In Japan heerst er al enkele jaren een ware rage. Ditmaal is Naruto waar het allemaal om draait. Naruto is een de naam van een manga serie (Japanse strip), bedacht door Masashi Kishimoto. Inmiddels is er ook een anime serie van verschenen die getoond woord op de Japanse televisie en immens populair is. Maar niet alleen in het land van de rijzende zon is Naruto een hit, wereldwijd downloaden anime-liefhebbers deze mangaserie. Wie dacht dat Dragon Ball Z groot was, think again. Naruto is the new best thing.

Maar wat is Naruto dan precies. Om te beginnen verwijst Naruto naar de hoofdrol van de serie, Naruto Uzamaki. Naruto is een luidruchtige, hyperactive puberende ninja die er alles aan wil doen om de beste ninja te worden. Er is echter iets bijzonders aan de hand met Naruto, want toen hij klein was is er een negenstaartige vos-demoon in hem opgesloten, de zogenaamde Nine-tailed Demon Fox. In de loop van de serie leert Naruto deze krachten te gebruiken en te controleren en kan daarmee heel erg krachtig worden.

Konoha is de stad waar deze schreeuwlelijk woont en hier zit hij op een heuse ninjaschool. De eerste 80 afleveringen van Naruto doorlopen het traject van zijn studie. Samen met Sakura, een slim maar verlegen meisje, en Sasuke, de populaire bink, vormen zij een team dat onder leiding van hun ninjatrainer Kakashi staat. Samen moeten zij hun moves, de zogenoemde jutsu's trainen evenals het controleren van hun chakra.

De serie bevat diverse characters die veel diepgang hebben en in afleveringen verder worden uitgediept. Naruto vormt een mix van actie, humor en spanning. Voor Europese begrippen kan de serie er soms erg heftig aan toe gaan, met doden en veel geweld, en daarom is er ook een iets gekuiste versie voor het westen verschenen. Dat neemt niet weg dat de liefhebbers massaal de Japanse versie downloaden omdat deze toch authentieker is.

Drie typen gameplay

Naruto: Rise of a Ninja bevat elementen uit de eerste 80 afleveringen van de serie. Ubisoft liet ons een demoversie zien van het spel. Op dit moment is de game voor ongeveer 50% af dus we hebben nog lang niet alles kunnen zien. Maar voldoende om een eerste indruk te krijgen.

RPG

Naruto: Rise of a Ninja bevat drie verschillende vormen van gameplay. Het belangrijkste element is dat van de RPG. Dit onderdeel vindt plaats in de woonplaats van Naruto, Konoha. Ontwikkelaar Ubisoft Montreal heeft in samenwerking met de licentiehouders nagemaakt en ontworpen. Een flinke klus, maar met resultaat! Veel details zijn zichtbaar, zoals betonnen muren met beschadigingen of reliëf in de tegels waarover je loopt. Wanneer je door Konoha loopt krijg je echt het gevoel dat het klopt met de animeserie. Ramenshops, de personages, de verschillende hoogtes door daken, de rotswand met de gezichten van de Hokage's en kleine steegjes kloppen precies. Voor Narutokijkers zal het een waar feest van herkenning worden. Voor mensen die nog niet bekend zijn met het populaire fenomeen is de speelwereld zeer aantrekkelijk door de kleuren, afwisseling, bijzondere sfeer en vele details.

Chakra & Jutsu's

Zoals we gewend zijn van de gemiddelde RPG, dien je in Naruto: Rise of a Ninja opdrachten voor de stadbewoners te volbrengen. Je kunt twee verschillende soorten opdrachten uitvoeren. Enerzijds kun je je kracht trainen en verdien je daarmee respect van de bewoners. Je kracht stelt je in staat je chakra te controleren en te verhogen. Chakra heb je nodig om nieuwe moves, zogenaamd jutsu's, te leren. Anderzijds kun je opdrachten aannemen die je skills trainen (de jutsu's). Deze jutsu's heb je nodig om je opdrachten te kunnen voltooien. Van belang is dus een goede balans te hebben tussen je kracht en je skills.

Tijdens de demo kregen we de opdracht om het zoekgeraakte jongetje Konohamaru terug te vinden. Door bewoners aan te spreken (X-knop) kregen we informatie over de locatie van Konohamaru. Sommige bewoners staan je te woord, anderen zijn in een slecht humeur en snauwen naar je. Door middel van iconen die verschijnen wanneer je mensen aanspreekt kun je zien hoe zij je gezind zijn. Deze iconen veranderen wanneer je ze helpt of juist niet helpt. Personen met een scroll boven hun hoofd hebben missies voor je. De missies zijn vervolgens weer ingedeeld in blauwe (chakra) en gele missies (jutsu's). Geld verdienen en Ramen eten

Naruto is gek op Japanse noodles, ramen genoemd (ik ben er persoonlijk ook gek op). In de serie zie je hem dan ook vaak genoeg een kom wegslurpen. In de game is dit element overgenomen en kun je, om aan geld te komen om items te kunnen kopen, ramen bezorgen bij mensen die daarom vragen. Binnen een bepaalde tijd moet je de noodles van punt A naar B brengen en wordt je kikkerportemonnee dikker. Met je geld kun je ook weer nieuwe missies kopen en vorder je in de game.

Avontuur

Een tweede gameplay vorm is die van adventure. Hierbij gaat het om snelle acties en scenes waarin je reactievermogen en behendigheid scherp op de proef wordt gesteld. De vaardigheden die Naruto in de animeserie op de ninjaschool leert zullen in Rise of a Ninja terugkomen. Je zult leren om tegen bomen op te lopen door goed gebruik te maken van je chakra. Trainer Kakashi helpt je hierbij. Gedurende missies zal hij je nieuwe technieken leren die je nodig zult hebben om verder te komen. Het klimmen in bomen is niet gemakkelijk; je moet je chakra tussen het minimum en maximum houden om je chakra goed aan je voeten te houden. Vervolgens loop je als een razende tegen bomen op en moet je proberen takken te ontwijken om zo snel mogelijk de vastgestelde hoogte te bereiken. Wanneer je dit geleerd hebt, kun je in Konoha tegen muren oplopen en zo een groter gebied bereiken waar weer nieuwe missies te doen zijn.

Naast het oplopen tegen bomen leer je ook op water staan. Daarnaast zal Kakashi je ook leren om aanvallen te ontwijken door de 'replacement' techniek te gebruiken. Bij deze techniek kun je een boomstam jouw plaats laten innemen zodat vijanden je niet verwonden maar de boomstam wel. Ook zul je leren gebruik maken van de transformatietechniek waarbij je jezelf verandert in een ander persoon (sexy no jutsu? time will tell).

Vechten

De derde vorm van gameplay is het vechten. De hele Naruto serie draait om gevechten, dus uiteraard kunnen deze niet uitblijven in de game. Nu zijn er al veel game verschenen waarin je kon vechten met Naruto characters, maar Rise of a Ninja lijkt het van allemaal te winnen. Dit komt doordat er echt goed is nagedacht over de wijze waarop men moet vechten. In de serie maken de personages met hun handen zogenaamde 'seals". Dit zijn bewegingen met de vingers en handen die vervolgens leiden tot een aanval. In de game hebben ze dit op erg leuke wijze geimplementeerd. Met de twee joysticks imiteer je deze bewegingen en voer je de speciale moves uit van die persoon.

In de demo konden we spelen met Naruto en Neji. Naruto deed uiteraard zijn Shadow Clone Technique waarbij je meerdere Naruto's tevoorschijn tovert en met elk van deze klonen weer kunt aanvallen. Ook Neji toonde zijn krachtigste aanval door middel van de byakugan, waarbij hij de chakrastromen door het lichaam van de tegenstander ziet. Het vechten verloopt erg soepel maar is toch best lastig. Je chakra raakt uiteraard op en dan moet je terugvallen op techniek.

Hoewel we in de demo slechts met Neji en Naruto konden spelen, zullen de andere personages in de uiteindelijke versie ook speelbaar zijn. Het vechtgedeelte kun je apart bereiken als je wilt, maar ook zul je er geregeld terechtkomen wanneer je de RG doorloopt. Wanneer je zelf besluit om te gaan vechten dan gaat dit een beetje op een Tekken/DOA manier. Je kunt zelf een soort trainingsmode doorlopen waarbij verschillende personen te kiezen zijn (en unlocken natuurlijk), maar ook kun je tegen elkaar spelen. Dit samenspelen kan offline maar ook online. Hierbij zul je je personage kunnen customizen en ook zul je het slagveld kunnen uitkiezen.

Naruto all the way

Naruto: Rise of a Ninja biedt een hele volwaardige game en hoewel we nog maar een demo hebben gespeeld, zijn onze verwachtingen hooggespannen. Natuurlijk ben je als Naruto-fan bevooroordeeld, maar daarom juist ook des te kritisch. Wie het ook maar durft het Naruto-universum te vernaggelen... Maar niet alleen slaagt Ubisoft er heel erg goed in om het Narutogevoel in deze game over te brengen, ook blijven ze de serie trouw. Naruto is zijn grappige en irritante zelf. Zo kun je net als in de serie heel hard rennen met je armen die achter je wapperen. Ren je per ongeluk tegen iets op, dan zal in de bekende mangastijl Naruto een rare kop trekken.

Maar ook voor mensen die niet bekend zijn met de serie lijkt de game een leuk product in zijn genre te worden. De game biedt veel diversiteit en afwisseling, ziet er fris en kleurrijk uit en zal zeker jonge Xbox 360 bezitters aanspreken. Maar ook oudere spelers die op zoek zijn naar een leuke avonturengame op de console zullen niet bedrogen uitkomen. Mits....de game wordt zoals de demo die wij te zien hebben gekregen.

Aangezien Ubisoft Montreal een deal heeft met de licentiehouders van Naruto, zit de oorspronkelijke muziek van de serie ook in de game. Wanneer je door Konoha loopt klinkt het bekend deuntje je in de oren en bij gevechten hoor je de dreigende dreunen. Erg tof!

Japans gesproken?

Een vraag die alle Naruto-fans zich nu stellen is of de game Engels of Japans gesproken zal zijn. Toen de eerste informatie van de game de ronde deden werd gemeld dat het alleen om de Engelstalige versie zou gaan. Nu is dat statement echter niet meer zo zeker. Ubisoft heeft aangegeven te overwegen om de game ook in het Japans te kunnen spelen om de fans van de serie ten volste te bedienen. Dit is echter nog niet officieel bevestigd. Laten we het hopen, want hoe de Engelstalige uitspraak van die Japanse namen is, is ronduit belachelijk.

Binnenkort zullen we de mogelijkheid krijgen om de game nog beter onder de loep te nemen en te spreken met ontwikkelaars ervan. Heb jij een vraag die je gesteld wil zien, laat deze dan achter in een reactie en dan proberen wij er antwoord op te krijgen.