Wanneer we kijken naar de core business van Sony en dit vergelijken met die van Nintendo en Microsoft, dan zien we dat alleen Nintendo dit jaar (2012, financieel jaar 2013) een operationeel verlies draait. Zowel Sony als Microsoft behalen een winst.

Financiële Analyse: De Grote Drie

Het operationele inkomen van een bedrijf is echter niet heilig. Zo kunnen zaken die niet bij de core business horen het uiteindelijke inkomen nog stevig beïnvloeden. Daarnaast kunnen de meeste bedrijven wel een paar keer verlies draaien voordat ze in de gevarenzone komen. Sony heeft het een tijd lang zwaar gehad, maar werkt hard aan de versterking van zijn financiële positie. Een snel rekensommetje leert dat Sony een solvabiliteit van 0,85 heeft, oftewel, het kan in theorie niet direct aan zijn kortetermijnverplichtingen doen. Dit hoeft echter geen probleem te zijn, wanneer Sony op de lange termijn goede vooruitzichten kan overleggen.

Sony Cijfers

Sony heeft natuurlijk vele takken, waarvan de game-afdeling slechts één is. Een specifiek beeld krijgen van hoe deze afdeling het over de laatste jaren heeft gedaan is lastig. Zo schoof het concern de laatste jaren met afdelingen en telde het bijvoorbeeld de verkopen van PlayStation Vita bij die van de PlayStation Portable op. Dit maakt het geheel wat ondoorzichtig, en laat daarbij veel aan de eigen interpretatie over.

Hoewel de PlayStation 3 een goede reputatie heeft en volgens het jaarverslag nu redelijk solide verkoopt, was het geen financieel succes. Zo werd de console jarenlang met verlies verkocht, en nu de PlayStation 3 eindelijk zelfstandig uit de kosten kan komen dient de volgende generatie zich al aan. Het operationeel inkomen van de divisie waar de PlayStation onder viel was alleen in de jaren 2010 en 2012 (financieel 2011 en 2013) winstgevend.

Hoeveel Sony precies met de PlayStation 3 verloren heeft is lastig te zeggen en de schattingen lopen uiteen. Een korte reis langs de cijfers van de recente jaren geven echter niet zo’n rooskleurig beeld. Zo daalt het operationeel inkomen van de gamedivisie als sinds het financiële jaar dat eindigt op 31 maart 2006. In die tijd verdiende Sony nog grof op de PlayStation 2 en PlayStation Portable, maar de R&D van de PlayStation 3 had toen waarschijnlijk al zijn weerslag op de cijfers.

Sinds die tijd zijn de cijfers nooit meer positief geweest tot het financiële jaar dat eindigt op maart 2011. Het was het eerste jaar van de PlayStation 3 dat die afdeling daadwerkelijk winstgevend was. Het jaar erop werd de PlayStation-business samengevoegd met alle andere consumentenproducten. Deze nieuwe divisie scoorde in zijn eerste jaar een enorm verlies van -229,8 miljard Yen. Hoewel volgens Sony’s jaarverslag verschillende oorzaken debet zijn aan dit verlies (PC en digitale camera’s verkochten slecht, de overstromingen in Thailand hadden invloed op de productie), zakten de verkopen van de PlayStation-producten ook gewoon erg in.

Dit jaar heeft Sony onder leiding van Kazuo Hirai, die de PlayStation weer ondergebracht heeft in een eigen Game-afdeling, een operationele winst geboekt. De verliezen die Sony ondertussen geleden heeft op zijn consoles zijn echter groot, hoewel moeilijk in te schatten hoe groot precies.

Alleen een PR-overwinning

Dat Sony dus een omslag moet maken is duidelijk. Kazuo Hirai heeft met Sony een hernieuwde lijn ingezet waarbij de focus ligt op “het creëren van nieuwe businesses en het versterken van de core-businesses”. Een voorbeeld van het nieuwe is de aanschaf van streaming-bedrijf Gaikai, waarmee Sony grote plannen heeft. Een voorbeeld van het versterken van de “core businesses” is het afstoten van Sony’s afdeling chemische producten en de verkoop van het hoofdkantoor in New York. Deze maatregelen, samen met een herinrichting van de afdelingen, versterken Sony’s financiële positie. 

Deze onmiddellijke acties signaleren een nieuw elan dat door Sony waait. Geholpen door de PR-overwinning met de PlayStation 4 tijdens de E3 2013, waant Sony zich een afgeslankte bokser, die zich met enkele nieuwe trucs en een sterk moraal klaarmaakt voor de strijd. De PlayStation Vita hangt er met zijn lage marges en verkoopcijfers nog wat sullig bij, maar ook daar lijkt Sony nu werk van te gaan maken, als aantrekkelijker product en onderdeel van een PlayStation-ervaring.

Alle gebruikte cijfers (mits dit niet anders aangegeven is) komen voort uit de jaarverslagen van de desbetreffende uitgevers.