Nu de uitbreiding van Warcraft III in de schappen ligt en gamers de verhaallijn van het Warcraftuniversum kunnen voortzetten, begint het wachten op een van de grootste projecten waar Blizzard ooit aan is begonnen. Rond april 2004 zou de eerste MMORPG van Blizzard speelbaar moeten zijn voor het grote publiek en dat allemaal onder de naam, World of Warcraft.

Een aantal jaren geleden kwamen de creatieve breinen achter Blizzard bij elkaar om eens de nodige ideëen uit te wisselen. Hoewel niet iedereen stond te springen om het selectieve groepje mensen dat MMORPG's speelt aan te spreken, werd toch al vrij snel het besluit genomen te gaan voor een diepe wereld waar online gamers zichzelf kunnen verheerlijken aan alles wat te maken heeft met de wereld van The Horde en The Alliance. De gehele wereld, bestaande uit Azeroth, Lordaeron en Kalimdor is digitaal leven in geblazen en elk detail dat zich voort laat vloeien uit de games en de boeken is hier in opgenomen. Het zijn eigenlijk toeristische trekpleisters om het maar zo te zeggen, een multifunctioneel stukje gamewereld waar eventueel een quest of 2 aangekoppeld zou kunnen worden. Klinkt allemaal erg afhoudend, maar het idee om als Warcraft fanaat eens een bezoek te brengen aan Medivh's tower of de Dwarven Halls van Khaz' Modan eens nader te onderzoeken, zorgt bij sommige gamers voor kippenvel.

Maar kan Blizzard wel waarmaken waar het aan begonnen is? Wordt het bouwen van zo'n grote wereld wel rendabel en zijn er genoeg gamers om er aan te geloven? Het antwoord daarop zal je zelf moeten geven. De afgelopen 2 jaar heeft Blizzard op 2 E3's getoond waar ze mee bezig zijn geweest. Het eerste jaar, na de aankondiging op de ECTS van 2001, is men begonnen aan de ontwikkeling van de wereld en de invulling van deze. Toen 8 maanden later de E3 voor de deur stond, stond de gameswereld met een open mond te kijken naar de grafische uitspattingen die het Blizzard team op het scherm wisten te krijgen. Hoewel er alleen maar werd getoond hoe de Character Creation voor de speler geïmplementeerd zou worden, werd er veel gespeculeerd over de verdere bouw van het spel. Toentertijd waren er nog maar 4 rassen aangekondigd. De Orcs, de Humans, de Dwarves en de Tauren. Niet zo gek lang geleden, rond april van dit jaar (2003) kwam Blizzard met de aankondiging een vijfde ras te hebben geïmplementeerd. Elke Warcraft fanaat kon eigenlijk wel raden wat het nieuwe ras zou worden. Het was eigenlijk meer de vraag wanneer ze de aankondiging de wereld in zouden helpen. De Nightelves versterken de Alliance krachten, iets wat niet zo raar is, gezien er totaal geen Elves voorkwamen in de voorgaande lineup, niet eens de Highelves uit de games.

Blizzard probeert een groot publiek aan te spreken met hun MMORPG, maar proberen hun game toch meer te richten op de grote groep Warcraft fanaten. Zoals hun RTS games ook niet gericht worden op realisme, word World of Warcraft ook niet betrokken met realisme, maar wordt de zelfde grafische standaard gehanteerd als in hun voorgaande games. De cartoony fantasy stijl moet je aanspreken, anders erger je je suf aan de characters om je heen alsmede, misschien nog erger, je eigen playable character. De gehele wereld is gebouwd met system specs in mind. De lage polygonen omgevingen geven het gevoel juist heel veel polygonen te bevatten, maar met het gebruik van uiterst gedetailleerde textures en bumpmaps houdt Blizzard de schijn op. Niets is wat het lijkt, maar dat hoeft ook niet, zolang het voor iedereen maar speelbaar en authentiek is.