Financiële Analyse: Activision Blizzard | Gamer.nl

Financiële Analyse: Activision Blizzard | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Activision Blizzard is een van de vier grotere uitgevers die een aanzienlijk deel van de gamesmarkt in handen hebben. Maar ook dit enorme vlaggenschip heeft te maken met de gevolgen van digitale distributie en moet dus ook mee met de tijd.

Financiële Analyse: Uitgevers

Wanneer we kijken naar de resultaten van afgelopen financieel jaar, dan is de enige uitgever met een negatief operationeel en netto inkomen Take Two Interactive. Het bedrijf, dat echter wel mega-blockbuster GTA V op stapel heeft staan, draait, op 2011 na, al sinds 2009 verlies. Activision Blizzard doet het al langere tijd goed. Vooral Activision groeit gestaag, waar Blizzard in 2011 een dipje in inkomsten moet tonen. Positief is dat alle bedrijven in ieder geval niet per direct om zullen vallen. Zo hebben ze allemaal een solvabiliteitscijfer dat hoger is dan één en kunnen ze in nood allemaal voldoen aan hun huidige uitstaande rekeningen. Hoewel dit cijfer niet per definitie honderd procent accuraat is, zo is de realisatiewaarde vaak lager dan de aangegeven boekwaarde, geeft het wel een beeld van de huidige financiële situatie.

Activision Blizzard Cijfers

Met enkele van de grootste franchises in de wereld draait Activision Blizzard enorme omzetten. De huidige resultaten zijn volgens de uitgever zelf de beste in hun gehele bestaan. Verantwoordelijk zijn onder andere de Skylanders-franchise en Call of Duty: Black Ops II. Het Blizzard-gedeelte kende succes met Diablo III, maar moest wel inleveren op World of Warcraft-spelers.

Voor komend jaar verwacht Activision Blizzard volgens ditzelfde rapport niet zulke goede cijfers als dit jaar te overleggen. Onder andere het gebrek aan een nieuwe World of Warcraft-uitbreiding, maar ook de transitie naar nieuwe consoles, worden gezien als limitaties voor groei.

Opvallend is dat Activision Blizzard zich niet uitdrukkelijk focust op mobiele initiatieven. De uitgever zegt hierover in zijn jaarverslag: “Tot op heden ervoeren de meeste bedrijven die ‘small screen games’ maakten ‘big screen-sized’ verliezen. Weinig mobiele en tablet-games hebben het type aandeelhoudersrendement gegenereerd dat we gewend zijn, zelfs als de gehele markt voor mobiele games heel sterk gegroeid is.” Het is een voorzichtige strategie die Activision Blizzard zich met het grote aantal toptitels dat het in bezit heeft kan veroorloven. Daarnaast heeft het wel veel ervaring met abonnement ystemen via onder andere World of Warcraft.

Verder hoeft Activision Blizzard zich ook geen zorgen te maken dat het noodlijdende Vivendi zijn recentelijk verkregen macht gebruikt om geld uit de game-uitgever te trekken. Zo hebben CEO Bobby Kotick en zijn collega Brian Kelly alle aandelen die Vivendi in handen had teruggekocht en is Activision Blizzard vanaf september weer ‘onafhankelijk’.

Alle gebruikte cijfers (mits niet anders aangegeven) komen voort uit de jaarverslagen van de uitgevers.  


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou