Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

De favorieten van de redactie: Kerbal Space Program

De wijsheid van 47 raketten en een stoel

Geschreven door Wilbert Meetsma op

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren gedurende deze maand over hun favoriete game of aan games gerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Wilbert Meetsma met Kerbal Space Program.

Een grijs stipje tegen een grijze achtergrond. De onbevreesde (of heel erg domme) astronaut, pardon, Kerbonaut Jebediah Kerman zit klaar om te landen met zijn maanlander – in de hoop geschiedenis te schrijven. Zijn schip is niet veel meer dan een blikken vuilnisbak, een wankel landingsgestel en een raketmotor die inmiddels op niet veel meer dan goede bedoelingen brandt. Maar dat maakt niet uit. Het moederschip in een baan rond de eerste maan van Kerbin vertoont geen enkel teken van leven meer, omdat een of andere ‘ingenieur’ is vergeten om simpele zonnepanelen op het ding te plakken. Dat maakt niet uit. Dappere Jeb kan onmogelijk op zichzelf terugkeren naar zijn thuisplaneet en moet dagen of – het team op de grond kennende – weken wachten op een ritje naar huis. Maakt niet uit. Jebediahs schip valt steeds sneller richting het gepokte maanlandschap en heeft nauwelijks brandstof om af te remmen. Maakt ni- Uh oh.

Een mens doet er ongeveer twintig minuten over om twee kilometer te lopen. Met de honderd meter per seconde van Jebediahs uit de kluiten gewassen broodtrommel op pootjes haal je dat in twintig seconden. De dunne landingspoten kunnen twaalf meter per seconde hebben, dus dat wordt improviseren. Vijf seconden voordat de maan er een krater bij heeft, kantelt Jeb het schip 45 graden geeft voorzichtig gas om geleidelijk af te remmen. 20m/s is nog steeds te hard, maar door de hoek valt de lander bijna parallel met de helling van het oppervlak. Landingsgestel uitklappen en bidden.

Het eerste contact met vreemde bodem is explosief. De poot die als eerste voet zet op de maan bedankt voor de eer met een doffe plof die de rest van het tillen onbeheersbaar doet tollen. Met elke bons verliest de maanlander zijn waardevolle instrumenten: de motor, zonnepanelen, onderzoeksinstrumenten, de rest van het landingsgestel, enzovoort. Alles ontploft, maar de maancapsule zelf blijft wonderbaarlijk genoeg intact. Zodra het stof is opgetrokken, kruipt Jebediah iets groener dan normaal uit zijn grijzen koekblik, zet twee stappen, valt in slow motion voorover, klimt voorzichtig overeind en kijkt met een brede lach naar een blauwe stip aan de zwarte hemel. Heel ver weg brult een Gamer.nl-redacteur het uit in triomf.

It’s not rocket science

“Het trucje van vliegen is leren jezelf tegen de grond te gooien en te missen”, schreef Douglas Adams in zijn The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Lange tijd was dit grapje voor mij niet meer dan een absurd hoogtepunt uit Adams’ heerlijke boekenserie, maar na het spelen van Kerbal Space Program zie ik in dat het nog waar is ook. Zonder het te merken heb ik – net als vele anderen – in een paar uur KSP meer geleerd over Newtoniaanse mechanica dan jaren aan natuurkunde op school. Valversnelling, de verhouding tussen gewicht en stuwkracht, het belang van een ladder op massieve planeten, ik snap het allemaal. Altijd intuïtief, zonder berekeningen en meestal achteraf, zeker als het om ladders gaat. 

Kerbal Space Program slaagt waar vele educatief bedoelde initiatieven hopeloos falen. Het is gewoon een game, waar je toevallig iets van leert. Net zoals Baldur’s Gate mij klaarstoomde voor zes jaar lang uitslapen bij Engels en Rollercoaster Tycoon mij leerde waarom je entreegeld vraagt voor de toilet naast de frisdrankstand, weet KSP mij spelenderwijs wat te leren over astronomie. Er zijn geen lestrajecten, geen samenvattingen en geen strategisch gekozen beloningssystemen voor de optimale opname van kennis. Kerbal Space Program geeft je een gereedschapskist met al dan niet explosieve onderdelen, een schier oneindige aanvoer van verontrustend gewillige groene ruimtevaarders en een zonnestelsel vol hemellichamen waar nog niemand op is neergestort. Waar wacht je nog op? Die uitdaging van het onbereikbare en onbekende, de drijfveer van beroemde ontdekkingsreizigers als Columbus, Magellaan en Tasman, weet Kerbal Space Program als geen ander spel te grijpen.

Ik hoor mensen om me heen vaak verzuchten dat Kerbal Space Program hen veel te moeilijk lijkt, maar laat dat je niet tegenhouden. Ook al kun je dankzij het complexe natuurkundige model nauwkeurig berekenen hoeveel brandstof je mee moet nemen voor een retourtje maan of verder – zoals inmiddels gebeurt in enkele klaslokalen – je hoeft geen raketgeleerde te zijn om een stuk metaal voorbij de dampkring te schieten. Na twee keer een parachute uitvouwen boven een atmosfeerloze planeet komt de boodschap wel over. Zelfs al zou je Jebediah verliezen in een bizar ongeluk met een straaljager die zich te goed voelt voor vleugels, op de normale moeilijkheidsgraad verschijnt de onverschrokken piloot gewoon weer in je Kerbonautencomplex. Een foutje maakt niet uit, lijkt ontwikkelaar Squad je op het hart te drukken.

To boldly go where no one has gone before

Die vergevingsgezindheid zit diep in het spel verankerd. Je kunt bakken met geld en reputatie verliezen in de Career-modus als je monsterraket tijdens de lancering tegelijkertijd in vier verschillende richtingen besluit te vliegen en een dronken stuwraket en passant je onderzoeksfaciliteiten opblaast. Geen probleem, want de magische ‘Revert Launch’-knop maakt alle schade ongedaan. De melige beschrijvingen van alle onderdelen die de Kerbals van de schroothoop en uit een greppel langs de weg halen, spreken dezelfde boodschap: als deze rare figuurtjes het kunnen, kun jij het ook.

Van Kerbal Space Program gaat een onweerstaanbaar optimisme uit dat zeldzaam is als het gaat om de wetenschap. In veel verhalen leidt een spectaculaire ontdekking of uitvinding vrijwel altijd tot rampzalige of op z’n minst verontrustende situaties. Als het gaat om de ruimtevaart staat Star Trek  vrijwel alleen in dat positieve wereldbeeld. Voor elke Next Generation vind je tien Aliens of Event Horizons. Doe maar gewoon, houd je bezig met bekende dingen en alles blijft bij het vertrouwde oude. De Griekse wijsgeer die voortdurend naar de hemel staart en in een kuil struikelt, vormt een waarschuwing om niet met je hoofd in de wolken te lopen. We lachen om het verhaal van de Chinese geleerde Wan Hu die ooit op een stoel behangen met 47 vuurpijlen zichzelf naar de maan lanceerde. Maar zonder dat optimisme zou Columbus nooit westwaarts richting Azië zijn vertrokken en zouden de gebroeders Wright nooit hebben geprobeerd om hun zwaarder-dan-lucht-vliegtuig op te laten stijgen. Van Wan Hu heeft niemand ooit meer wat gehoord, maar een enkele mislukking hoort er nu eenmaal bij.

Kerbal Space Program betekent veel voor mij. Uiteraard vind ik het een bijzonder geslaagde simulatiegame die je bijzonder veel vrijheid geeft om zelf richting te geven aan je eigen ruimtevaartprogramma. Bovendien beschouw ik de game als een betere spirituele opvolger van Minecraft dan alle Steam Early Access overspoelende bouw-met-blokken-of-craft-je-een-ongeluk-games bij elkaar. Kerbal Space Program is bovenal de meest inspirerende game van 2015, misschien wel van de laatste jaren. Een dikverdiende 10. En dan mag je nog zo veel te klagen hebben over de kwaliteit van de graphics, maar dat maakt niet uit.

Lees de Gamer.nl-recensie van Kerbal Space Program terug.

Koop de 'Gamer.nl favorieten van de redactie' ook op Bol.com.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsofts cloud-technologie ook voor PS4-exclusives Nieuwe console met cartridges in de maak
8

Reacties op: De favorieten van de redactie: Kerbal Space Program

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • worms_master

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Leuk stukje. Ben ondertussen best enthousiast geworden over KSP!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crazydave87

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Waneer kwam deze nouuit voor de xone

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ik heb gezocht, maar buiten de aankondiging dat ie naar de Xbox One komt, heb ik geen datum kunnen vinden. :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Leuk geschreven artikel, had nooit een echt goed beeld wat het nou precies in moest houden. Diepe sim of een grappig probeer zo ver mogelijk de ruimte in te komen met die vreemde wezens. Misschien eens op de kop tikken bij een leuke steam sale :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flaming

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    @Edwin1984 het is een grappige diepgaande sim:). Volgens mij is er een demo versie van ksp.


    Demo: Kerbalspaceprogram.com/en/?page_id=17

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    @Flaming Bedankt voor de link, we gaan het uitproberen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flaming

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Tijdje het spel al niet meer gespeeld, vanavond maar weer installeren. Werkt de officiele multiplayer al?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Nog niet en dat zal helaas nog wel even duren, verwacht ik.

    Het team is voorlopig druk bezig om KSP naar Unity 5 over te hevelen. Dat brengt een grote verbetering in de physics-berekeningen met zich mee. Die worden multi-threaded en nauwkeuriger. Ook wordt het dan mogelijk om een 64-bits-versie van KSP te maken. Beide voordelen leiden tot potentieel veel complexere schepen en ruimtestations. Het mag geen verrassing zijn dat ik hier reikhalzend naar uitkijk. :D

    Elke dinsdag plaatsen ze hierover updates op hun blog: kerbaldevteam.tumblr.com

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.