Updates vanaf de beursvloer

16:24 - En het zit er weer op voor deze editie van Festival of Games. De laatste lezing was niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar naar huis gaan we toch al. Dr. Leonhard Reis sprak over het beschermen van bedrijfsgeheimen binnen ontwikkelstudio's en games, zoals hoe een spelmechanisme werkt. In potentie een interessant onderwerp, maar zonder Mission Impossible-achtige anekdotes over hoe bedrijf A iets van bedrijf B buitmaakte, verzandde het al gauw in een gortdroge presentatie.

14:56 - Het Gambitious-platform, onderdeel van het Symbid-netwerk probeert tijdens de E3 te lanceren. Eerst lanceren ze binnen de Europese Unie, in 2013 wordt in de Verenigde Staten de wet veranderd waardoor het netwerk dan ook daar uitgerold kan worden. 

14:30 - De presentatie van Gambitious begint. 'Wie weet wat crowdfunding is?' Alle handen in de zaal gaan omhoog. 'Wie heeft er wel eens wat geinvesteerd?' Bijna alle handen in de zaal gaan weer omlaag. Nu dan de volgende logische vraag: is crowdfunding hit of hype?

14:15 - We zijn op dit moment even niets bijzonders aan het doen, dat mag ook wel eens gezegd worden. Er is momenteel wel een lezing bezig, maar wanneer een klein Oost-Europees bedrijfje in Nederland spreekt over iets waar we zelf vrij weinig mee kunnen - hun eigen ervaring met het runnen van een studio - dan moeten we toch afhaken. Gelukkig begint zo de presentatie over crowdfundingplatform Gambitious. 

12:57 - De volgende spreker is Melinda Jacobs van Flight 1337. Zij gaat het hebben over Gamification. Een onderwerp dat heel veel behandeld wordt tegenwoordig natuurlijk.

12:22 - Het leven van een indiedeveloper klinkt romantisch. Je eigen game bedenken, uitwerken en releasen. Maar hoe verdien je er ook aan? Dat antwoord blijkt wat minder romantisch; het draait allemaal om keiharde constante analyse. Mominis genereert op dagelijkse basis 5Gb aan data die tal van dingen vertellen. Zo kwamen ze erachter dat in de Android-game Ninja Chicken niet duidelijk was voor spelers dat ze een ei moesten leggen, waardoor ze de game weglegden.

Bij de presentatie komt ook naar voren wat het ‘magische getal’ is als het gaat om levels: hoeveel moet je er maken? Uit statistieken blijkt dat 50% niet voorbij level tien komt. Dus moet je er minder maken? Zeker niet, de restgroep van mensen die voorbij level 20 en verder komen, is erg groot, zo laat Eyal Rabinovich van MoMinis zien in een in een grafiek. Bovendien is deze groep echt verslingerd aan een game en zijn veel meer bereid om geld uit te geven. Kortom, analyseren, aanpassen en nog meer analyseren om zo je publiek zo goed mogelijk aan te spreken.

11:40 - De volgende presentatie staat op het punt van beginnen. Eentje over een ogenschijnlijke tegenstelling; indiegames maken die een massamarkt aanspreken. We zijn benieuwd.

10:14 - Hoewel het vorige week vrijdag de dertiende was, lacht het geluk de Gamer.nl-redacteuren ook deze vrijdag bepaald niet toe. Sander ondervond problemen met treinen vanuit Limburg en is vandaag helaas niet aanwezig. Gerard had vooral moeite om uit zijn mailbox te klimmen en miste daardoor elke ov-aansluiting. Maar ze reizen dapper door naar Festival of Games, later op de dag zijn nog tal van interessante presentsties. Zoals die van Gambitious - kort door de bocht een soort Kickstarter, maar dan met aandelen en helemaal toegespitst op gameprojecten.

9:20 - De tweede dag gaat zo'n beetje beginnen. Als eerste gaat Ubisoft Blue Byte spreken over hoe zij de game The Settlers Online succesvol naar verschillende landen hebben uit weten te rollen en hun publiek vast hebben weten te houden. Het zijn twee trends die constant worden aangehaald: zorg dat de lokalisatie van je spel in orde is en probeer je publiek zo lang mogelijk vast te houden (retention rate)

Foto's vanaf Festival of Games VIII

In dit document vind je de fotoreportage van gisteren. Onze fotograaf Sander Hölsgens is helaas verhinderd vandaag, wegens treinproblemen. Overmacht noemen we zoiets.

Get the flash player here: http://www.adobe.com/flashplayer