Angstig, angstiger, F.E.A.R. Gruwelijk, gruwelijker, F.E.A.R. Gaaf, gaver, F.E.A.R. De Nederlandse taal kent voor veel termen een overtreffende trap met het woord F.E.A.R. erin. Neerlandica vragen zich wel eens af waar deze term opeens vandaan is gekomen. In ons gamers schuilt het antwoord: van Monoliths nieuwste first-person shooter natuurlijk. De game combineert een beangstigend verhaal met gruwelijke actie en tovert dit in de blender tot een onwijs gave game. Het wie, wat, waar en 'hoe goed', lees je deze week op Gamer.nl.

F.E.A.R. heeft een dubbele betekenis. Allereerst staat het garant voor de talrijke beangstigende momenten die het spel talrijk is. Ten tweede is het ook de afkorting van First Encounter Assault Recon, een Amerikaans special forces team dat in het leven is geroepen om de strijd aan te gaan met alle paranormale activiteiten die de wereld rijk is. In F.E.A.R. nemen we deel uit van dit team. In een verhalende singleplayer mode krijgen we een enorm bord vol paranormale gebeurtenissen voorgeschoteld. Het antwoord op de meeste vragen in F.E.A.R. lever je schietend.

Het verhaal in F.E.A.R. speelt zich af rondom een ruimtevaartcentrum, waarin een paramilitaire eenheid onrust en verderf zaait. Aan jou de taak om het gespuis op vriendelijke wijze aan flarden te knallen. De game onderscheidt zich middels een aantal eigenschappen van de concurrentie. Meest in het oog springend zijn natuurlijk de graphics. Spectaculaire reflecties en totaal interactieve (lees: totaal destructieve) omgevingen zorgen voor een spetterend plaatje. De door Monolith in elkaar gedraaide engine kan meekomen met de hedendaagse top engines en kent naast de genoemde effecten ook softshadows, dynamic lighting, muzzleflashes, ripple watereffecten en glaseffecten. Een boel technisch geneuzel, maar de plaatjes liegen er niet om.

Al spelend valt vervolgens de kunstmatige intelligentie op. Vijanden zoeken dekking, komen niet als kamikazepiloten op je af rennen en wachten rustig op hun kans op je te pakken. Hoewel het spel totaal niet de intentie heeft een tactische shooter te zijn, lokken de 'slimme' tegenstanders enig strijdplan wel uit. Het 'hide and seak'-spel dat zich door deze gameplay ontrafelt, zorgt niet alleen voor grootse spanning, maar geeft het spel ook meer lading mee dan de gemiddelde shooter. Daarnaast kun je wanneer de A.I. je toch tegenvalt altijd nog online je heil zoeken, daar F.E.A.R. met zestien man in multiplayer te spelen is.

F.E.A.R. ligt nu in de winkel. Dat 'ie goed is heb je inmiddels wel op kunnen maken uit de hype die er rondom de game heerst. Hoe goed precies, lees je later deze week in de review.

F.E.A.R. Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: Vivendi Universal Platform: PC Release: Nu verkrijgbaar! Demo: Singleplayer & Multiplayer Systeemeisen: Pentium 4 1.7 GHz (of equivalent), 512 MB RAM, 64MB GeForce 4 Ti of Radeon 9000, 5 GB diskruimte, DVD speler.