Gamer.nl-bezoekers over Diablo III | Gamer.nl

Gamer.nl-bezoekers over Diablo III | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

“M’n hart begon sneller te kloppen alleen al toen ik het downloadscherm zag. Meteen heb ik een screenshot gemaakt voor m’n archief en ook meteen een foto met m’n telefoon. Die heb ik doorgestuurd naar m`n vrienden. Twee stuurden mij meteen een bericht terug: ‘hoe the hell kom jij daaraan!?!’ M’n ‘muahah-gevoel’ was aanwezig!” Hoewel niet iedereen dit m0j0NL nadoet, zet het wel de toon voor wat Diablo III bij de mensen losmaakt. Er is enthousiasme en er is een goed gevoel. Dat begint al bij de sfeer.

Volgens Sander Wubben ademt het spel de duistere Diablo-sfeer, maar dan wel in een wat “gestileerdere” en “getekendere” manier dan de vorige delen. Ook lid Phoenix spreekt van een Diablo-sfeer. “Zodra je maar 5 minuten aan het spelen bent, weet je het zeker, JA! Dit is het universum van Diablo III”. Wat die sfeer precies is lijkt moeilijk in woorden uit te leggen. Daan noemt het een “retrogevoel met moderne speelbaarheid”. Onze eigen Gamer.nl-redacteur Tobias Mauel refereert aan het kleurgebruik van de game. “Ondanks het feit dat de grijs- en bruintinten plaats hebben gemaakt voor wat sterkere kleuren, ligt de donkere sluier van dood en verderf nog steeds over het land en voelt het alsof mijn favoriete spel van vroeger een opfrisbeurt heeft gekregen.”

Blizzard lijkt hiermee dus duidelijk weer voor herkenbaarheid te hebben gekozen. De sfeer en het verhaal lijken ook goed overgebracht te worden door de voice-acting. Dit gedeelte werd dan ook positief ontvangen door de bezoekers. Volgens Wim Haanstra voelt deze “levensecht, waardoor je echt het gevoel hebt alsof je je inzet voor de mensen in het dorp”. Het zorgt daarnaast ook voor meer tempo, vindt Vogeltje. Je kunt immers naar het verhaal luisteren tijdens het vechten.

Herhalende factor

Maar hoe speelt het spel nu eigenlijk? Als we de reacties mogen geloven, voelde het voor de meeste gamers als een warm bad. Shadowxx noemt als sterkste punt dat “oude trouwe fans die deel twee gespeeld hebben, zich gelijk thuis voelen.” Niet zo gek, want volgens Sanderovic is Diablo III een dungeon crawler zoals je dat gewend bent. “Lekker door zombies en andere wezen heen rammen.” Onze Tobias gelooft vooral in de perfecte balans tu en het vechten en doorspeuren van elke kamer. “Waar in menig spel het verzamelen van nieuwe uitrusting al snel aanvoelt als een tergend saaie herhaling van acties, weet Diablo III je niet alleen visueel te stimuleren, maar is het vechten eveneens keer op keer weer tof vanwege een grote variatie van indrukwekkende vaardigheden.”

Waaghals spreekt van een “herhalende factor”. Volgens hem kun je het spel uitspelen, maar ook weer niet. “De opgave om een perfect personage te maken met uitrusting die naadloos opgaat met je vaardigheden. Briljant.” Wat voor Bioh4zard Diablo III aanschafwaardig maakt, is de toevoeging van een coöpmodus. Iets waar Sander Wubben een goed beeld bij weet te schetsen: “Ideaal lijkt me om met een biertje erbij Diablo op te starten, en meteen in de actie te belanden en monsters af te slachten met een paar vrienden.”

Steeds anders

Veel staat of valt natuurlijk met het personage dat je opbouwt. Traditioneel in rpg’s zijn de verschillende kla en waar uit gekozen kan worden, iets dat vaak als toch wel een beetje onwenselijk wordt gezien. “Voor ik de bèta gespeeld had was ik er zeker van dat mijn eerste personage een Barbarian zou zijn," zegt haastnooit. "Nu ik ze allemaal gespeeld heb kan ik geen besli ing maken, ze zijn allemaal goed en vereisen hun eigen tactiek. Ik neig zelfs naar de Demon Hunter, terwijl ik die in eerste instantie de minst intere ante kla e vond.”

Dat het spelen van Diablo III met personages in verschillende kla en het zeker waard is, onderschrijft Ricje, die meerdere kla en tot het maximale level heeft gebracht. “Ik moet zeggen dat ik tevreden ben over de willekeur van de wezens en quest-locaties. Daarmee bedoel ik dat wezens vaak ergens anders spawnen of dat quest-gedeeltes niet in eenzelfde tombe of eenzelfde richting geplaatst zijn. Je mist op deze wijze geen evenementen die je anders niet gedaan zou hebben omdat je constant een andere kant op zou gaan.” Hier is Bioh4zard het mee eens. “Wat mij opviel is dat veel dingen willekeurig gegenereerd worden. Zodanig dat elke playthrough steeds weer iets anders is. Dit maakt het veel intere anter om het spel nogmaals uit te spelen.”

Was echt alles zo perfect dan? Niet als het aan Rasler ligt. Hoewel hij benadrukt dat Blizzard geenszins slechte games aflevert en duizenden anderen de game (terecht) geweldig zullen vinden, is hij niettemin fors in zijn kritiek. “Om eerlijk te zijn ben ik nogal teleurgesteld. Het was voor mij meer een taak dan een genot om te spelen.” Rasler zegt na vijf jaar World of Warcraft gespeeld te hebben “helemaal klaar te zijn met Blizzard-stijl quests.” Dat het menens is blijkt wel uit het feit dat hij z’n pre-order voor de game geannuleerd heeft.

Auction house

Niet iedereen was zo fors in zijn kritiek als Rasler, maar ook andere Diablo-spelers hadden zo hun op- en aanmerkingen. Behalve de algehele consensus dat de bèta te simpel was en deze lijn zeker niet doorgezet moet worden in het complete spel, was er kritiek op het craften van voorwerpen, het verzamelen van loot en de verbinding tabiliteit.

Hoewel veel gebruikers denken dat dit laatste in de finale versie wel wordt opgelost, merkt ZeroG dat het afvuren op het beeld soms trager wordt weergegeven dan het in werkelijkheid is. Ricje vindt dat er te weinig voorwerpen beschikbaar zijn voor de lagere levels, waardoor je soms te lang moet wachten voordat je een sterk wapen kan gebruiken. Wim Haanstra hoopt vooral dat het oppakken van loot gemakkelijker wordt. “Op het moment moet je namelijk heel erg precies klikken om alles op te pakken.”

De grootste vrees ligt echter bij het auction house-systeem. Het werkt volgens Sanderovic nog niet top, maar hij merkt wel verbeteringen na de laatste updates. Voor Vogeltje is vooral de manier waarop het systeem is opgezet een reden om “huiverig” te zijn. Vogeltje: “Ik ben het niet eens met het auction house-idee. Je kunt het natuurlijk zien als een soort downloadable content, maar ik vind het pure waanzin dat mensen die veel willen besteden aan Diablo III straks een oneerlijk voordeel krijgen op uitrusting.” Voor Vogeltje is dit zelfs een reden om de gehele multiplayer over te slaan.

Boodschappenlijst

Over het algemeen mogen we concluderen dat de bèta meer goed doet dan fout. Verstokte Diablo-fans kunnen niet wachten om aan de slag te gaan met het derde deel en ook nieuwe spelers zijn zichtbaar onder de indruk. Waaghals heeft zich al voorbereid op de naderende release van 15 mei en weet wat hem en zijn huisgenoten te doen staat: “Een boodschappenlijst maken zodat we om maandagnacht 00:00 los kunnen gaan en vrijdag pas weer uit onze grot rollen. Heerlijk zulke releases...!”

Tot slot, iedereen bedankt voor jullie bijdragen. Gamers die ook geïntere eerd zijn om Diablo III uit te proberen, kunnen vanaf vrijdag 20 april om negen uur 's avonds meedoen aan een open bèta die duurt tot maandag 23 april.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou