Take Two Interactive is een van de vier grotere uitgevers die een aanzienlijk deel van de gamesmarkt in handen hebben. Maar ook dit enorme vlaggenschip heeft te maken met de gevolgen van digitale distributie en moet dus ook mee met de tijd.

Financiële Analyse: Uitgevers

Wanneer we kijken naar de resultaten van afgelopen financieel jaar, dan is de enige uitgever met een negatief operationeel en netto inkomen Take Two Interactive. Het bedrijf, dat echter wel mega-blockbuster GTA V op stapel heeft staan, draait, op 2011 na, al sinds 2009 verlies. Dat het in 2008 wel positieve cijfers toonde, had natuurlijk te maken met de uitgave van GTA IV. Positief is dat alle bedrijven in ieder geval niet per direct om zullen vallen. Zo hebben ze allemaal een solvabiliteitscijfer dat hoger is dan één en kunnen ze in nood allemaal voldoen aan hun huidige uitstaande rekeningen. Hoewel dit cijfer niet per definitie honderd procent accuraat is, zo is de realisatiewaarde vaak lager dan de aangegeven boekwaarde, geeft het wel een beeld van de huidige financiële situatie.

Take Two Interactive Cijfers

Sowieso is Take Two Interactive heel erg afhankelijk van zijn toptitels, blijkt uit het meest recente jaarverslag. Over het fiscale jaar 2013 waren de tien best verkochte titels verantwoordelijk voor 91,1% van de netto omzet van het bedrijf. Kaskrakers waren onder andere BioShock Infinite, dat het zeer goed deed, Borderlands 2, NBA 2K13 en XCOM: Enemy Unknown. Het is een flinke verbetering ten opzichte van het fiscale jaar 2012 waar Take Two een netto verlies draaide van ruim 108 miljoen.

Volgens CEO Strauss Zelnick lag dat vooral aan het uitstel van verschillende games. Hierbij doelde de Take Two-baas onder andere op BioShock Infinite en GTA V, die beide vertragingen in de ontwikkeling kende. Positiever is de groei in de digitale verkopen. Over het fiscale jaar 2013 zag Take Two die met 192% stijgen, wat vooral te danken is aan de digitale beschikbaarheid van oude Rockstar-spellen (GTA IV en Red Dead Redemption).

Het is een nieuwe bevestiging van de importantie van ontwikkelaar Rockstar voor Take Two. Hoewel 2K Games met een serie als BioShock het ongelooflijk goed weet te doen, kan het spel zich niet meten met het succes van een Grand Theft Auto. Voor de toekomst lijkt Take Two niet echt een duidelijke strategie te hebben uitgestippeld. Wanneer het op digitale ambities aankomt, spreekt CEO Zelnick tegenover Hollywood Reporter in 2011: “We zijn platform-agnostisch. Al onze eigendommen zijn digitaal, maar waarover we nu kibbelen is of we het over een draad sturen of op een fysieke disc. Dat is voor mij een detail. (…) Is onze strategie om een transitie te maken naar digitaal? Nee. Is onze strategie om overal te zijn waar de consument is? Absoluut.”

Deze sentimenten herhaalde hij dit jaar tijdens een persconferentie, waar hij onder andere over het plan praatte om alle grote games ook tegelijk op mobiele platformen uit te brengen wanneer dit technisch mogelijk is en companion apps uit te brengen voor de core games. Iets waar Zelnick overigens zelf sceptisch over is. Toch laat hij Take Two aan deze games werken, zodat als consumenten het blijken te willen, de uitgever aan de vraag kan voldoen. Of dit een strategische keuze is of achter de feiten aan lopen, is de vraag.

Alle gebruikte cijfers (mits niet anders aangegeven) komen voort uit de jaarverslagen van de uitgevers.