For Honor heeft een boycot overleefd | Gamer.nl

For Honor heeft een boycot overleefd | Gamer.nl

For Honor, de niet al te historisch verantwoorde, maar daarom des te leukere zwaardvechtgame van Ubisoft, maakt zich inmiddels al op voor zijn tweede seizoen. Gamer.nl beloonde de game na lancering met een 7,5, maar zette toen vraagtekens bij de houdbaarheid van de game. Hoe staat ’t er inmiddels voor?

Een boycot geïnitieerd door mensen die een product al hebben aangeschaft, jawel. De subreddit van For Honor had het helemaal gehad met de ondermaatse ondersteuning. Op 3 april riepen leden van de community andere leden op om de game een dag lang niet te spelen. Het klinkt als een bizar initiatief, maar datzelfde initiatief is het gevolg van een ellenlange klaagzang die Ubisoft ogenschijnlijk stoïcijns aan zich voorbij liet gaan.

Media has no description

Het is iets beter

We schreven het destijds al: de Peacekeeper was echt veel te sterk met zijn light attacks en de microtransacties (aan de hand van de valuta Steel) kostten onredelijk veel geld. Maar mi chien nog wel irritanter was dat de servers er continu uitlagen en dat de matchmakingtijden hels waren.

Dat een community over minimale gebreken zeurt is niet ongewoon, maar in dit geval waren a) de gebreken allerminst minimaal en b) viel de afhoudende attitude van Ubisoft wel héél erg te betreuren. De subreddit en de community voelde zich simpelweg niet gehoord.

Ubisoft beloofde dat het beter zou worden en dat werd het: mensen ontvingen meer Steel (25 procent om precies te zijn, om de microtransacties minder noodzakelijk te maken) en er werd een belangrijke map en een twaalftal nieuwe outfits toegevoegd. Bovendien hield het ontwikkelingsteam een stream waarin prangende vragen over de balans en bugs voor het eerst een antwoord kregen.

De game kampt nog altijd met problemen, zo’n drie maanden na release. Lange matchmakingtijden zorgen er ook eind mei voor dat je soms iets te lang in de lobby doorbrengt. Bovendien is het probleem met het grillige netwerk niet verholpen: jazeker, het netwerk lijkt iets beter, maar het kan nog altijd verkeren dat je zonder enige notie uit een potje wordt gegooid. En dat is ontzettend frustrerend.

Media has no description

En het kan nog beter worden

Zoals spelers van het eerste seizoen zullen weten hebben de Vikingen (en niet de Knights of de Samurai) uiteindelijk aan het langste eind getrokken op de gigantische landkaart met de door drie facties te veroveren gebieden. Het was een prachtige strijd: de Vikings werden continu onderschat en zelfs een beetje voor de gek gehouden op de subreddit. De Samurai en in mindere mate de Knights (Roma Invicta!) leken eerder al aan het langste eind te trekken.

Maar in de laatste week vond er een rare kentering plaats. Veel spelers aan de Vikingzijde zetten hun resources goed in op de landkaart en consolideerden zo een steeds groter wordend gebied. Op het laatste moment haalden de Vikings daarmee de meeste loot binnen: zij kregen maarliefst vijf loot crates, een speciaal gouden winnaarsembleem en een overwinnaarsornament. De Samurai en Knights moesten het met minder lootcrates en met respectievelijk een bronzen en zilveren embleem doen.

Enter het tweede seizoen, dat op iets positievere toon begint en de naam Shadow & Might draagt. Allereerst de naam: die duidt op de komst van twee nieuwe personages. De Shinobi, de ‘schaduw’ zoals de titel van het tweede seizoen al impliceert, heeft veel weg van de kla ieke en beweegbare ninja. De Centurion (inderdaad, might) voorziet de Knights van brute kracht en een wel heel erge toffe finishing move.

Dankzij ook nog wat nieuwe toevoegingen, waaronder een nieuw Gear-level, is er weer reden om terug te keren naar For Honor. Ruim tien procent van alle spelers heeft dat volgens de statisteken op bijvoorbeeld PlayStation 4, maar ook op Xbox One en pc, gedaan. Een boel zaken zijn beter, maar een eerstvolgend probleem heeft zich alweer aangediend: er wordt al een week flink geklaagd over Centurion, wiens tracking iets te goed zou zijn.

Tja, zoals dat altijd het geval is bij competitieve games: de nieuwe meta bewijst zich pas als de nieuwe meta live is gegaan op de publieke servers. In die zin is seizoen twee eerder afwachten geblazen dan reden voor een tweede boycot.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou