Smits valt zonder twijfel het meeste op tijdens de Dutch Game Awards. Niet alleen heeft hij de winnende game bijna helemaal in zijn eentje gemaakt als de ‘studio’ GoodbyeGalaxyGames, hij blijft ook met beide benen op de grond staan. Wanneer de presentator van de awardshow hem tijdens het in ontvangst nemen van de award vraagt wat een slaapkamerprogrammeur precies is, antwoordt hij: “Ik programmeer… op mijn slaapkamer.” De aanwezige ontwikkelaars en journalisten barsten in lachen uit, een nieuwe held van de Nederlandse game-industrie is opgestaan.

In je eentje

Maar de weg naar deze avond was lang. Smits is namelijk al sinds zijn negende bezig met programmeren en sinds zijn vijftiende professioneel werkzaam bij allerlei gamestudios in het binnen- en buitenland. Toch vindt hij het geweldig om in zijn uppie games te programmeren. Dat begon al in zijn jeugd: “Ik maakte op de originele Game Boy simpele spelletjes en liet vrienden dan al spelen. Dat geeft zo’n goed gevoel.”

Toch valt het niet mee om alles alleen te doen. Het vergt enorm veel tijd en energie. Smits geeft aan dat het enorm scheelt dat hij diverse goede contacten in de industrie heeft. Er zijn verschillende bedrijven die hem een handje helpen, al dan niet betaald, bijvoorbeeld met het verzorgen van het geluid in de game. “En de Nederlander Paul Veer heeft mij veel geholpen met de art. Dat is één van de beste pixelartiesten ter wereld.”

Dat het leuk is om de award in handen te hebben, ontkent Smits niet, maar hij vond de reacties van gamers op Flipper veel spannender. “Ik kreeg internationale exposure. Zelfs Edge nam contact met mij op om te vragen of ik alsjeblieft tijd had voor een interview. Dan komt de game uit en kan iedereen op fora laten weten wat ze er van vinden. Gelukkig waren de reacties positief, al heb ik één doodsbedreiging gehad. Die vond de game niet zo leuk geloof ik.”

Flipper

Flipper heeft een simpel principe, zoals dat hoort bij een verslavend puzzelspel. De goudvis – Flipper dus - wordt van een jongetje gestolen en spelers moeten zich door twintig puzzellevels heen worstelen om hem terug te claimen. Spelers krijgen drie power-ups waarmee ze de isometrische vierkante platformpjes kunnen opblazen, weer kunnen maken of verhogen, terwijl ook verschillende vijanden moeten worden aangepakt.

Maar vooral door de graphics is de game zonder twijfel de meest opvallende verschijning op DSiWare. De game maakt namelijk gebruikt van Voxels, iets dat vroeger nog wel eens werd gebruikt bij games als Outcast, voordat er massaal over werd gegaan op polygonen. Maar Smits ziet dat anders: “Ik zie het als nieuwe technologie. Je kunt er zoveel mee. Je plaatst overal gewoon een laagje over die je heel precies aan kunt passen, zonder al teveel moeite te doen. In ziekenhuizen gebruiken ze Voxels ook voor een bodyscan en ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat het groot wordt in de game-industrie.”

En de volgende stap? “Ik werk nu fulltime aan mijn eigen games.” Zo kunnen we onder andere een vervolg op Flipper verwachten, deze krijgt dan wel een subtitel mee. “Verder heb ik sinds kort zelfs een klein kantoortje in Eindhoven.” Niet langer een echte slaapkamerprogrammeur dus, maar iets zegt ons dat iets van die instelling en passie altijd in Smits zal blijven.