Hier zie je een plaatje van een Force Feedback Joystick. Aangezien ik dit artikel voor iedereen begrijpelijk wil maken, zal ik het simpel houden. Op het plaatje zie je een microprocessor zitten. Deze stuurt twee motoren aan. Hier wordt dus in bepaald welke motor welke kant op moet draaien, en hoe zwaar de tegendruk moet zijn. Zoals je ziet is er een horizontale motor, en een verticale motor. Wat dus eigenlijk al voor zich spreekt: de verticale motor zorgt voor de verticale tegendruk en de horizontale motor voor de horizontale tegendruk. Verder zit er nog een licht diode in de joystick. Wanneer iemand zijn hand over de joystick heen legt, zal de diode geen licht meer ontvangen. Wanneer de diode wel licht ontvangt, geeft deze dit door aan de processor, en deze zet de motortjes gelijk stil. Dit om te voorkomen dat de joystick niet te ver door gedraaid wordt en 'uit de kom' schiet. En het staat verder wel leuk dat de joystick geen tegendruk levert wanneer de joystick losgelaten wordt.

De processor

Het belangrijkste onderdeel, de chip, heeft ook geheugen bij zich. In een deel van dit geheugen staat wat de motoren moeten doen bij bepaalde handelingen. Zo kan er bijvoorbeeld in staan hoever de stick naar achteren getrokken moet worden na een schot van een shotgun. De software (vaak dus games) geeft dan door aan de chip dat er met een shotgun geschoten moet worden. Deze chip weet dan precies wat er gebeuren moet. Dit is ook de reden dat in veel computerwinkels een Microsoft Force Feedback joystick staat, met knoppen er naast waar 'try me' bij staat. Wanneer je één van deze knoppen indrukt zal er automatisch wat gaan bewegen. Zo is daar een bokser, wanneer je voor deze kiest wordt je 'geslagen' en stoot de joystick automatisch naar achteren. Maar er zit geen computer op aangesloten! Want dit staat allemaal al voorgeprogrammeerd in de joystick zelf, zoals eerder gezegd.

Maar wat nu als de games ontwikkelaars eigen Force Feedback willen creëren? Ook daar is aan gedacht. Er is namelijk ook een gedeelte van het geheugen dat gereserveerd is voor 'costum FF'. De software geeft dan door welke beweging gemaakt moet worden en welke naam deze beweging gekregen heeft. De volgende keer reageert de processor dan ook op het nieuwe commando. Heel erg gedetailleerd kan ik niet ingaan op hoe Force Feedback en de chip precies werken, aangezien dat geheim gehouden wordt door Immersion. Maar dit is toch ongeveer alles wat interessant is voor de gemiddelde gamer neem ik aan.

Developers kunnen Force Feedback heel simpel creëren met behulp van een gratis programma, te vinden op immersion.com. Dit is gratis, omdat de techniek dan in meer games teruggevonden wordt, en zo meer gamecontroller bouwers er gebruik van gaan maken, want de licenties daarvoor zijn niet gratis.

Met een stuurtje gaat het uiteraard precies hetzelfde. De motortjes zijn alleen vervangen door ééntje die naar rechts en links kan, en wat krachtiger is. Verder zit er geen licht diode in, aangezien een stuur niet uit de kom kan raken.