Sticky Bump

Zet vier mensen achter Sticky Bump van KeeWeed en al snel zie je meer spectaculaire achtervolgingen dan in tien Hollywoodfilms bij elkaar. In het spel race je met plakkerige botsauto’s die pionnen proberen te verzamelen en af te leveren. Hierbij zit echter een addertje onder het gras; je kan alleen pionnen verzamelen als je botsmobiel licht geeft. Licht dat niet-opgelichte wagentjes kunnen stelen door te botsen. Het is dus niet verwonderlijk dat er al snel gescheurd wordt en geoefende rijders met originele manoeuvres de anderen te slim af proberen te zijn.

Het mooie van de game is dat spelers direct kunnen in- of uitstappen, net als je dat bij botsautootjes op de kermis kan. Een speler die niet goed tegen zijn verlies kan is zo weg - al was er op de stand op Festival of Games aan nieuwe spelers zeker geen gebrek en bleven de controllers zelden onaangeroerd. Daarvoor is het spel toch net even te leuk. Ook al gunt geen enkele medespeler je het licht in de ogen.

Ichi

Niet heel lang geleden brachten de mensen van Stolen Couch Games Kids vs. Goblins naar de iPad en na wat gehannes met bugs door de plotse verschijning van de iPad 3, zijn ze druk bezig om de game ook naar Mac te brengen.

Naast deze game stonden ze met hun nieuwe iPad-project, Ichi, bij het Indigo on the Road-gedeelte. Een puzzelgame waarin de regels van weerkaatsing die je ooit bij natuurkunde hebt geleerd erg van pas komen. Door panelen handig te draaien, probeert de speler een balletje op een goede manier door het level te leiden en alle bolletjes te verzamelen, zonder dat de bal tegen elektrische zijkanten komt. Uiteraard begint het allemaal simpel, maar worden er gaandeweg ‘vervelende’ spelregeltjes toegevoegd: je bal reist door portalen, je krijgt doorzichtige panelen, en er komen blokken die je eerst moet breken voordat de bal doorgang krijgt.

 

 

De puzzels werken al erg lekker en de rating (goud, zilver, brons) triggert heel direct om dat vorige level ‘toch nog eens een keertje beter te doen’. Ook opvallend aan Ichi: een level-editor die een prominente rol in moet nemen. Door levels via Facebook te delen, hoopt Stolen Couch meer spelers te trekken. Trucje hierbij is dat op Facebook een demo van de game komt te staan vinden, plus het geüploade level. Fanatieke Ichi’ers kunnen hun levels showen, anderen kunnen het spelen en zo ook inzien dat er behoorlijk wat vernuftige puzzels kunnen worden gemaakt. We zijn benieuwd hoe het gaat uitpakken voor ze!

Glide Wars

De Spaanse Chema Valle Rodríguez  studeert sinds kort gamedesign aan de Hogeschool van Amsterdam. Zijn eerste project is Glide Wars voor Android: een moderne versie van Pong en Air Hockey. Met swipe-bewegingen stuur je de disc naar je tegenspeler die hem terug moet kaatsen. Door het kaatsen met de disc kun je ook speciale power-ups verzamelen. Het is dan mogelijk om de disc in tweeën te splitsen, een mijn te plaatsen die ontploft als je 'm aanraakt, de disc plotseling een andere kant op te laten gaan en om twee swipes te maken waardoor je dus meer gebied dekt.

Glide Wars was voor de gegadigden van Gamer.nl één van de grootste verrassingen. Tijdens het potje tussen redacteur Daniël en eindredacteur Gerard liepen de spanningen hoog op. Gerard had al een tijdje geoefend en was beduidend tactischer met zijn speciale power-ups. De tablet waar Glide Wars op werd gespeeld, werd door de vingers steeds dikker besmeurd met een laagje zweet en vettigheid. Na een intensieve vijf minuten won Daniël nipt door een paar miraculeuze swipes. En heel onverwacht waren dat in veel opzichten de leukste vijf minuten van de dag. Rodríguez  zoekt op dit moment een uitgever met wie hij Glide Wars op de markt kan brengen en in de tussentijd verbetert hij zoveel mogelijk aan de game. Als hij geen uitgever vindt, brengt hij het binnenkort zelf uit in de Play Store van Android.

Megabyte Punch

De avontuur- en vechtgame Megabyte Punch komt, ondanks zijn Minecraft-achtige stijl en kekke electro-soundtrack, gewoon uit Huizen. In de game speel je met een robot die steeds beter wordt naarmate hij vijanden doodt. Omdat een robot uit verschillende onderdelen bestaat, is het mogelijk dat je de onderdelen van vermoorde vijanden zelf gebruikt. Dit is heel tof om te zien: je robot wordt steeds groter en gevaarlijker door de verzamelde loot. De onderdelen die worden achtergelaten kunnen variëren tot power-ups, wapens en andere verbeteringen. De levels zijn asymmetrisch opgebouwd en je moet vaak de hoogte in om bij het einde te komen.

De game bevat twee spelmodi: avontuur en vechten. In de avontuurmodus speel je tegen de computer en kun je je robot verbeteren en aanpassen. De vechtmodus is bedoeld om je tegen anderen te laten vechten die net als jij de avontuurmodus al hebben uitgespeeld. Het vechten heeft veel weg van Super Smash Bros. Hoe lager je aantal levenspunten ligt, des te verder vlieg je als je in de lucht wordt getrapt of geslagen. Je bent dood als je het level verlaat, of je nu in de afgrond valt of door een plasmagun de hemel in wordt geblazen. Megabyte Punch zit nog in een vroege bètafase, maar is nu al te pre-orderen met vijftig procent korting. De release staat gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar.