Achtergrond

Filmfan-review: Heavenly Sword

Maakt een goed gameverhaal ook een goede film?

Geschreven door Redactie Filmfan op
Heavenly Sword is een mysterieus product. Ik noem het een ‘product’ in plaats van een film, want het is eigenlijk niet écht een film. Het betreft namelijk een adaptatie van een videogame uit 2007, die uitgegeven werd op de PlayStation 3, een spelcomputer die destijds net op de markt was. Heavenly Sword moest daarom vooral laten zien waar de PS3 toe in staat was en dat deed het vooral op het gebied van performance capture.

De ontwikkelaar van de game, Ninja Theory, had namelijk Andy Serkis (een pionier op het gebied van computergeanimeerde personages in films, getuige creaties zoals Gollum uit The Lord of the Rings enCeasar uit The Planet of the Apes) ingeschakeld om het verhaal van de game tot leven te brengen in zijn rol als ‘dramatic director’, en dat resulteerde in echt levende characters, met realistische gelaatsuitdrukkingen en emoties. Ook speelde Serkis één van de belangrijkste personages in Heavenly Sword, een game tot gevolg dat vooral op het gebied van het verhaal indruk wist te maken, maar niet zozeer leuk was om te spélen. 

Op zich dus niet een heel gek idee om van Heavenly Sword een animatie… eh, ‘product’ te maken, want de zogenaamde cutscenes in de game vertellen in principe een aardige reeks gebeurtenissen. Je hoeft ze alleen aan elkaar te plakken, de actiescènes aan te passen door met de technologie van de game wat filmische sequenties te creëren, de plot her en der wat uit te breiden en voilà! Een filmachtig product is geboren! Dat heeft Blockade Entertainment dan ook gedaan, hoewel zij en de ingehuurde schrijver en regisseur daarbij vele, onbegrijpelijke keuzes hebben gemaakt. De aanpassingen aan het verhaal zijn vrij logisch, hoewel het alternatieve einde bijna haaks staat op wat de game probeert te vertellen, wat wel extra drama tot gevolg heeft. Maar tegelijkertijd zijn er een aantal veel minder logische,  geldbesparende concessies gedaan.

Andy Serkis zit niet in dit product. Nou is dat niet zo heel vreemd, want de man heeft het druk met het regisseren van Jungle Book: Origins, het acteren in Star Wars: Episode VII – The Force Awakens en het runnen van z’n productiebedrijf (The Imaginarium), maar het is wel zo goed als killing voor Heavenly Sword. Serkis’ character in de game, King Bohan, was namelijk een van de smaakmakers in het videospel en zijn gemis is pijnlijk. De vervanger van Serkis, Alfred Molina (Spider-Man 2, Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark), is in principe een goed acteur, maar hij stopt nog niet eens een fractie van z’n ziel in deze rol. De man heeft waarschijnlijk in een uurtje de paar regels opgelezen, waardoor King Bohan van smaakmaker veranderd is in een oninteressant, cliché personage. Zelfs hoofdrolspeler Nariko, die nog wél door dezelfde actrice wordt ingesproken als in de game (Anna Torv van de serie Fringe), wordt zonder passie ingesproken, waaruit blijkt dat ook de regie van Serkis ernstig gemist wordt. Want ook Thomas Jane doet nauwelijks zijn best en de overige cast wordt, net zoals in de meeste games, opgevuld met het stemgeluid van Nolan North

Dat de voice acting passieloos is, had nog opgevangen kunnen worden door goed geanimeerde, met overtuiging bewegende gezichten, maar daarmee komt nog wel het meest onbegrijpelijke van Heavenly Sword om de hoek kijken: dit product ziet er slechter uit dan de game. En even een reminder: de game is maar liefst zeven jaar ouder. Het is echt bizar, maar details in oppervlakten, volheid van kleuren, de soepelheid van hoe personages bewegen en de manier waarop gezichten emoties weergeven; het is allemaal lelijker geworden. En niet zo’n beetje ook. Dus is Heavenly Sword gedegradeerd van een prima game naar een slecht animatieproduct, dat nèt niet beroerd genoeg is om je tenen krom te trekken.

Heavenly Sword is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD. 

Conclusie

Zeven jaar nadat Heavenly Sword de game uitkwam, werd het dubieuze besluit genomen om er iets van te maken dat een animatiefilm moet voorstellen. Maar helaas is er simpelweg niet genoeg moeite en liefde in gestoken om daadwerkelijk de betiteling ‘film’ te verdienen, want alleen een lichte aanpassing aan het script is niet afdoende. In plaats daarvan is Heavenly Sword een degradatie van een prima game, wat te wijten is aan slechtere animaties, vlakkere kleuren en veel minder sterke voice-acting. 

1,5 ster uit de 5 sterren

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op FilmFan.nl, een zusteruitgave van Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rayman Adventures komt naar smartphones en tablets Sega: 'We hebben het vertrouwen van onze fans geschaad'
7

Reacties op: Filmfan-review: Heavenly Sword

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • tielo

    • 7 juli 2015 18:14
    De "film" is al weer bijna een jaar oud maar het is inderdaad geen goede film.
    Wat me irriteert in het artikel is dat de acteurs verantwoordelijk worden gehouden voor het acteer werk waar het uiteindelijk de regisseur is die de performance eruit dient te halen.
    Ik ken tal van voorbeelden van goede acteurs die slechte acteerprestaties neerzetten door slechte of ontbrekende regisseurs. Zo zet Natalie Portman in V for Vendetta en Black Swan een top acteerprestatie neer terwijl ze in Star Wars harder zuigt dan een Ewok.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sytsevantsant

    • 7 juli 2015 19:04
    wat is er mis met ewoks??? die dingen zou ik dus als huisdier willen hebben :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 30 juli 2015 20:04
    Kijk dan (maar niet voor de grap) de Ewoks spinoff Ewoks: The Battle For Endor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Charles_Cash

    • 7 juli 2015 23:15
    Ik vind het kort door de bocht om te stellen dat een regisseur de 'performance' eruit moet halen. En goeie acteur kan van elke rol iets te maken en dat is zijn/haar werk. Natuurlijk is er een wisselwerking maar je moet de invloed van acteurs niet onderschatten. Verdomme.

    Leuk artikel van Filmfan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WouterBrugge

    • 8 juli 2015 09:49
    Ik citeer even m'n eigen werk bij dezen: '[…]wordt zonder passie ingesproken, waaruit blijkt dat ook de regie van Serkis ernstig gemist wordt.'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 9 juli 2015 11:27
    Je hebt gelijk Wouter, daar heb ik overheen gelezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Caddoc

    • 8 juli 2015 07:11
    Maakt een goed gameverhaal ook een goede film? was dit een serieuze vraag????

    NEEN en het zelfde geld anders om ook
    er zijn geen geode game verfilmingen of games van films (afgezien van een paar uitzonderingen)
    zijn het bijna allemaal bagger films of games
    Hollywood is goed gebleken in het verneuken van film of game licenties
    kijk maar naar de geschiedenis hiervan
    en dit is gewoon weer bewijs nummertje zoveel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.