Eerlijk gezegd wist ik niet echt wat ik van de persconferentie van Electronic Arts kon verwachten. De belangrijkste titels die door mijn hoofd schoten waren Spore, Warhammer Online, Madden (we zijn per slot van rekening in Amerika), Command & Conquer: Red Alert 3, Rock Band (2) en The Sims 3. En dan natuurlijk nog de positie van EA zelf. De samensmelting van Activision en Blizzard zal Ea natuurlijk niet onberoerd laten en ze zullen hun strategie op een of andere manier moeten aanscherpen. Zo'n persconferentie op de E3 is daar natuurlijk het prima platform voor. Of de persconferentie aan mijn verwachtingen heeft voldaan?

De EA persconferentie vond na de Microsoft conferentie plaats en het was opmerkelijk hoe verschillend het publiek reageert op beide partijen. Waar EA het echt lukt om interactie met het publiek te hebben, ook ongevraagd, lukte dit met moeite bij Microsoft. Waardevolle informatie, maar dat vraagt om een andere column of insider om daarover uit te wijden.

The Sims Ik had een beetje gelijk over The Sims want de conferentie begon met de introductie van Sims Animals waarbij je nu een dier kunt besturen. Een frisse nieuwe titel die niemand zag aankomen. Uiteraard passeerde The Sims 3 ook de revu maar de getoonde info bood nog weinig nieuws, afgezien van een vrolijke trailer die laat zien dat de community van je stad nog belangrijker wordt. Dead Space

Dead Space, de game die daarna volgde vormde een groot contrast met de lieflijke Sims en de gameplay toonde flink wat bloed en geweld. Hoogst indrukwekkend was was het gedeelte waarbij de speler aan zijn been gegrepen wordt door een groot tentakel dat hem niet meer loslaat. Probeer je dan maar eens los te schieten...De game maakte diepe indruk op het publiek dat na de presentatie bijzonder hard klapte en floot.

Mirror's Edge

Hetzelfde gold voor Mirror's Edge, waarbij de speler vanuit de ogen van Faith de wereld ziet. Zij is koerier en dient alles wat los en vast zit te gebruiken om zo snel mogelijk boodschappen van de een naar de andere persoon te brengen, in het geheim natuurlijk. Het is even wennen om vanuit haar ogen de game te spelen en te zien, maar ik was direct verkocht. Bij een scene waar Faith in de lucht springt om zich onder aan een helicopter vast te grijpen leek zo echt dat ik even mijn adem inhield omdat ik dacht dat ze naar beneden zou vallen. Hoewel er al eerder beelden van dit spel zijn getoond, was ik bijzonder onder de indruk van de gameplay die op groot scherm werd getoond (wat natuurlijk goed helpt).

Spore

Will Wright weet iedereen altijd een glimlach te ontlokken en ook bij zijn praatje over Spore wist hij de lachers op zijn hand te krijgen. Absurde statistieken die spelers van Spore gelijk trekken aan God waren hilarisch. En dat kon hij prima maken, want Spore belooft iets bijzonders te worden. Dat wisten we al, en na deze persconferentie is dat gevoel nog steeds hetzelfde.  

EA Sports Voor EA zijn de sporttitels zeer belangrijk. Vooral voor Amerika waar american football, ijshockey en basketball een gigantische fanbase hebben, gaan sportgames als zoete broodjes over de toonbank. Een groot deel van de presentatie was dan ook voor deze titels ingeruimd en NBA Live 09 werd als voorbeeld genomen. De introductie van NBA DNA zorgt ervoor dat de game iedere dag up-to-date is door nieuwe informatie toe te voegen of aanpassingen te maken. Dat betekent dat bij spelertransfers dit direct de volgende dag ook in het spel zichtbaar wordt, maar ook zaken als speelstijl en positie op het veld. Dit is een interessante ontwikkeling die EA ook doorvoert in haar andere sporttitels, dus het ziet ernaar uit dat FIFA binnen niet al te lange tijd ook elke dag de juiste info geeft. Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins is een andere belangrijke titel voor EA die tijdens de presentatie getoond werd. Een hoog Lord of the Ring gevoel riep het bij mij op en dat zal een flinke groep gamers wel aanspreken. Hoe de gameplay er precies uit zal gaan zien en in elkaar zal steken werd niet getoond, dus dat wordt nog even afwachten.

Left 4 Dead

Gabe Newell van Valve entertaint vervolgens de zaal met een (suffe en saaie) powerpoint presentatie van Left 4 Dead. Gelukkig volgen al snel beelden die het publiek weer wakker schudden. Zo blijkt dat de game reageert op de manier waarop spelers samen spelen. Ben je bijvoorbeeld niet heel voorzichtig en niet goed op elkaar ingespeeld, dan houdt het spel daar rekening mee en zullen je vijanden niet bijzonder lastig zijn. Bereik je echter een hoger co-op niveau, dan worden je tegenstanders lastiger en zul je spannendere scenes voorgeschoteld krijgen. Een slimme manier om spelers tijd te laten besteden aan het spel om beter te worden en meer mee te maken!

Rage

EA zal id Software's nieuwste titel Rage op de markt brengen. De aankondiging is een interessante stap, aangezien id Software jarenlang samenwerkte met Activision als uitgever van de echte hardcore games  met Wolfenstein en Quake. Helaas kregen we niet meer over de game te zien dat een korte trailer.

EA heeft met haar persconferentie gekozen voor een no-nonsense aanpak. Games, daar draait het om en dat hebben ze de gamepers laten zien met korte en bondige presentaties. Wat de persconferentie van EA interessant maakte is het feit dat ze de games lieten zien en de makers van die games. Enthousiaste mensen die een passie hebben voor games en gaming en dit vertaald hebben in een titel. Dat is wat men wil zien, en ook verwacht te zien op een grote show als de E3 (voorzover de E3 nog groot is). Humor, zelfspot en zelfreflectie doen het ook goed en dat heeft EA goed begrepen en laten zien. Petje af!