of dit ook gebeurt wanneer het internet uitvalt, want die gok durfden we niet te wagen.

De transfer verliep bij ons niet helemaal vlekkeloos, want vanwege een onduidelijke foutmelding werden onze gedownloade games niet overgezet naar de SD-card in de XL. We moesten alle games dus opnieuw downloaden. Dat kost geen geld (je hebt ze immers al eens gedownload) maar wel tijd, en dat is frustrerend. Andere artikelen op het internet (zoals die van Eurogamer) wijzen erop dat meer mensen dit probleem hebben. Het profiel werd gelukkig wel netjes overgezet.

Conclusie

Afgezien van de grootte van het apparaat zijn er geen schokkende aanpassingen gedaan aan het oorspronkelijke design. We vonden de grotere schermen en het grotere formaat prettig, al mag er wel de kanttekening worden geplaatst dat de beelden wel erg blokkerig worden. De keuze om geen oplader bij het systeem te stoppen is een vreemde en volhardend en hardleers heeft Nintendo besloten geen tweede draaiknop toe te voegen aan de XL, wat ons betreft het grootste euvel. Mensen met een 3DS hebben dus absoluut geen belangrijke reden om over te stappen.

Voor wie is de 3DS XL dan? We raden mensen die nog geen 3DS hebben en op het punt staan er eentje te kopen, de XL te halen puur vanwege de comfortabelere grootte en rustigere 3D-effect. Let wel dat dit de duurdere optie is. De kost namelijk ongeveer 199 euro en dan ben je ook nog een tientje kwijt aan een oplader. De originele 3DS kun je in veel winkels inmiddels voor 154 euro op de kop tikken en daar zit de adapter dus gewoon bij. Is het de moeite waard om dik vijftig euro extra neer te leggen voor de XL? Voor ons wel, want nu we er eenmaal mee spelen, zouden we niet terug willen gaan naar het kleinere scherm van de 3DS. Groter is toch beter.

De 3DS XL verschijnt op 28 juli en kost ongeveer 199 euro. Het systeem is verkrijgbaar in de kleuren grijs, rood en blauw.