Final Fantasy XIV Stormblood | Gamer.nl

Final Fantasy XIV Stormblood | Gamer.nl

Later dit jaar verschijnt de tweede grote uitbreiding voor Final Fantasy XIV, genaamd Stormblood. Wat weten we tot nu toe over Stormblood en wat staat er mogelijk nog meer gepland voor de grote expansie? We zetten de bekende (en onbekende) feiten op een rij.

Final Fantasy XIV Stormblood op 20 juni

Om maar met het meest praktische te beginnen: de Stormblood-uitbreiding staat gepland voor 20 juni 2017. Het wordt een betaalde uitbreiding, net als voorganger Heavensward, waarvoor spelers eenmalig rond de 40 of 50 euro moeten betalen. Je bent niet verplicht om de nieuwe uitbreiding te kopen. Doe je dat echter niet, dan krijg je geen toegang tot de nieuwe gebieden of jobs. Daarnaast ben je dan niet in staat om hoger dan level 60 te komen.

Level 70 in Ala Mhigo

Het maximumlevel in Stormblood wordt namelijk verhoogd naar level 70. Spelers gaan naar Ala Mhigo, een staat die al jarenlang wordt bezet door de Empire. Het is vrij voor de hand liggend wat we daar kunnen aantreffen: we zullen vermoedelijk levellen met nieuwe verhaalmi ies, kerkers en andere optionele queesten.

We hebben al een paar keer eerder gehoord over Ala Mhigo. De staat is de thuisplek van meerdere personages die we in het verhaal al zijn tegengekomen. De meest prominente is Yda Hext, een van de hoofdpersonen in het verhaal wier vader ooit in het verzet van Ala Mhigo zat. De kans is daarom groot dat zij een significante rol in het verhaal zal spelen.

De Monk-update

Er is nog een reden waarom Yda vermoedelijk belangrijk zal zijn in Final Fantasy XIV: Stormblood. Zij is binnen het verhaal van de game een van de belangrijkste Monks - een kla e die centraal staat in Stormblood. In de eerste trailer voor de uitbreiding zagen we er immers al twee tegen elkaar vechten.

Eén theorie is dat Yda zelfs in deze trailer zit. Het personage heeft tot nu toe nog nooit haar gezicht getoond aan ons, maar ze zou zomaar eens de blonde vechter uit de video kunnen zijn.

Red Mage in Stormblood

Een nieuwe uitbreiding betekent bij mmorpg’s vaak één ding: nieuwe kla es, oftewel 'jobs' in Final Fantasy XIV. Square Enix heeft vermoedelijk nog niet alle nieuwe jobs onthuld, maar de Red Mage hebben we wel alvast mogen zien.

De Red Mage wordt een combinatie tu en een zwaardvechter en een magiër. In een korte gameplayvideo is te zien hoe hij na het gebruik van een paar spreuken snel naar voren kan springen, om met een degen een paar steken uit te delen.

Wanneer je precies van een afstand of van dichtbij vecht, moeten we nog ontdekken. Eén ding is echter wel zeker: de Red Mage wordt een 'DPS', oftewel een personage dat zoveel mogelijk schade moet aanrichten.

Samurai, Blue Mage, Dancer of Puppeteer?

Het vermoeden is dat Square Enix in elk geval nog één nieuwe job zal aankondigen. In een inmiddels verwijderde tweet zei het bedrijf immers dat de uitbreiding er twee zal krijgen. Wat krijgen we er nog bij? Dat valt hoogstwaarschijnlijk af te leiden uit de kleding van hoofdproducer Naoki Yoshida.

Toen de FFXIV-baas de vorige uitbreiding aankondigde, droeg hij bijvoorbeeld een shirt van Batman. Dat was een hint naar Dark Knight, een job die later zou worden aangekondigd. De aankondiging van Red Mage werd voorgegaan van een Marvel-shirt met daarop Scarlet Witch.

En nu? De laatste keer dat we Yoshida zagen, droeg hij een t-shirt met daarop Spider-Man. Daarover bestaan inmiddels meerdere theorieën. Fans denken bijvoorbeeld dat daarmee de komst van Samurai is bevestigd. De Spider-Man-trilogie is immers geregi eerd door Sam Raimi, wat verdacht veel als Samurai klinkt.

Nog een theorie: Spider-Man draagt een rood met blauw pak, en Red Mage is net bevestigd. Zou deze worden vergezeld door de Blue Mage, die spreuken van monsters kan leren?

Of zou Spider-Man soms verwijzen naar de Puppeteer, die een pop gebruikt om mee te vechten? Het web van Spider-Man heeft immers verdacht veel weg van de draden van een marionet.

Vernieuwd vechtsysteem

Final Fantasy XIV krijgt met Stormblood een technische vernieuwing die van groot belang zal zijn: het vechtsysteem zal worden aangepast. Daarmee moeten gevechten verder worden gestroomlijnd. Details hierover zijn schaars, maar het betekent in elk geval dat Stormblood niet nog meer nieuwe vaardigheden voor iedere job toevoegt. Gelukkig maar, want de meeste spelers hebben al geen plek meer voor nieuwe vaardigheden op de knoppenlijst.

Final Fantasy XII-raid

In Stormblood krijgen we twee nieuwe raids, waaronder één ontworpen door het team achter Final Fantasy XII. Dit wordt een kerker voor 24 spelers, die vermoedelijk makkelijk genoeg is om met willekeurige mensen uit te spelen. Dat was immers ook het geval voor de 24-mans-kerkers die eerder in de game zaten.

We weten enkel dat de raid de naam 'Return to Ivalice' zal krijgen. Betekent dit dat we met onze personages in XIV gaan naar het land uit Final Fantasy XII? Het zou betekenen dat XII en XIV in hetzelfde universum bestaan. Bijzonder voor de Final Fantasy-reeks, waarin werelden vaak los van elkaar staan.

Het zou voor XIV echter niet ongehoord zijn om andere games in de reeks binnen zijn universum te betrekken. Tijdens evenementen in Final Fantasy XIV zijn personages uit delen XI (Shantotto) en XIII (Lightning) al eens naar Eorzea uit XIV gekomen.

Media has no description

Omega

De raid Omega wordt de lastigste content in de game, die met acht man tegelijkertijd kan worden gespeeld. Volgens Square Enix krijgt deze raid drie moeilijkheidsgraden - een stap verder dan de twee opties voor de raid Alexander in Heavensward. Er zal dus waarschijnlijk weer de mogelijkheid zijn om deze moeilijke content op een lager niveau te spelen, om zo in elk geval het verhaal door te kunnen spelen zonder serieuze raidgroep.

Er is al een paar keer gehint naar Omega in het verhaal van Heavensward en hij wordt zelfs expliciet bij naam genoemd in de trailer voor 3.5, de nieuwste update voor Final Fantasy XIV. Deze mysterieuze machine ligt al eeuwen te slapen, zonder dat iemand weet hoe hij geactiveerd kan worden. Vermoedelijk slaagt iemand daar in aan het einde van Heavensward.

Omega is een bekende voor Final Fantasy-fans: de robot komt al jarenlang voorbij in de reeks, meestal als een optioneel baasgevecht. Hij was waarschijnlijk de inspiratie voor het beruchte Omega Weapon in Final Fantasy VII. Het is bijna altijd een mechanisch superwapen, dat in staat is om bijvoorbeeld aardbevingen te veroorzaken.

Meer in februari

Nog niet alles over de nieuwe uitbreiding is aangekondigd. Dat zal vermoedelijk gebeuren op 18 en 19 februari. Dan vindt namelijk Fan Fest plaats in Frankfurt - de derde in een reeks evenementen waarop Final Fantasy XIV-fans samen kunnen komen. We zijn nu al benieuwd welk shirt Yoshida dan zal dragen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou