GameLoading: Rise of the Indies | Gamer.nl

GameLoading: Rise of the Indies | Gamer.nl

Na Indie Game: The Movie en het matige Video Games: The Movie is er nu GameLoading: Rise of the Indies, een documentaire over de mensen achter de bekendste indietitels. Oftewel: de film gaat over een stapel creatievelingen die persoonlijke games maken en de gemeenschap die daaruit is ontstaan.

Van Texas tot Utrecht

De filmmakers zijn de wereld over gereisd om verschillende ontwikkelaars en vooral evenementen te bezoeken. Daar filmen ze vervolgens niet alleen gesprekken met gamemakers, ook enkele journalisten en academici pa eren de revue. Al vrij snel komt ook Utrecht in beeld. Niet verra end, want als je een documentaire over indiegames maakt, kun je natuurlijk nauwelijks om Rami Ismail en Vlambeer heen. Rami wordt gevolgd tijdens zijn vele reizen, maar ook gewoon in de Dutch Game Garden waar Vlambeer is gevestigd.

In de studio gaat het over de ingewikkelde relatie tu en Jan Willem Nijman en Rami, die samen Vlambeer vormen. Ze zijn het zelden met elkaar over iets eens, maar weten toch samen games te maken. Dat zet de toon voor de rest van de documentaire. De nadruk ligt op het persoonlijke verhaal van de makers en niet op hun games, al zijn die twee elementen niet altijd los van elkaar te zien. Het gaat bijvoorbeeld over hoe de maker van Cart Life omgaat met kritiek op zijn spel en wat het Belgische duo Tale of Tales motiveert om games te maken. 

Indiegemeenschap

Er zijn een hoop mensen geïnterviewd voor de documentaire, waardoor het vooral pratende hoofden zijn die het verhaal vertellen. Dat is geen probleem, maar gecombineerd met de vlotte stijl bestaat de film daardoor grotendeels uit vluchtige citaten. Wat meer ruimte is er voor de heren achter The Stanley Parable, die een rode draad door deze documentaire vormen. Net als in Indie Game: The Movie wordt de laatste fase van ontwikkelen gevolgd en krijgen we een beeld van het moment dat de game uitgebracht wordt en de eerste reviews binnenkomen.

Het is een fijn verhaal dat ook dient als opzetje voor hoe het contact is tu en hen en andere ontwikkelaars. Als we de film mogen geloven gunnen deze mensen elkaar allemaal de wereld en is het leven van een indieontwikkelaar een groot feest. Evenementen spelen een grote rol in deze indiegamegemeenschap. Daar ontmoeten ze elkaar en genieten ze van hun games. Ze doen mee aan een Game Jam in een trein of spelen een offline game met enkel wat ongekookte spaghetti. 

Media has no description

Feel good movie

Door de nadruk op hoe fijn het is om een indieontwikkelaar te zijn, is GameLoading in alles een feel good movie. Er wordt maar voorzichtig op de donkere zijde van het verhaal ingegaan. Zo vertelt Zoe Quinn over haar ervaringen met bedreigingen om haar games en Rami heeft het over hoe Vlambeers Ridiculous Fishing gekloond was voordat de game zelf was uitgebracht. Maar dat zijn enkele minuten in een conflictloos geheel dat daardoor wat op de oppervlakte blijft.

Er wordt maar voorzichtig op de donkere zijde van het verhaal ingegaan

De makers maken ook geen geheim van hun doel met GameLoading: ze willen onderdeel uitmaken van die indiegamegemeenschap. Ze zijn dol op de mensen die ze filmen en dat zorgt voor een bijzonder positieve film. Dat is uiteraard prima. Zij maken de film die ze willen maken en kiezen voor deze invalshoek. Maar het is geen recept voor een sterke documentaire, terwijl er genoeg momenten zijn waar er wel op de andere kant van het verhaal ingespeeld had kunnen worden.

Onzekerheid en inspiratie

Een voorbeeld daarvan zijn de korte stukjes uit het gesprek met Ashley Zeldin, van Adorkable Games, waarin naar voren komt dat het voor gamemakers lastig kan zijn om hun game te verkopen. Hoe leuk de spelmechanieken ook zijn en hoe de graphics ook van het scherm spatten, als je niet over de juiste marketing beschikt, koopt men je game niet. “Nothing happened. There was no fanfare, there was no parade”, vertelt Zeldin. Dan wil je als kijker meer horen, want het kan bijvoorbeeld bijzonder moeilijk zijn om geld bij elkaar te schrapen voor een project en vervolgens op te vallen met een complete game. Dit gaat zeker op nu er op mobile elke dag honderden, zo niet duizenden, games toegevoegd worden in de online winkels.

Wel inspireert de film. We kunnen ons haast niet voorstellen dat iemand die al een tijdje wil starten met het maken van een game na het kijken van deze film niet direct aan de slag gaat. “Iedereen heeft een game in zich”, besluit Zoe Quinn. En het lijkt erop dat er ook voor iedereen een plekje in deze game makende en evenement bezoekende gemeenschap is. Mits van je van knuffelen houdt, want daar kunnen ze ook wat van.

Media has no description
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou