Achtergrond

Fallout 4 Trailer-Analyse

We’re goin’ to Bawston!

Geschreven door Gillian De Nooijer op
Fallout 4 is eindelijk bevestigd via een trailer. Fans moeten nog wachten tot 14 juni voor de details tijdens Bethesda’s E3-persconferentie, maar zoveel geduld hebben we niet. We hebben gelukkig een Fallout- en Boston-liefhebber als redacteur in huis, die jullie meeneemt door een aantal opvallende punten van de trailer. Ja, je leest het goed: Boston, Massachusetts is de nieuwe setting.

0:32

Een en al traditie in de intro van Fallout 4’s trailer. Net als in de vorige games zoomt de camera langzaam uit vanaf een televisie, terwijl een jazzy nummer van The Ink Spots, ‘’It's All Over But the Crying’’, speelt. De graphics zien er op het eerste gezicht erg netjes uit, maar dit stukje is puur voor de trailer gemaakt - zie de erg lelijke texture op het linkse kastje bijvoorbeeld. De hond die binnen komt lopen steekt ook raar af op de rest van de scène. Het is net alsof ze hem apart geanimeerd hebben en hier in hebben geplakt. Een nieuwe Dogmeat mogen we zeker naar uitkijken, maar je mag vraagtekens zetten bij de manier waarop hij in dit gedeelte van de trailer beweegt.

0:45

We flitsen terug in de tijd naar een Mr. Handy die het ontbijt verzorgt. Een stem op de radio vertelt over VaultTec, maar waarschuwt voor verontrustend nieuws. De stem is van Ron Perlman. Het lijkt er op dat de acteur eindelijk wat meer mag zeggen dan zijn slagzin ‘War. War Never Changes’. Perlman twitterde opgelucht te zijn dat hij eindelijk over Fallout 4 mag praten en greep vervolgens zijn tijdelijke populariteit aan om Hellboy III te promoten (succes Ron!). Vorig jaar lekte een script uit waar in stond dat het hoofdpersonage een voice-over krijgt. De tekst die we nu horen is anders, maar er zat een foto van de nieuwe Vault Dweller bij die nu toch accuraat blijkt. We vragen ons dan af of Perlman ook de stem gaat inspreken voor mannelijke spelers.

1:19

Het eerste dorpje dat je ziet zodra je uit de Vault oprijst en het blijkt… opvallend hetzelfde te zijn als voorheen, maar dan met een flink opgevoerd contrast. En dit is dan nog de ‘grimmige’ look, want in de pre-apocalyptische flashbacks knallen de kleuren er helemaal van af. Een opvallende koerswijziging, die doet denken aan de stap die genregenoot Dragon Age heeft gemaakt. Die serie veranderde ook ineens van bloederig grijs naar kleurrijk en fel om een groter publiek aan te spreken. De Fallout-serie zit vol humor en cartoony geweld, maar dat contrasteerde altijd juist goed met de klassieke gitzwarte look. Verwacht een internetrelletje. 

1:22

Paniek op straat, space-age automobielen, een Vertibird vliegt over en een tank loert in de verte. In de toekomst zijn deze onderdeel van het Enclave-arsenaal, maar dat is in deze tijd nog gewoon het Amerikaanse leger. Tot dusver zijn beelden, trailers en simulaties van de vooroorlogse situatie alleen nog in zwart-wit en sepia getoond, met uitzondering van de Operation Anchorage-simulatie. Dat Bethesda nu zo’n sterke en kleurrijke nadruk legt op pre-Apocalyptische beelden, doet ons vermoeden dat Fallout 4 hier meer op in zal gaan. De flashbacks vinden plaats op de dag dat The Great War uitbarst. Binnen twee uur zullen China, Rusland en Amerika elkaar platleggen. Wie de oorlog precies begon is nog steeds onduidelijk, een mooi punt om eens een verhaallijn aan te besteden.

1.24

Het eerste stukje natuur ziet er iets meer next-gen uit dan de beelden van het dorpje. We vermoeden dat Bethesda nog steeds dezelfde engine gebruikt als vroeger, door de kenmerkend houterige animaties, grove texturen en de blokkerige manier waarop de wereld is opgebouwd. Vermoedelijk zijn een aantal moderne shading technieken en een nieuwe renderaar/belichting toegevoegd waardoor het wat mooier overkomt, maar verwacht geen revoluties op technisch gebied. Zolang we ouderwets ieder bergje op kunnen hop-strafe-hoppen en onze spullen overal in de wereld laten slingeren, hoeft er van ons ook weinig te veranderen. 

1.28

Dit is voor alle duidelijkheid niet de Brotherhood of Steel die deze toegang bewaakt, maar gewoon het Amerikaanse leger. Het T-45d Power Amor was net voor het uitbreken van de oorlog in gebruik genomen. Deze heren bewaken de toegang tot Vault 111, waar de nieuwe hoofdrolspeler vandaan komt. In tegenstelling tot andere Vaults heeft 111 een verticale schacht. Misschien is het een onderdeel van een experiment, bijvoorbeeld een hoogtevreestest. Waarschijnlijker vonden de ontwikkelaars het mooier om een 360 graden uitzicht te geven wanneer de speler voor het eerst bovenkomt.

1.37

Wat volgt zijn een aantal verwijzingen naar monumenten uit Boston. Op 1.37 zien we Bunker Hill Monument, met daarnaast Bunker Hill Lodge. Deze pilaar is opgericht ter nagedachtenis van de Battle of Bunker Hill, de eerste veldslag tussen Amerikaanse opstandelingen en Britse troepen. De keuze voor Boston als stad voor een Fallout-game is handig. De moderne Verenigde Staten zijn in deze regio ontstaan en het vormt dan ook het patriottische hart van Amerika. Vrijwel alle historische monumenten zijn hier op loopafstand van elkaar te vinden, wat voor een game als Fallout goed uitkomt.

1.39

De tweehonderd jaar oude USS Constitution duikt op een bizarre manier op in de trailer. Het schip was het paradepaardje van de allereerste Amerikaanse vloot en wordt tot vandaag de dag zeewaardig gehouden. In Fallout 4 hangen er ineens steampunk-motoren onder en staat het gevaarte bovenop een bank. We vragen ons af wat hier gebeurd is, want een schip dat kan vliegen is zelfs voor Fallout raar. 

1.41

Vervolgens zien we een duister stukje stad waar een man loopt die op The Mysterious Stranger lijkt. Waarschijnlijk is die er alleen voor de trailer neergezet. Een beetje insiders baseball: dit is Scollay Square, een groezelig plein dat in de jaren ’50 is gesloopt. Daarvoor in plaats kwam een doodsaai plein en een lelijk nieuw gemeentehuis, waar de lokale bevolking zich nog steeds over kan opvreten (we zijn er geweest, er is werkelijk geen moer aan). Die moderne locatie heeft Bethesda er dus uitgeschopt. Tegenover Scollay Square zou Faneuil Hall moeten liggen, de gezelligste plek van Boston, maar daarvan ontdekken we geen spoor in de trailer.

1.44

In een eerder shot zien we een bepakte Brahmin over een weg struinen, dus het reizende handelaar-systeem blijft waarschijnlijk precies hetzelfde. Een stuk moeilijker herkenbaar zijn deze twee Super Mutants. Ze lijken op Brotherhood of Steel-leden, maar wanneer je je ogen richt op de groene kleur, dan zie je dat het mutanten zijn (de intelligente variant). Technisch gezien is dit ras zeldzaam, maar we nemen aan dat deze groep van de The Capital is komen lopen. Die ligt immers relatief in de buurt. We verwachten om dezelfde reden ook de Brotherhood als factie in de game, maar de NCR en Caesars Legion zijn te ver weg van deze regio. 

1.45

Een Protectron waggelt door iets dat we herkennen als het havengebied van Boston. De gebouwen zijn in het echt niet lichtblauw gekleurd, maar Bethesda lijkt in dit shot voornamelijk te willen pronken met de nieuwe afgebladderde verfkleuren (zie ook de auto’s). Fallout 4 speelt zich af in The Commonwealth, de post-apocalyptische naam voor de staat Massachusetts (rechtsboven in Amerika, boven New York). Dit gebied is behoorlijk stedelijk, maar we vermoeden dat de City of Boston (het historisch centrum) en Cambridge (de universiteitsstad) de hoofdrollen krijgen, waarbij de rest van het stedelijk gebied wordt gereduceerd tot landerijen en radiatiegebieden. 

1.48

Deze Vertibird landt vermoedelijk in Fallout’s variant van het MIT Haystack Observatory. Cambridge is de thuisplaats van zowel het wereldberoemde Harvard als het Massachusetts Institute of Technology (MIT). In Fallout heet het MIT The Institute, een groepering die waarschijnlijk nog geavanceerder is dan de Brotherhood of Steel en de Enclave bij elkaar. Ze doken eerder op tijdens een missie in Fallout 3 en zouden best eens de eindbazen van Fallout 4 kunnen zijn. The Institute is in staat om androïden te maken en gebruikt deze als slaven. Wanneer ze zelfbewust worden en willen ontsnappen, krijgen ze de Synth Retention Bureau achter zich aan.

1.54

Verwacht een hoop verwijzingen naar honkbal in Fallout 4, want Boston is de thuisbasis van de Red Sox. Op de achtergrond zie je de stadionverlichting van Fenway Park. Als er niet minders één maffiabende in Fallout 4 zit met een honkbalthema, dan vreten wij onze Red Sox-pet op. Hierna volgt een shot van het Paul Revere-beeld, een held uit de Amerikaanse Revolutie. Verder zien we voor het eerst in de serie een zeppelin. Als dit gevaarte een thuisbasis heeft, verwachten we dat Logan International Airport deze functie gaat vervullen. Dat vliegveld heeft zijn eigen eiland net buiten de stad, een ideale locatie voor een gamewereld.

2.02

We zien even de rode bakstenen huizen van Boston, architectuur waar de stad onder Amerikanen beroemd om is. Internationale fans keken eerder op bij dit shot vanuit een Vertibird. Gaan we eindelijk vliegen? Wij twijfelen nog. Hoewel vliegen in Bethesda-games technisch gezien mogelijk is sinds Morrowind (en luchttransport sinds de Skyri-dlc), heeft de ontwikkelaar liever dat spelers met beide benen op de grond blijven zodat ze stukken van de kaart kunnen afsluiten. We zien in de mist Boston Financial District, met z’n wolkenkrabbers in aanbouw, maar meer dan decorstukken gaan die waarschijnlijk niet worden. In het beeld daarna komt het gouden dak van het Massachusetts State House. Deze ligt aan de rand van het groene hart van de stad, waarvan we helaas de post-apocalyptische versie niet kunnen zien.

2.24

Het afsluitende shot van de garage. Het kan bijna niet anders dan dat dit duidt op een eigen basis. Het zou best gaaf zijn als de speler hier aan zijn eigen Power Armor zou kunnen werken, een feature die dan voor het eerst voor iedere speler toegankelijk is zonder Power Armor Perk. Een beetje geïnspireerd door Tony Stark met zijn Iron Man-armor dus.

Tijdens Bethesda’s E3-persconferentie in de nacht van zondag 14 juni op maandag 15 juni worden meer details onthuld over Fallout 4. Bekijk de livestream live op Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hitman: Sniper nu beschikbaar op iOS en Android Baas van Quantum Break-studio gaat aan de slag bij Wargaming
22

Reacties op: Fallout 4 Trailer-Analyse

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 10:45
    Gave analyse Gillian!!

    In welke missie zaten MIT The Institute? Dit omdat ik F3 met heel veel plezier heb gespeeld maar niet alles staat nog zo scherp op het netvlies.

    Voor de rest ben ik het bijna 100% eens met je conclusies (we gaan niet vliegen) en hoop ik dat je laatste conclusie over een eigen basis echt werkelijkheid wordt, het liefst iets wat ik zelf kan pimpen / uitbreiden met allemaal nieuwe mogelijkheden zodat je echt je eigen "stukje wereld" krijgt binnen de grote wereld.

    Dit kon natuurlijk al in F3 & FNV maar daar was het zo minimaal dat het amper een naam mocht hebben imo.

    Super benieuwd naar de E3 show en andermaal complimenten voor deze mooie analyse!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 4 juni 2015 10:49
    Thanks. The Replicated Man-missie in Rivet City. Ik vergat er nog bij te zeggen dat Doctor Madison Li van Rivet City (de dokter die de held van Fallout 3 ter wereld brengt) aan het einde van Fallout 3 vertrekt naar Boston. Die zien we dus waarschijnlijk terug!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 11:04
    Yes, die missie weet ik inderdaad nog goed te herinneren nu je het zegt! (was ook een leuke missie om te doen) en Doctor Madison Li behoorde tot mij favoriete karakters.

    Is jouw geheugen dan zo goed dat je nog weet dat ze naar Boston vertrekt of die van mij zo slecht want zulke details zijn me compleet ontgaan :-)

    Hopelijk brengen ze zelfde stemactrice ook weer mee want haar stem was ook erg goed!

    Laatste punt; in de trailer zie je duidelijk een man weglopen maar aangezien ik mijn spellen altijd als vrouw speel hoop ik dat dit geen vaste vooruitgemaakte keuze zal zijn. Het bouwen van mijn karakter kost me altijd minimaal 30 minuten bij het begin van het spel want ik wil het wel goed hebben inclusief alle stats die van belang zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 4 juni 2015 11:25
    Ik heb een weird geheugen als 't gaat om lore en universe building. Zit wat tijd tussen, maar met wat keywords in je hoofd is alles in een paar stappen terug te vinden. :-)

    Je gaat sowieso weer voor een personage kunnen kiezen, man/vrouw/baard/snor, etc. Ze ontwerpen echter altijd een vaste held voor de promo art en CGI renders, zoals de animatie aan t eind van deze trailer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 11:54
    Dank je, de hele hype rondom F3 & FNV is compleet langs mij heen gegaan omdat ik pas F3 ben gaan spelen vele jaren na release (toen was FNV ook al uit) en de eerste 2 delen ook nooit had aangeraakt.

    Vandaar dat ik de "held" ook niet helemaal kon plaatsen t.o.v. vroeger, dacht altijd dat ze de marketing deden met die soldaten (Brotherhood of Steel) of met het bekende karakter uit de Fallout serie. (Vault boy)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 4 juni 2015 12:56
    Fallout 3 had een nietszeggende vent met kort zwart haar als zn default hero in de promo's, in feite is het nu weer dezelfde. Het zegt verder niets, je speelt wie je wilt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 4 juni 2015 21:59
    Ik vraag me eerder uit hoe uitgebreid het faction systeem wordt.
    We zagen dit in Skyrim er al in komen maar vooral in FNV waar zelfs in de dlc het verhaal door nog net niet elke missie bij een faction het einde bepaalde. Dit vond ik een fantastisch iets.

    En ik denk dat deze game zich ook meer gaat richten op inderdaad pre-apocolypse en het opnieuw opbouwen van de beschaving.

    En qua Graphs, ik heb vertrouwen in Bethesda. Bethesda heeft vrijwel nooit echt fans in de steek gelaten. Al heb ik wel mijn vragen bij het contrast, misschien hoort dit bij de timeline aangezien mijn vermoedens van het herbouwen van de beschaving etc.

    Qua animations werd ik verliefd op 1:49 in de trailer door de manier waarop de ghouls zich bewogen. In mijn mening erg dynamisch. Ik vindt die animations zelfs een tintje hebben van Rage.

    Al om al, ik kijk erg uit naar de E3 van Bethesda en ik denk niet dat ze ons zullen teleurstellen, al heb ik wat vraagtekens her en der.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 4 juni 2015 10:57
    Tof gedaan! Erg interessant om te lezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Psyed

    • 4 juni 2015 11:00
    Paar opmerkingen:

    De kleur/duistere wereld is (in ieder geval op reddit) als zeer positief ontvangen. Mensen zijn juist er gelukkig met de verandering t.o.v. de oranje/bruine overlays die in 3 en NV gebruikt zijn. Ik vind het zelf eigenlijk ook een groot pluspunt.

    En tijdens de vertibird shot is nog iets interessants te zien. een poster van GNN -> Galaxy News komt misschien terug. Dat zou erg gaaf zijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 4 juni 2015 11:29
    Mooi dat mensen positief zijn. Begint ook wel wat bij te draaien, die meningen over kleurgebruik sinds Diablo III. Je kan er nu eenmaal meer mee als designer als je 't volledige spectrum tot je beschikking hebt.

    Yis, Three Dog heeft weer een rol te pakken, is al een tijdje semi officieel. Aaaawwhoooo!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 11:50
    Three Dog had toch een jaar geleden al iets geroepen op twitter? (dacht ik)

    En qua kleuren, die van D3 vind ik ook fantastisch en nu Fallout ook een meer kleurrijke setting gaat gebruiken kan ik dat alleen maar toejuichen, de missie waarin je in die "andere" wereld terecht kwam in F3 was ook kleurrijker en vond ik bij de beste van het spel horen! (die missie behoorde überhaupt tot het beste van F3)

    Meer kleuren / contrasten kan het gevoel van een desolate wereld alleen maar versterkten imo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 juni 2015 11:51
    Wat ik niet begrijp is dat Fallout een enorme fan base heeft waaronder ikzelf en elke keer weer hoor ik toch weer iets over de GFX maar de GFX van Fallout is nooit erg mooi geweest, als ik naar dit kijk vind ik het wel een enome update over deel 3 en NV maar is het gelukkig veel van hetzelfde gebleven en daar ben ik als fan blij mee.

    Hopelijk speelt van van het spel bovengronds af en in gebouwen want het metro gebeuren in Fallout 3 vond ik zelf niks (mijn mening), NV is nog steeds me grote favoriete maar zoals dit eruit ziet wordt dit weer hele lange dagen en weken tot zelfs maanden genieten van een nieuwe Fallout.


    Gillian De Nooijer toppie gedaan en wordt zeer gewaardeerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 11:59
    Misschien is mijn geheugen wat gedateerd maar de tijd dat je in de Metro's liep viel toch wel mee in F3? Je hebt natuurlijk wel stukken dat je daarin verplaatst en je moet bij de vampieren op zoek naar die jongen maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik extreem veel tijd bestede in de metro stelsels.

    Daarentegen ben ik het volledig met je eens dat FNV veel frisser was en dankzij die enorme casino het landschap eromheen veel meer kleur kreeg en het `s nachts altijd bijzonder was om een rondje om de hele strip heen te lopen.

    In de eerste en enigste keer FNV ben ik uren wezen cirkelen om de strip heen omdat ik dat gebied als laatste wilde ingaan en ik het spannende juist vond dat ik nooit precies wist wat er bij de grote lichtbron (zo zag ik het toen nog) precies te vinden was.

    Binnenkort maar eens aan FNV weer beginnen voor de nooit gespeelde DLC en benieuwd of ik me dan andermaal totaal niet stoor aan de graphics nu we weer een jaar verder zijn…(toen der tijd vond ik het nooit een probleem, zoveel sfeer had geen realistische graphics nodig)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 juni 2015 12:06
    Wel ik heb altijd gedacht dat je bij Fallout 3 gebruik moest maken van het ondergrondse om naar andere plaatsen te komen, later las ik dat je bovengronds ook overal kon komen.

    Fallout 3 nooit helemaal uitgespeeld wat ik erg jammer vond maar FNV heb ik 3x uitgespeeld en was met een 4e run bezig maar mee gestopt omdat andere games uitkwamen, vind het 1 van de leukste spellen die er is puur alleen het rondlopen wat jij beschrijft is 1 van de leukste dingen die er is.

    Dit zijn games die ik nog origineel hier heb liggen en zeker niet weg doe, tevens speel ik net als jij altijd een vrouwelijk character.
    Hopelijk is die snel te pre-orderen en ben ik benieuwd naar de special edities.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 4 juni 2015 12:23
    Moe hoe ze de indian summer hebben weergegeven.
    Ik ben benieuwd of er meer steden te bezoeken zijn dan Boston, New York ligt niet heel erg ver weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erazor

    • 4 juni 2015 12:29
    moet je nagaan hoe het er met mods op de pc uit gaat zien :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 4 juni 2015 13:45
    Bij toeval zag ik dt op FB en deed me ook meteen denken aan FNV :)

    (www).upcoming.nl/ditisdesteven/12492/23-indrukwekkende-fotos-van-verlaten-achtbanen-en-pretparken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bult0055

    • 4 juni 2015 14:07
    Ik kan in ieder geval niet wachten en heb dit artikel met veel plezier gelezen. Heb de trailer inmiddels ook al meerdere mailen bekeken om gewoon alles te zien.
    Ron Perlman is weer de narrator, Three Dog is weer terug, hopelijk hebben ze de hardcore mode erin gelaten, iets meer met een weer-systeem gedaan en de graphics storen mij totaal niet.
    Kom maar op met die releasedatum en collector's editie! ♥

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 4 juni 2015 16:47
    Vet, bij 1:51 zie je 'Swatters baseball store'. Mijn verwachting is dat je een hoop varianten hebt aan honkbalknuppels. En dan zal er ook wel iets zijn met te gooien ballen die schade doen en iets met handschoenen. Misschien dan ook een honkbal arena waar speciale macabere toernooien plaatsvinden. We gaan het zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 4 juni 2015 22:47
    Ow my freaking god laat dit waar zijn.

    June 2015 - Fallout 4 reveal at E3, trailer only
    July 2015 - First gameplay trailers
    August 2015 - More information
    October 2015 - PS4/Xbox One/PC release
    November 2015 - First DLC
    December 2015 - Second DLC, as well as PS3/360 version release
    January 2016 - Third DLC
    March 2016 - Forth DLC
    April 2016 - Fifth and Final DLC
    June 2016 - Fallout Spinoff revealed, in development by Behaviour Interactive.
    October 2016 - Fallout Spinoff released for PS4/Xbox One/PC


    We gaan het zien op de e3, als het waar is dan is dit 1 van de beste game jaren aller tijden, zou wat wezen als dat mokkel wat daar werkte gelijk had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.